FOTOD! Risto Joost: Pirita kloostri müürid võiksid ellu ärgata kogu aastaks!

"Siin Pirital on kontsertidele ja ballietendustele ideaalne keskkond," rääkis Tallinna Filharmoonia kunstiline juht Risto Joost, kes astub Birgitta festivalil ka dirigendi rolli. Tema tulevikunägemuse järgi muutub Pirita klooster püsivaks kontserdipaigaks. "Nagu Savonlinnas on keskaegsesse lossi ja kindlusse ehitatud statsionaarne teater – miks ei võiks ka siin linna ja muinsuskaitse koostöös leida ühise lahenduse. Et müürid ärkaksid ellu!"

Pilt: Albert Truuväärt
Festival Kultuur

FOTOD! Risto Joost: Pirita kloostri müürid võiksid ellu ärgata kogu aastaks!

Kai Maran

"Siin Pirital on kontsertidele ja ballietendustele ideaalne keskkond," rääkis Tallinna Filharmoonia kunstiline juht Risto Joost, kes astub Birgitta festivalil ka dirigendi rolli. Tema tulevikunägemuse järgi muutub Pirita klooster püsivaks kontserdipaigaks. "Nagu Savonlinnas on keskaegsesse lossi ja kindlusse ehitatud statsionaarne teater – miks ei võiks ka siin linna ja muinsuskaitse koostöös leida ühise lahenduse. Et müürid ärkaksid ellu!"

17images

"Alustasime proove koos solistiga teisipäeval. Eraldi proovid on olnud lauljatega ja kooriga, mitmed proovid orkestriga ning liikumise ja muusikaproovid," kirjeldas Joost pärast esimest suuremat ühist proovi rahvusvahelise etenduse "Boheem" festivali lavalejõudmise käiku.

Puccini lavastuse "Boheem" toob publikuni Itaalia ooperiteater, mis pärit helilooja enda sünnilinnast Luccast.

"Lavastus on hästi helilooja libretotruu," sõnas Joost. "Jälgitakse tähelepanelikult seda, mis mõeldud ja kirja pandud, aga muusika on väga nõudlik. Puccini on loonud fantastiliselt kaunid meloodiad, aga ka rütmiliselt väga kompleksse partituuri. Muusikaliselt on see üks kõige raskemaid oopereid maailmas. Päris kindlasti kohe."

"Boheemi" osalised ja dekoratsioonid tulid üle maailma kokku

"Lavastus on Lucca teatrist Itaaliast, sealt ka kõik dekoratsioonid," rääkis Joost.

"Rekvisiidid on eraldi Roomast. Lauljaid on üle Itaalia, samuti Argentiinast ja kaks Lõuna-Koreast Soulist. Kõiki neid seob eelneb töö lavastaja Marco Gandiniga. Samuti mind, sest oleme rahvusooperis Estonia poolteist aastat tagasi koos lavastanud Mozarti "Figaro pulma". Meil on kujunenud vastastikku hea arusaamine ning Marco oli kohe lahkelt nõus tulema. Loomulikult see keskkond siin on ju eriline. Raskuse kõrval näeme rohkem huvitavat poolt. Solistid annavad inspiratsiooni meie muusikutele ja meie üritame omalt poolt inspireerida neid. Koostöö ongi see, mille pärast me seda teeme."

Kloostrist võiks saada püsiv kontserdipaik

Joostil on ka tulevikunägemus, kuidas suurepärast keskkonda veelgi paremini ära kasutada ja klooster püsivaks kontserdipaigaks muuta.
"Siin pole küll loomulikku akustikat nagu näiteks Savonlinna kuulsal ooperifestivalil Soomes. Aga see on võimalik siia luua," hindas Joost.

Siin Pirital on kontsertidele ja ballietendustele ideaalne keskkond.

"Nagu Savonlinnas on keskaegsesse lossi ja kindlusse ehitatud statsionaarne teater – miks ei võiks ka siin linna ja muinsuskaitse koostöös leida ühise lahenduse. Et müürid ärkaksid ellu! Nagu Savonlinnas ongi, kus müüre katab statsionaarne katus. Siin Pirital on kontsertidele ja ballietendustele ideaalne keskkond. Aga praegu me ehitame kõike igal aastal uuesti, mistõttu me ei saa niipalju investeerida kui tahaks. Minu isiklik soov oleks, et meil oleks parem katus ja saaksime kasutada näiteks helisoodustavat vahelage. See juba muudaks kogemuse publikule akustiliseks."

Kloostri akustilised võimalused aga on Joosti sõnul arengus juba praegi.

"See aasta oleme toonud väikese uuenduse - üritame anda publikule vähem sünteetilist heli, et muusika mõjuks võimalikult akustiliselt," ütles Joost. "Üritame Tanel Klesmenti juhtimisel pakkuda publikule sellist heli, mis poleks nagu rock – kontserdil, kus paneelid silme ees ja heli tuleb sealt otse. Vaid sellist heli, mis ruumis akustiliselt hajub. Selles suunas me liigume ja eesmärk on pakkuda publikule parimat kõla- ja visuaalset kvaliteeti."

Festival toob lavale noored muusikud

"On väga oluline, et sellised suured festivalid suudaksid kaasata publiku kogu ringi ka ealises mõttes," lausus Joost. "Et on nii noori kui maksujõulist huvitatud püsipublikut kui neidki, kes on lihtsalt juba kõike näinud, kuulnud ja tahaksid lihtsalt tulla siia keskkonda nautima. Tänavusel festivalil pakume noorte juba maailmaklassi lauljate kõrval ka meie oma loomingut. Ja küllap astuvad peagi muusikamaailma ja miks ka mitte ooperilavadele ka Hanna-Liina Võsa muusikakooli noored lauljad."

Joost dirigeerib ka viimasel õhtul "Operalia" galal. "Lavale astuvad Placido Domingo kuulsa noorte ooperilauljate konkursi "Operalia" laureaadid, nüüd juba kanda kinnitanud lauljad, näiteks lauljad Metropolitan Operast," ütles Joost, kelle sõnul on ka Birgitta festival üha enam rahvusvahelist tuntust kogumas.

Kõik külalisteatrid on väga hinnanud meie korraldusoskust, seda keskkonda ja publikumenu.

"Kõik meie külalisteatrid, kes siin käinud, on väga hinnanud meie korraldusoskust, seda keskkonda ja publikumenu. Nii tuleb ka rahvusvaheline tuntus. See on ikkagi muusikateatri festival, mis pole keskendunud kitsalt ühele žanrile ja mis muudabki ta minu arvates eriliseks. Ooperit ikka esitatakse teistelgi festivalidel, kuid meil on ikkagi väike nišš juures, mis on tõesti meie regioonis erakordne."

Birgitta Festival toimub 9.-18. augustil Pirita kloostri varemetes. Kirevast valikust leiab klassikalise Puccini "Boheemi", Placido Domingo "Operalia" ja noortegala "Muusikalicool" kõrval ka Tšaikovski "Luikede järve" modernse tõlgenduse "Black and White". Viienda etendusena on kavas lühiballettide õhtu "Made in USA".

Laadimine...Laadimine...