9 märki sellest, et oled liiga palju kohvi joonud

Suvi on jõudnud lõpusirgele ja aeg on tööpõllule naasta. Peale lõõgastavat puhkust on aga raske varase ärkamisega harjuda, mistõttu enamus meist haarab virgutava kohvi järele. Kuidas mõjub meile aga see, kui oleme unisust peletades kohviga liiale läinud?

Pilt: Scanpix

9 märki sellest, et oled liiga palju kohvi joonud

Suvi on jõudnud lõpusirgele ja aeg on tööpõllule naasta. Peale lõõgastavat puhkust on aga raske varase ärkamisega harjuda, mistõttu enamus meist haarab virgutava kohvi järele. Kuidas mõjub meile aga see, kui oleme unisust peletades kohviga liiale läinud?

Kohv ja tee on kahtlemata tervislikud joogid. Kofeiin aitab tõsta tuju, kiirendada ainevahetust ja toetab nii vaimset, kui füüsilist tegevust, kirjutab AlterNet.
 
Uuringud on tõestanud, et kofeiin on täiesti ohutu, kui seda tarbitakse madalates kuni mõõdukates kogustes. Kõrgetes kogustes võivad sellel olla aga ebameeldivad ja isegi ohtlikud tagajärjed.
Teadlased usuvad, et kofeiinitaluvus on seotud geenidega - mõned inimesed suudavad seda tarbida rohkem enne kui aine negatiivne mõju väljendub.
 
Üheksa märki sellest, et oled tarbinud liiga palju kofeiini:
 
1. Ärevus
 
Kofeiin suurendab erksust blokeerides väsimust tekitava ajukemikaali mõju. Samal ajal vallandab see ka adrenaliini.
Kõrgetes doosides võib adrenaliinikogus aga liiga suureks paisuda, tekitades nii hoopis ärevust ja närvilisust.
Igapäevaselt äärmuslikes kogustes kofeiini (1000 mg ja rohkem) põhjustab kõigil inimestel närvilisust ja ärevust, kofeiini suhtes tundlikumatel inimestel võib negatiivne mõju väljenduda ka palju väiksemate koguste juures.
Lisaks võib isegi mõõdukas kogustes kofeiini tarbimine suurendada stressitaset, kui korraga tarbitakse näiteks 300 mg kofeiini.
Kohvikuteketi Starbucks suures kohvis on aga ligi 330 mg kofeiini.
 
2. Unetus
 
Kofeiini hinnatuim omadus on selle undpeletav mõju. Teisalt aga muudab kofeiin uinumise ja kosutava puhkuse raskemaks.
Uuringute kohaselt suurendab suures koguses kofeiini tarbimine uinumiseks minevat aega ja võib isegi lühendada une pikkust.
Päeva teises pooles tarbitud kofeiin on ohtlikum, kuna selle mõju lahtumiseks kulub mitmeid tunde.
 
3. Seedehäired
 
Paljud inimesed väidavad, et hommikune kohv aitab neil "seedimise liikuma saada"
Kohvi kõhtulahtistav mõju on seotud gastriini nimelise hormooni vallandumisega, mis kiirendab käärsoole tegevust.
Samas võib kohv suurtes kogustes põhjustada hoopis kõhulahtisust ning põhjustada kõrvetisi.
 
4. Lihastoonuse langus
 
Rabdomüolüüs on tõsine haigus, mille puhul kahjustunud lihaskiud satuvad vereringesse ning võivad kahjustada neere ning tekitada muid terviseprobleeme.
Haiguse tekitajate hulka kuulub nii trauma, infektsioon, narkootikumide kasutamine, kui ka maohammustused.
Mõndadel juhtudel on aga selle tekkepõhjuseks olnud ka liigne kofeiini tarbimine.
 
5. Sõltuvus
 
Hoolimata kohvi tervistavast mõjust, võib ta kahtlemata olla ka sõltuvusttekitav.
Põhjalikest uuringutest on selgunud, et kohvi tarbimisel aktiveerub ajus sama piirkond, mis kokaiini ja amfetamiini puhul, kuid siiski ei tekita  ta samal tasemel sõltuvust, kui need palju ohtlikumad ained.
Siiski võib kohvi tarbimine viia nii psühholoogilise kui füüsilise sõltuvuseni, eriti kui tarbitakse pidevalt suuri koguseid.
 
6. Kõrge vererõhk
 
Üldiselt ei suurenda kohvi tarbimine teadlaste hinnangul südamehaiguste ja rabanduste riski.
Samas on mitmes uuringus avastatud, et kohv võib tõsta vererõhku oma närvisüsteemi stimuleeriva toime tõttu.
Õnneks on koffeiini mõju vererõhule ajutine ning see väljendub tihedamini nende seas, kes pole harjunud kohvi jooma.
 
7. Südamepekslemine
 
Kohvi stimuleeriv efekt paneb ka meie südame kiiremini lööma.
Suurtes kogustes võib see viia aga südame rütmihäireteni, mida avastatakse üha sagedamini noorte inimeste seas, kes tarbivad suures kogustes energiajooke.
 
8. Väsimus
 
Kohv, tee ja muud kofeiinijoogid on tuntud oma energiatandva mõju poolest.
Samas võib neil olla ka vastupidine mõju, kuna kofeiini mõju lahtudes tuleb väsimus uue jõuga tagasi.
Mitmed uuringud on näidanud, et kuigi kofeiiniga energiajoogid tõstsid tarbijatel mitmeks tunniks erksust ja tuju, tundsid uuringus osalejad end järgmisel päeval tavalisest väsinumana.
Et saada kofeiinist maksimaalset kasu tuleks seda tarbida pigem mõõdukates, kui kõrgetes kogustes.
 
9. Sage urineerimine
 
Tihe WC külastamine on suures koguses kofeiini tarbimise sage kõrvalmõju, kuna aine stimuleerib ka põie tegevust.
Pidev suurtes kogustes kofeiini tarbimine võib aga tekitada ka terve põiega inimesel uriinipidamatuse probleeme.
Laadimine...Laadimine...