Toitumisnõustaja soovitab: mida süüa eksami eel?

"Nüüd, mil paljudel eksamisessioon peatselt algamas, tõuseb aju turgutamise teema taas päevakorda," ütleb toitumisnõustaja Liis Orav. "Mida süüa ja  mida juua, et pea hästi võtaks ja  mälu ka pingelistel hetkedel alt ei veaks?"

Pilt: Scanpix/foto on illustreeriv

Toitumisnõustaja soovitab: mida süüa eksami eel?

"Nüüd, mil paljudel eksamisessioon peatselt algamas, tõuseb aju turgutamise teema taas päevakorda," ütleb toitumisnõustaja Liis Orav. "Mida süüa ja  mida juua, et pea hästi võtaks ja  mälu ka pingelistel hetkedel alt ei veaks?"

Jooge rohkelt värsket vett, on tema esimene soovitus. "Inimene on elektriline olend –  kõik meie kehas toimib hüdroelektrienergia baasil," kirjutab Liis Orav oma kodulehel www.toitumistarkus.ee "Nii on see ka ajus, kus on vett lausa ca 80 protsenti.  Piisava vee joomisega loome hea pinnase ärksale ajutööle. Uuringutes on selgunud, et  dehüdratsiooni vältimine ja sage veejoomine võib mäluprobleeme tõhusalt vähendada. Lisage vette paar tilka orgaanilise sidruni- või apelsini eeterlikku õli, need toniseerivad maksa ja ergutavad energeetliselt."

Nautige mitte kanget kohvi, vaid rohelist teed, on Orava teine soovitus. "Rohelise tee sisaldab looduslikku antioksüdanti nimega epigallokatehhiin-3 gallaat (EGCG), mis parandab nii kognitiivseid funktsioone kui mälu." Kolm tassi orgaanilist rohelist teed päevas on toitumisnõustaja sõnul hea võimalus mälu ergutamiseks. Rohelise tee kasutegur on veelgi suuren, kui kombineerida jooki laimi või sidruniga, soovitab ta.


"Sööge vahepalaks kreeka pähkleid!" ütleb Orav. "Aju toetava toidu puhul pole Loodus fantaasiale just palju ruumi jätnud – kreeka pähkel sarnaneb ajule nagu kaks tilka vett," muigab ta. "Olemas on mõlemad  ajupoolkerad, nii  suuraju kui  väikeaju ja  isegi kurrud ajukoores. Ootuspäraselt sisaldab „ajupähkel“  aju tõhusalt toitvaid Omega 3 rasvhappeid. Sööge igapäevaselt peotäis ajupähkleid – teie pea tänab teid!"
Lisaks tuleks aju turgutada C-vitamiiniga. "C-vitamiini kõrgem tase veres on otseselt seotud kõrgema IQ-ga.  Kaasake oma igapäevastesse smuutidesse ohtralt C-vitamiini sisaldavat astelpaju ja teisi Eestimaised marju. Sinna samasse tasuks lisada ka suur peotäis värskeid nõgese- või petersellilehti, mis on tunduvalt kõrgema C-vitamiini tasemega kui kaugelt reisinud väsinud apelsinid.  Sööge kiivit ja paprikat! Eriti innukad võiksid kasutusele võtta ka camu-camu pulbri – tegu on maailma kõrgeima C-vitamiini sisaldusega marjaga."
 
Kindlasti tuleks eksamite ajal süüa piisavalt häid rasvu. "Rasvad moodustavad aju kuivmassist ligi 60 % ning neljandik sellest on omakorda rääsumisele eriti vastuvõtlikud Omega 3 rasvhapped.  Tarbige rasvaseid külmaveekalasid, näiteks igati käepärase hinnaga heeringat ja  turska ning kasutage oma salatites chia-, lina ja kanepiseemneid, mis sisaldavad lisaks headele rasvadele ka rasvhappeid rääsumise eest kaitsvat E-vitamiini," soovitab Orav.
Eksamite ajal tuleks süüa ohtralt maksa ja muna. "Piisava letsitiini olemasolu menüüs annab ajule  tugevalt väge juurde. Apteegist letsitiini ostes kontrollige kindlasti, et   tegu oleks GMO vaba tootega," soovitab ta. Ning hoiatab: "Ärge maiustage üleliia! Suhkrurikkad eined panevad aluse veresuhkru korratustele, mis põhjustavad mäluprobleemide kõrval ka kehakaalu tõusu. Järjest paisuva vööümbermõõduga kaasneb aga omakorda heaks mäluks olulise ajuosa (hippokampuse) kahanemine," nendib toitumisnõustaja
Laadimine...Laadimine...