"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Admiraliteedi basseinist saab arhitektide nägemuses veega kaetud linnaväljak (0)
08. mai 2017

Arhitektide nägemuse järgi võivad linnahalli lähedusse tulla eritasandilised tänavad, sadamaväljak, köisraudtee ning kanalitena mõjuv vesi.

Möödunud kolmapäeval kuulutas Tallinna Sadam välja Vanasadama ideekonkursi kolm parimat. Need olid Alver Arhitektid võistlustööga MMUF, Zaha Hadid Architects tööga Streamcity ning Kavakava ja Alejandro Zaera-Polo Maider Llagune Arhitecture tööga Tõus ja Mõõn. Tallinna Sadam loodab juuni lõpus valida neist kolmest välja ühe, kelle kavandi järgi valmib Vanasadama ligikaudu 50-hektarilise ala uus välimus. 

Sadam tahab muuta linnahalli kõrval asuva paiga rahvale meeldivaks ja kergesti läbitavaks.

“Võitjate puhul tooksime välja just nende eripalgelisuse,” ütles Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm. “Töös MMUF mõjub hästi vee lähedus kanalitena majade vahel jalakäijate aladel ning ojadena rohealadel. Streamcity lahendus on suurlinlik, huvitavamad detailid on veesilmad Reidi tee ääres ning jalakäijate alade osaline ja sujuv tõstmine teisele tasandile. A- ja D-terminali esisele on pakutud väljak koos rohealaga. Tõus ja Mõõn töö rõhub olemasolevatele ja ajaloolistele väärtustele. Väljapaistva ideena on toodud Sadama tänava avamine merele, mis annab alale avaruse.”

Mereäärest saab mugav paik

Arhitekt Andres Alver arhitektuuribüroost Alver Arhitektid ütles, et Tallinna keskpunkt nihkub edaspidigi tõenäoliselt mere suunas, kuhu juba praegu on tekkinud ja tulevikus peaks tekkima juurde hulk olulisi punkte. Alver nimetas selliste punktidena näiteks Kultuurikatelt ja mere äärde kavandatavat uut Tallinna raekoda.

“Raekoda võiks asuda Admiraliteedi basseini ääres,” rääkis Alver. “Admiraliteedi bassein jääks tulevikus Tallinna üheks fookuspunktiks ja sellest peab saama oluline veega kaetud linnaväljak. Sellest pole mõtet kujundada jahtide parkimisplatsi, nii nagu Reakoja platsil ei pargi keegi enam autosid.”

Alver lisas, et paigas peavad olema asjad omavahel tihedalt seotud. “Tänu sellele võib sinna üldse tekkida kesklinn,” märkis arhitekt. “Tänavatel, mida palistavad kauplused, kohvikud ja muud asutused, peab kogu aeg midagi toimuma. Siis on seal tihe linnakeskkond, kus elab palju inimesi ja tasub kasutusele võtta ühistransporti.”

Sadamaelu olgu nähtav

KavaKava arhitektuuribüroo arhitekti Indrek Peili sõnul peavad nemad oluliseks viia linnatänavad ja inimeste ruum sadamani, et kogu sadamaelu oleks linnaelanikule vahetult nähtav. “Olulised on Admiraliteedi bassein, rannapromenaad, Kultuurikilomeetri lõpetamine ja Sadama tänav,” rääkis Peil. “Kõige olulisem on aga küsimus, kuidas jõuab linn sadamasse. Üritasime oma töös luua väga tugeva sideme linna ja sadama vahele.”

Praegu on ligikaudu 50 hektari suurune Vanasadama ala suuresti hoonestamata, kuid Tallinna Sadama plaanide kohaselt see nii ei jää. “Kui rääkida kõige üldisemas plaanis, siis tahame Vanasadama arendamisel luua uue tervikliku mitme otstarbega linnaosa, kus elu kulgeb harmooniliselt koos aktiivselt toimiva sadamaga,” ütles Tallinna Sadama infrastruktuuri arendusosakonna juhataja Hele-Mai Metsal.

Vanasadama lõplik arendusplaan peab kava kohaselt valmima aasta lõpuks.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.