ÖKONOMIST: Olulised ettevõtted tuleks hoida riigi kontrolli all

"Strateegiliselt olulised taristu- ja energiaettevõtted, mis suudavad efektiivselt tegutseda, on mõistlik hoida riigi kontrolli all," ütles majandusekspert Tõnu Mertsina, kelle sõnul ei tohiks Eesti Posti ja EVR Cargot erastada, ent omanikeringi võib kaasata erasektorit, et parandada nende efektiivsust.

Pilt: Scanpix

ÖKONOMIST: Olulised ettevõtted tuleks hoida riigi kontrolli all

Denes Kattago

"Strateegiliselt olulised taristu- ja energiaettevõtted, mis suudavad efektiivselt tegutseda, on mõistlik hoida riigi kontrolli all," ütles majandusekspert Tõnu Mertsina, kelle sõnul ei tohiks Eesti Posti ja EVR Cargot erastada, ent omanikeringi võib kaasata erasektorit, et parandada nende efektiivsust.

Viimase 10 aasta jooksul on riigiosalusega äriühingute arv vähenenud ligikaudu 20 ettevõtte võrra ning praegu on riigiosalus 34 ettevõttes, sealhulgas enamusosalus 32-s.

Mertsina märkis, et samas on riik praegu omanikuks mõnele ettevõttele vaid dividenditulu teenimise nimel ning strateegilist eesmärki küll ei paista neil kuskil olevat. 

"Minu arust on huvitav, et riik hoiab 100% osalust hasartmängude korraldamisega tegelevas AS-s Eesti Loto. Eesti Loto on küll kõrgeima omakapitali tootlusega ettevõte, kes pakub omanikule (st riigile) suhteliselt korralikku dividenditulu (pärast Eesti Energiat ja Tallinna Sadamat pika vahega kolmandal positsioonil), kuid see ei ole minu arust ikkagi piisav põhjendus osaluse hoidmiseks," selgitas ekspert.

Mertsina arvates võiks Eesti Teede erastamine tulla ettevõttele isegi kasuks, sest tegu on teehoiuteenusega, mida peaks konkurentsi tingimustes saama erasektori ettevõte teostada küllaltki efektiivselt.

"Praegu on AS-i Eesti Teed omakapitali tootlus küll suhteliselt kõrge, kuid riigile makstud dividendid tagasihoidlikud. Hoopis teine lugu on aga EVR Cargoga ja Eesti Postiga, mis on strateegilise tähtsusega taristuettevõtted," sõnas ökonomist.

Tema sõnul on praegu riigil nendes ettevõtetes 100%-line osalus. "Samas ei tähenda see seda, et nende ettevõtete omanikeringi ei võiks kaasata erasektorit ning vähemalt esialgu säilitada riigil enamusosalus. Erasektori kaasamine peaks parandama nende ettevõtete efektiivsust."

Ta jätkas: "Praegu on näiteks Eesti Post oma enam kui 2000 töötajaga suuruselt teine riigiosalusega ettevõte ning EVR Cargo enam kui 800 töötajaga kolmas, samal ajal kui mõlemate ettevõtete efektiivsusnäitajad on viimasel ajal olnud suhteliselt tagasihoidlik.

Mertsina arvates on positiivne see, et majandusministeerium on asunud teostama põhjalikku analüüsi riigiettevõtete juhtimise kohta eesmärgiga koondada taristuettevõtete juhtimine ühte kohta. "Loodetavasti annab see tõuke nende ettevõtete (veelgi) efektiivsemaks muutmiseks."

 Loe lisaks:

Laadimine...Laadimine...