MUUSEUMI HITID: Siiri Oviiri küpsis ja Mart Viisitamme leib

"Võib öelda, et valimisreklaamid on läinud inimlikust üle suhteliselt loosunglikeks. Esemetega ületatakse vahel lausa igasugused piirid," rääkis valimisreklaamide näituse kujundaja Marge Pervik-Kaal 10. klassi poisi kogutud T-särkidest, moosipurkidest, tikutoosidest, seljakotidest jm kampmaanianännist, mis peagi Rahvarinde muuseumi näitusel üleval.

Pilt: Scanpix

MUUSEUMI HITID: Siiri Oviiri küpsis ja Mart Viisitamme leib

Urmas Kaldmaa

"Võib öelda, et valimisreklaamid on läinud inimlikust üle suhteliselt loosunglikeks. Esemetega ületatakse vahel lausa igasugused piirid," rääkis valimisreklaamide näituse kujundaja Marge Pervik-Kaal 10. klassi poisi kogutud T-särkidest, moosipurkidest, tikutoosidest, seljakotidest jm kampmaanianännist, mis peagi Rahvarinde muuseumi näitusel üleval.

21. jaanuaril kell 13 tutvustab eksponaatide omanik, Pärnu ühisgümnaasiumi 10. klassi õpilane Lauri Tolmats, ka ise Rahvarinde muuseumis oma kollektsiooni ning räägib põnevatest seikadest valimisreklaamide kogumisel. Tolmats kogub Eesti valimisreklaame ja tema näitused on üleval olnud Keilas, Audrus, Lihulas ja nüüd ka Tallinnas Rahvarinde muuseumis.
 
Nende põhjal väidab Tolmats, et menukaimad valimisreklaamid on 2004. aastast pärinevad Siiri Oviiri šokolaadiglasuuriga küpsis ja Pärnu omaaegse linnapea Mart Viisitamme leib. "Mart Viisitamme leib kujutab endast tavalist poeleiba, millele on peale kleebitud Mart Viisitamme näopilt,“ kirjeldas Tolmats üht menukaimat eksponaati. "Leib on muidugi ära kuivanud, kuid siiski üllatavalt hästi säilinud. Ma ei tea, kas seal on väga palju e-aineid sees või on põhjus milleski muus. Küpsis on Siiri Oviiri pildiga. Šokolaad ja küpsis säilivad juba iseenesest kaua. Selle eksponaadiga suurt probleemi ei ole."
 
Haruldane materjal
 
Ise hindab kollektsionäär aga kõige kõrgemalt 1999. aastal Tallinna linnahallis Koonderakonna valijate moosimiseks korraldatud kontserdi piletit.
"Koonderakonna materjale on vähe ja seetõttu on neid ka raske saada," põhjendas kollektsionäär.
 
Näituse eksponaatide hulka kuuluvad valimisteemalised postrid, T-särgid, moosipurgid, tikutoosid, seljakotid ja kõik muu vähegi mõeldav.
 
"Näitusekülastajaid üllatabki kõige rohkem näitusel see, mida kõike küll valimiseelses võitluses enese reklaamimiseks välja ei mõelda," rääkis Tolmats.
 
Näituse kujundaja Marge Pervik-Kaal ütles, et näitust ei olnud raske kujundada ja kujundus kasvas nagu iseenesest välja näituse eksponaatidest. "See oli pigem lõbus vaheldus tõsistele töödele," rääkis kujundaja.
 
"Me ei hakanud tegema suurt üllast ekspositsiooni, kus kõik esemed on ükshaaval välja pandud, vaid panime need asjad kastidesse, et anda edasi üldist valimismelu ja -meeleolu. Huvitav oli vaadata kuidas valimisreklaamid on ajas muutunud. Võib öelda, et reklaamid on läinud inimlikust dimensioonist üle suhteliselt loosunglikeks. Esemetega ületatakse vahel lausa igasugused piirid. Kõige üllatavamad olid aga üldse esimesed  valimisplakatid. Võibolla need ei olnud trükitehniliselt ega graafiliselt eriti kõrgel tasemel, samas oli nende sõnum inimlikum. Reklaamid on aja jooksul läinud reklaami taseme poolest professionaalsemaks ja neid on tõepoolest saanud löövad reklaamid. Kuid ära on kadunud algne, natukene nagu isetehtud inimlik dimensioon."
 
Vanapaber Audru koolist
 
Valimisreklaamide koguja ja kogub valimisreklaame 2011. aastast. "Audru koolis oli vanapaberi kogumise kampaania, mille käigus kogunes ja jäi üle piisavalt palju igasuguseid valimismaterjale," ütles Tolmats selle kohta, kuidas valimisreklaamide kogumine alguse sai. Nüüd on tema kogus ligikaudu 4000 eset, millest ligikaudu kümnendikuga saab tutvuda Rahvarinde muuseumis praegu üleval oleval näitusel. Väljapaneku juures on ühtlasi kast, kuhu külastajad saavad annetada valimisreklaame ja sellega kollektsionääri kogu täiendada.
 
Näitus on üleval veebruari lõpuni ja Rahvarinde muuseum on avatud igal nädalal kolmapäevast pühapäevani kella 10-17ni.
Laadimine...Laadimine...