Ametiühing kaalub veel TS Laevade vastu kohtusse pöördumist

Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühing (EMSA) kaalub veel, kas nad pöörduvad kohtu poole seoses riigifirma TS Laevade esindajate poolt meedias väljaöeldud väidetega.

Pilt: Scanpix
Eesti

Ametiühing kaalub veel TS Laevade vastu kohtusse pöördumist

Toimetaja: Moonika Tuul

Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühing (EMSA) kaalub veel, kas nad pöörduvad kohtu poole seoses riigifirma TS Laevade esindajate poolt meedias väljaöeldud väidetega.

Möödunud nädalal esitas EMSA riigifirmale taotluse, kus nõuti ettevõtte juhtkonnalt avalikku vabandust väidete eest, mida riigifirma esindajad olid meedia vahendusel ametiühingu ja läbirääkimiste kohta esitanud. Antud väited, mida ametiühing nimetab valefaktideks, puudutasid peamiselt riigifirma madruste ja pootsmanide palku ning kollektiivlepingu läbirääkimiste protsessi, vahendas BNS.

"Need faktivead olid ühese suunitlusega moonutada pilti ja soov tundus olla näidata, et töötajate soovid on õigustamatud. Nii see tegelikult ei ole," ütles ametiühingu juht Jüri Lember BNS-ile.

Meremeeste ametiühingu juht rääkis, et kuna riigifirma poolseid väljaütlemisi oli veel mitmes väljaandes, siis on EMSA praegu koos õigusbürooga panemas kokku uut ühtset dokumenti ning alles pärast seda, kui see on TS Laevade juhtkonnale esitatud, otsustab ametiühing, kas pöördutakse kohtu poole või mitte.

Lisaks valmistub ametiühing praegu ka riigifirma esindajatega kohtumiseks riikliku lepitaja juures, mis peaks toimuma paari nädala jooksul.

"Kui nad seal laua taga ilusasti vabandavad, siis me kaalume, kas, millal ja mida me selle avaldusega edasi teeme," sõnas Lember ning lisas, et TS Laevad on varasemalt meedia vahendusel öelnud, et just lepitaja juures annavad nad vastuse oma väljaütlemiste osas.

Seejuures pole Lemberi sõnul praegu päevakorral ka hoiatusstreik, kuid kui kogu protsess peaks taaskord hakkama venima, siis võib see tema sõnul uuesti esile kerkida. "Tõenäoliselt on kõigi ühine soov, et uuest aastast ikkagi rakenduksid inimestele uued töötasud, põhipalgad ja oleks palgakasv, sest kaks aastat ei ole seda toimunud," ütles ta.

"See survestab ajaliselt mingi lahenduse leidmist. Kuni selleni välja, et ega ei saa välistada, et mehed, kes korra juba olid valmis tõsiselt selle hoiatusstreigi korraldamisega, et see tuleb uuesti lauda, kui asi venima hakkab," rääkis ametiühingu juht potentsiaalsest hoiatusstreigist.

TS Laevad teatas möödunud nädala teisipäeval, et peatas läbirääkimised EMSA-ga ning pöördus riikliku lepitaja poole, kuna alates selle aasta märtsist kestnud läbirääkimised ei ole viinud kollektiivlepingu sõlmimiseni.

"Oleme ametiühinguga pidanud aktiivselt läbirääkimisi alates selle aasta märtsist ning selle aja jooksul oleme olnud valmis uuendama mitmeid töötingimusi puudutavaid punkte. Kuna EMSA üha uued ja uued läbirääkimiste käigus kerkinud nõudmised ületavad kaugelt meie võimalusi, oleme jõudnud patiseisu," ütles TS Laevade juht Jaak Kaabel toona.

Ametiühing vastas seejärel riigifirma teatele, süüdistades TS Laevade juhtkonna liiget ebaeetilises käitumises ja selles, et ettevõtte töötajatele pakuti erinevaid hüvesid, et vabaneda kollektiivlepingu sõlmimisest ametiühingu vahendusel.

EMSA esimehe Jüri Lemberi sõnul on ametiühing alates märtsikuust erinevates kvoorumites ettevõttega kohtunud vähemalt 12 korda ning seejuures on ametiühing tema sõnul mitmetes kollektiivlepingu punktides nõustunud tööandja sõnastusega või loobunud vastavate nõuete jätkuvast esitamisest.

Lemberi hinnangul käitus aga tööandja keset suve, täpsemalt 21. juunil ebaeetiliselt. "Läbi ühe juhatuse liikme, kes külastas laevaperesid, pakkus TS Laevade juhtkonna liige töötajatele tervelt 18 punktist koosnevaid hüvesid, et vabaneda kollektiivlepingu sõlmimisest ametiühingu vahendusel," rääkis ta.

Seejuures soovib ametiühing, et ettevõtte kõige madalamatel palgaastmetel töötajate tunnitasumäära tõstetakse 50 sendi võrra. Praegu on ametiühingu sõnul ettevõttes madruse tunnitasumäär 5 eurot, mis teeb keskmise kuu normtundide eest töötasuks brutona 842,5 eurot.

See on aga Lemberi sõnul üle 2 euro vähem, kui on tavaks madruste töö eest maksta teistes Eesti laevandusettevõtetes, kellega on EMSA-l kollektiivlepingud.

Suursaarte ja mandrivahelist parvlaevaühendust opereeriva TS Laevad emafirma on börsil noteeritud Tallinna Sadam, mille enamusosalus kuulub riigile. EMSA esindab ligi 14 protsenti ettevõtte töötajatest.

Laadimine...Laadimine...