Kuidas internetipoest ohutult jõulukinke osta

"Et internetipoest ostes mitte petta saada, tuleks kindlasti kontrollida müüja tausta ja kui vähegi võimalik, kasutada ostu sooritamisel krediitkaarti," soovitab Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.

Pilt: Scanpix/foto on illustreeriv

Kuidas internetipoest ohutult jõulukinke osta

"Et internetipoest ostes mitte petta saada, tuleks kindlasti kontrollida müüja tausta ja kui vähegi võimalik, kasutada ostu sooritamisel krediitkaarti," soovitab Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.

Samal ajal kui E-kaubanduse liit koos edumeelsemate ettevõtetega võitlevad internetipoodide kvaliteedi ja usaldusväärsuse kasvu eest, üritavad mõned e-poed Sooniste sõnul poolkõlvatu konkurentsi võtteid kasutades kasvavast turust kasu lõigata. Seetõttu tulekski internetipoest ostes olla hoolas ning enne ostu sooritamist eeltööd teha.


Hooletuse tulemuseks võib olla nii piraat-toode või "parim enne" tähtaja ületanud kaup. Suuremate ostude puhul tasuks vältida 100% ettemaksu. Vältida tasuks ka sageli just sotsiaalmeedias kauplevate inimeste ebaselgeid müügiskeeme. Need on ebaselged, sest müüjad üritavad oma tegevusest jätta mulje kui eraisikute poolt tehtavast müügist, kaubavalik seda aga ei kinnita.
 
Selline tegevus on käsitletav eksitava kauplemisvõttena ja on keelatud. Sellised müüjad- eraisikud üritavad jätta ostja ilma tema tarbija õigustest ja sageli jäetakse riigile maksmata ka maksud. "Toonitan siinkohal, et tarbija õigused aga kehtivad sõltumata sellest, kas müüja on end ettevõtjaks registreerinud või mitte. Eba-ausa kauplemisvõtte kasutamine on sanktsioneeritav. Kaupleja toob küll vabanduseks väite: olen eraisik, müün isiklikke asju, samas on tal sama lai kaubavalik kui e-poel," hoiatab Sooniste.

"Meile tuleb tööd kogu aeg juurde, sest järjest enam tehinguid tehakse sotsiaalvõrgustikes ja inimesed ei kontrolli müüja tausta. Inimesed lähevad e-poodidesse ostlema mõeldes, et minuga ei juhtu midagi, kuid mida suuremad on summad, seda ettevaatlikum tasuks olla. Kindlasti tasuks enne ostu sooritamist vaadata Tarbijakaitseameti e-poodide nn. musta nimekirja. Sealt ei leia suuri ettevõtteid, kuid ka väikekauplejad teevad kõik, et sellest nimekirjast pääseda. Tihtipeale ebaausaid kauplemisvõtteid kaustades. Nii näiteks teatab ettevõte, et lõpetab tegevuse, kuid tegelikult võtab endiselt vastu tellimusi. Müüja jätab mulje, nagu oleks ettevõtja, tegelikult vormistab tehingu eraisikuna (raha palutakse kanda eraisiku pangakontole). Nii naeruväärselt käituvad päris suured e-poed," imestab peadirektor. 

"Üks väike nipp: tasu e-poes ostu(de) eest krediitkaardiga (Visa, Mastercard). Nimelt on krediitkaardisüsteemil lisakindlustuskaitse peal. Sellest pangad paraku teavitama ei kipu. Kui olete krediitkaardimakseid teinud ja pole ostuga rahul või see pole kohale jõudnud, on võimalik Visa või Mastercardi süsteemi kaudu oma raha tagasi saada," ütleb Sooniste.

Mida jälgida e-poest ostes?

Pille Kalda, tarbijakaitseameti kommunikatsiooniosakonna juhataja:

Kõige olulisem soovitus: kontrolli e-kaupleja tausta! Isegi kui müügilolev tundub äärmiselt ihaldusväärsena, tutvu enne ostu sooritamist müügitingimustega ( kauba tarnimine, kauba tagastamine, kuhu pöörduda, kui tekib probleem, sest isegi suurtel e-poodidel on see info väga raskesti leitav).


Lisaks saad suuremate ostude korral ettevõtja tausta kontrollida Äriregistristhttps://ariregister.rik.ee/lihtparing.py ja veenduda, kas müüjaks on juriidiline isik. Kui registreering puudub, on tegemist eraisikuga.
Kasuta krediitkaarti. 
Kasuta deposiitmakset, eelista kauplejaid, kes kasutavad lunaraha teenust.
Internetist ostmisel hoia alles kogu ostuga seotud teave ja kirjavahetus.
Kaitse oma kontot ( loo e-kauplemiseks endale teine konto). Nii on põhikonto võimalike pettuste eest kaitstud.


Kui müüja soovib tasumist ülekandega, kontrolli tingimata, kellele Sinu raha läheb, kas ettevõttele või eraisikule. 

Selgita välja, millises riigis ta asub. Internetist ostes on paljudele teada asjaolu, et toodet on võimalik tagastada 14 päeva jooksul ilma müüjale põhjust esitamata. Aga see ei kehti iga ostu puhul, vaid eeldab, et leping on sõlmitud sidevahendi abil ning lepingu poolteks on ettevõtja ja tarbija. Eraisikute vahelise tehingu puhul taganemisõigus ei kehti.Sidevahendi kasutamiseks loetakse veebiostude puhul eelkõige telefoni või arvuti kasutamist
viisil, kus ettevõtja ja tarbija ei viibi lepingu sõlmimisel ühel ajal koos samas kohas. Näiteks on selleks tellimuse tegemine ettevõtja veebilehel asuva vormi kaudu.

Kui müüja on eraisik, ei kehti kaubale või teenusele seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused  ning eraisikult ostes ei saa Sa pöörduda probleemide korral tarbijakaitseameti poole;

 

E-poe veebilehel peab kindlasti olema ettevõtte nimi ja asukoht ning e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul pöörduda; kauba tagastamise ja garantii tingimused; kui kaua võtab aega kauba kohalejõudmine ja mis tingimustel tagastatakse sobimatu kaup; kes kannab tagastamiskulud.

 

Ettevõtet on kõige lihtsam tuvastada tema ärinime ja registrikoodi järgi, mis on leitav üldjuhul veebipoe alumises osas, kontaktide all ja samuti kasutustingimustes. Ärinime puudumine on esimene märk, et tegemist ei pruugi olla ettevõttega, mistõttu ei kohaldu sealt ostetud asjadele tarbijaõigused, nagu näiteks 14-päevane taganemisõigus ega ka kaheaastane pretensiooniõigus asja katki minemise korral.
 

Välismaise e-poe kodulehel peaks olema ka märgitud, milliste riikide seadused sealt ostes kehtivad

Tutvu tähelepanelikult kauba tellimistingimustega; küsi klienditeenindajalt lisateavet, kui e-poe veebilehel olev info ei ole piisavalt ülevaatlik;
E-poe üldtingimustes peab olema kirjas teave maksetingimuste, kauba tagastamise võimaluste, müügigarantii jms kohta;
Kui kaupleja soovib osa kauba hinnast ettemaksuna, peab see olema lepingutingimustes kirjas;

 
Euroopa Liidus registreeritud kauplejalt ostes kehtivad sidevahendi abil sõlmitud lepingutele samad õigused, milleks on võimalus taganeda lepingust 14 päeva jooksul ja kõik selle protsessiga kaasnevad õigused. Samuti saab probleemide tekkimisel, mida ei ole võimalik kauplejaga omavahel lahendada, pöörduda Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusesse, kes saab tarbijaid aidata seoses piiriüleste tehingutega seotud kaebustega. Väljaspool Euroopa Liitu asuvate kauplejate suhtes puudub tarbijakaitseametil ning Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusel järelevalvepädevus, samuti ka võimalus kasutada sunnivahendeid.
 
Ohumärgiks võiks olla ka liiga soodsad hinnad nii tehnika, kosmeetika kui ka brändiriiete puhul. Olukorras, kus toodet müüakse oluliselt odavamalt kui tootja enda ametlikus esinduses või veebipoes, tuleks endalt küsida kuidas ja miks peaks mõni edasimüüja toodet sedavõrd odavalt müüma, sest üldjuhul keegi kahjumiga asju edasi ei müü. Selliste ebareaalselt soodsate hindadega asja ostes võib suure tõenäosusega juhtuda üks kahest variandist.
Esimesel juhul tarbija saab küll kauba kätte, kuid see ei vasta lubatule, näiteks ei ole toode uus, tegemist on võltsinguga või halvimal juhul ostsite varastatud asja. Teisel juhul tellitud toode ei saabugi, mis tähendab, et on tarbija ilma nii oma rahast kui ka kaubast. 
Laadimine...Laadimine...