Sirle Blumberg: inimkaubanduse nõustamisliini poole on pöördutud nii tööalaste murede kui fiktiivabielude pärast

"Kõige rohkem on olnud siiski tööalaseid ärakasutamisi, aga on olnud näiteks ka kolm seksuaalse ekspluateerimise ja koguni kuus fiktiivabielu juhtumit. Viimane on nii Tallinnas kui Ida-Virumaal levinum, kui esmapilgul arvata oskaks. Ainuüksi sellel aasta on ühe Ida-Virumaa politseiametniku lauale jõudnud juba üle 15 juhtumi. Need ei jõua meediasse, kuna paljudel juhtudel ei lähe asi kohtuni," kirjeldas inimkaubanduse ennetamise ja ohvrite abistamise nõustamisliini tööd MTÜ Living for Tomorrow juhataja Sirle Blumberg.

Pilt: Scanpix

Sirle Blumberg: inimkaubanduse nõustamisliini poole on pöördutud nii tööalaste murede kui fiktiivabielude pärast

Triin Oja

"Kõige rohkem on olnud siiski tööalaseid ärakasutamisi, aga on olnud näiteks ka kolm seksuaalse ekspluateerimise ja koguni kuus fiktiivabielu juhtumit. Viimane on nii Tallinnas kui Ida-Virumaal levinum, kui esmapilgul arvata oskaks. Ainuüksi sellel aasta on ühe Ida-Virumaa politseiametniku lauale jõudnud juba üle 15 juhtumi. Need ei jõua meediasse, kuna paljudel juhtudel ei lähe asi kohtuni," kirjeldas inimkaubanduse ennetamise ja ohvrite abistamise nõustamisliini tööd MTÜ Living for Tomorrow juhataja Sirle Blumberg.

Kaks ja pool aastat kestnud aega, mil MTÜ Living for Tomorrow (LfT) Inimkaubanduse ennetamise ja ohvrite abistamise nõustamisliini aitas rahastada Norra riigilt saadud toetus, kirjeldas MTÜ juhataja Sirle Blumberg kui rahulikku aega, mil sai rahamurede asemel tööle keskenduda. "See aeg, mis pole olnud küll eriti pikk, on olnud väga rahulik, see on olnud hingele puhkamisaeg."

Tavaliselt on nõustamisliini eelarve katnud vaid liini ülevalhoidmise, kuid Norra abiga ligi 190 tuhande suuruseks paisunud eelarvega said teoks paljud juba ammu kavas olnud ideed. "Selle projekti raames saime lubada endale ka reklaami ning saime teha ühe minu unistustest teoks- andmebaasi, mis on internetipõhine," rääkis Blumberg.

Koostöö riigiasutustega aitab tõhusalt abistada

Põhjalik internetipõhine andmebaas on Blumbergi sõnul kasulikuks tööriistaks nii nõustamisliini kui ka näiteks erinevate riigiasutuste töös, kes kasutavad sealt pärinevaid andmeid täiendava statistikana. "Olen veendunud, et statistika peab olema aus, mitte numbrite välja mõtlemine ja ohvrite juurde kirjutamine," märkis Blumberg, kelle sõnul on nõustamisliini meeskond hoidnud juhtumite liigitamisel ranget joont ka siis, kui kõhutunne ütleb, et helistaja jutu taga võib olla midagi sügavamat. 

Kokku pöördus nõustamisliini poole 2013 märtsist selle aasta novembri lõpuni kestnud lisarahastusprojekti vältel 1437 inimest. "Pöördunutest oli tervelt 80 protsenti neid, kes olid ise juba mingi probleemiga kokku puutunud, infokõnesid oli vähem," nentis Blumberg, kelle sõnul on tavaliselt nõustamisliinil kõne pikkuseks vähemalt 30-40 minutit. "Liini mõte on ikkagi see, et inimene saab oma info kätte, mitte, et ta pannakse ootele. Nõustaja peab tajuma, mida kliendile kohe edasi anda, sest kui helistaja saadetakse edasi, siis tõenäoliselt ta ka kaob."

Enamus juhtumite lahendamisel tuleb Blumbergi sõnul kaasata ka ametiasutusi, nagu tööinspektsioon, maksu-ja tolliamet, politsei-ja piirivalveamet ja ka Eesti saatkonnad välisriikides.

Nõustajate poole on pöördutud nii tööprobleemide, kui fiktiivabielu pärast

Juhtumid, millega seoses on nõustamisliini poole pöördutud on mitmekesised. Kõige rohkem on olnud siiski tööalaseid ärakasutamisi, aga on olnud näiteks ka 3 seksuaalse ekspluateerimise ja koguni 6 fiktiivabielu juhtumit. Viimane on nii Tallinnas kui Ida-Virumaal levinum, kui esmapilgul arvata oskaks. "Ainuüksi sellel aasta on ühe Ida-Virumaa politseiametniku lauale jõudnud juba üle 15 juhtumi. Need ei jõua meediasse, kuna paljudel juhtudel ei lähe asi kohtuni," nentis Blumberg.

"Kõige parem lõpp on juhtumil ikka selline, kui inimene leiab endale teise tööotsa. Ei ole mõtet panna teda ajutiselt abirahasid saama, tähtis on, et ta läheb oma eluga edasi," kirjeldas Blumberg, "kuigi meie eesmärk on ka see, et need firmad saaksid karistuse."

 

Plaan luua töötjaid petvaid firmasid paljastav portaal

Tänu lisatoetusele on MTÜ Living for Tomorrow saanud osaleda ka üle 90 üritusel ning andnud 48 intervjuud ajalehtedele, televisioonile ja raadiole. "Iga kord peale erinevaid meediaartikleid tõuseb kõnede arv," märkis Blumberg, kelle sõnul on rõõmustav see, et peale ohvrite otsimise on meedia hakanud rohkem tähelepanu pöörama võimalike ohvrite abistajateni juhatamisele.

MTÜ meeskonnal on tekkinud ka mitu ideed, millega abivajajaid veelgi aidata saaks. Ühe põnevaimana tõi Blumberg välja viimasel Garage48-l tekkinud ideed "Jobtraffick". "Tegemist oleks portaaliga, kuhu inimesed saavad sisestada neid petnud firmasid ja ka teiste postitusi kommenteerida. Enne tööle minekut saab sealt siis vaadata ja kui firmat seal pole on ju kõik hästi," kirjeldas Blumberg. Kuigi Norralt projektikorras saadud toetus on selleks korraks läbi jätkab nii nõustamisliin, kui ka MTÜ Living for Tomorrow igapäevast aktiivset tegevust.

"Nii kaua, kuni me põleme selles töös, nii kaua on seda tööd mõtet teha," sõnas Blumberg lõpetuseks."Tööpõld on suur ja abivajajaid jätkub. Adrenaliin on seda tööd tehes suur."

Inimkaubanduse ennetamise ja ohvrite abistamise nõustamisliini number on  +372 6607 320

MTÜ Living for Tomorrow praeguste tegevuste, saavutuste ja tulevikuplaanidega saad tutvuda nende kodulehel www.lft.ee.

 

Laadimine...Laadimine...