JURIST: Rail Balticu ehitamine läbi kaitseala laseb raudtee projekti põhja

"Trassi ehitamine Nabala –Tuhala kaitsealale ei ole seadusega lubatud," kinnitas keskkonnaõiguse jurist Siim Vahtrus lisades, et reeglite muutmine ehituse lubamiseks võtaks nii kaua aega, et see laseks kogu Rail Balticu projekti põhja.

Pilt: Scanpix

JURIST: Rail Balticu ehitamine läbi kaitseala laseb raudtee projekti põhja

Ivo Karlep

"Trassi ehitamine Nabala –Tuhala kaitsealale ei ole seadusega lubatud," kinnitas keskkonnaõiguse jurist Siim Vahtrus lisades, et reeglite muutmine ehituse lubamiseks võtaks nii kaua aega, et see laseks kogu Rail Balticu projekti põhja.

Neljapäeval arutlesid eksperdid keskraamatukogus, mida tooks endaga kaasa rahandusministeeriumi hiljutine ettepanek ehitada Rail Balticu raudtee läbi Nabala –Tuhala kaitseala. 

Keskkonnaõiguse keskuse jurist Siim Vahtrus ütles, et praeguse asjade seisu puhul on mõeldamatu raudtee ehitamine läbi looduskaitseala. "Selle trassi ehitamine sinna on  ei ole seadusega lubatud," kinnitas ta.

"Kaitsevööndis on uute rajatiste püstitamine keelatud. Piiranguvööndisse võib ehitada eramuid ja lautu, aga raudtee puhul pole tegemist kummagagi. Reeglid on muidugi muudetavad. Kui tahetakse tõsiselt rajada raudtee läbi Nabala-Tuhala looduskaitseala. Siis peab hakkama muutma selle looduskaitseala eeskirja. Tuleb otsast peale läbida sama menetlus, mis läbiti selle looduskitseala loomisel. See võtab aega mitu aastat. Kaitseala eeskirja muutmine võtab veel lisaaastad. Olen kuulnud ka arvamust, et Nabala-Tuhala trassi juurde naasmine oleks suurepärane võimalus kogu Rail Balticu projekt põhja lasta."

Kaitseala pole vandenõu

Looduskaitse ekspert Mati Kose sõnul on väär arusaam, nagu Nabala kaitseala oleks kellegi vandenõu eesti rahva vastu. "Samuti ei ole see vandenõu transpordiarendajate vastu, suitsukate kellegi ärihuvide varjamiseks ega endise keskkonnaministri poliitiline propaganda." Rääkis Kose. "Praegust kaitseala oli varem vähe uuritud. Osaliselt oli see vana Nõukogude armee käes olev ala ja meie loodusteadlaste käigud sinna olid sellepärast takistatud."

Kose sõnul selgus lähemal uurimisel, et Nabalas ja Tuhalas asub muljetavaldavalt palju liike ja nende elupaiku. "Tegelikult on seal mitmed liigid, keda ehitus hakkab ahistama ja kes selletõttu sealt lahkuvad," märkis Kose.

"Tegelikult tuleks veel rohkem kaitse alla võtta, sest osa väärtuslikke alasid on jäänud loodud kaitsealast väljapoole. On väga kummastav, kui tahetakse selle looduskaitseala väärtuslikkus kahtluse alla seada. Looduskaitsealas võiks rong liikuda maksimaalselt 50 kilomeetrit tunnis, mitte kiiremini, vastasel juhul seame loomade ja lindude elu ohtu."

Tähtajad liiga lühikesed

Seda, et iga uus trass mõjutab märkimisväärselt keskkonda, rõhutas ka keskkonnaühenduste koja koordinaator Kai Klein. "Tuleb vaadata kogu ehitust, mida see kõik endaga kaasa toob," tähendas Klein.

"Keskkonnakoda andis välja aasta keskkonnateo auhinna Nabala looduskaitseala moodustamisele. Selle loomine oli väga pikaajaline protsess. Me tegime kaitseala mingite väärtuste loomiseks ja nüüd tahame seda lõhkuma hakata! Rail Baliticu puhul peab ütlema, et tähtajad oma kommentaaride esitamiseks on väga lühikesed. Hiljuti anti kaks nädalat suure hulga dokumentide läbitöötamiseks inimestele, kelle jaoks see ei ole põhitöö. Seda on vähe. Me siiski loodame, et Nabala kaitsealale seda trassi ei tule. Kui me üldse räägime Rail Balticust, siis tekib ikka ja jälle küsimus: kelle jaoks ja milleks seda üldse vaja on?"

Võiks ära kasutada olemasolevat teed

Nabala keskkonnakaitse ühingu liikmed on seni öelnud, et neile jääb täiesti arusaamatuks, miks seda Nabala trassi peale surutakse, kui ta tegelikult ei osutugi meie andmetel kõige lühemaks ega kõige odavamaks. "Kas selle pärast, et ta läheb läbi metsade ja soode?" on ühingu seisukoht.

"Selle asemel võiks kaaluda hoopis kõige lühema trassi kasutuselevõttu – see on juba olemasolev raudtee, mida saaks hõlpsasti kohandada Rail Balticaks. Siis laheneksid ka Tallinna mitmetasandiliste ristmike ehitamise küsimused nagu iseenesest. Meie hinnangul oleks see riigi jaoks kõige kasulikum."

Laadimine...Laadimine...