Andres Sevtšuk: Tallinna kesklinn võiks tulevikus olla ühistranspordi- ja jalakäijatekeskne

"Tallinna kesklinn võiks olla tihe linnaruum, kus on meeldiv liikuda jalgsi, kus on praegusest kõrgem ehitustihedus ja mitmekülgsema kasutusega arendused, eriti uutes piirkondades nagu näiteks sadam," ütles Harvardi Ülikooli linnaplaneerimise dotsent Andres Sevtšuk.

Pilt: Scanpix

Andres Sevtšuk: Tallinna kesklinn võiks tulevikus olla ühistranspordi- ja jalakäijatekeskne (1)

"Tallinna kesklinn võiks olla tihe linnaruum, kus on meeldiv liikuda jalgsi, kus on praegusest kõrgem ehitustihedus ja mitmekülgsema kasutusega arendused, eriti uutes piirkondades nagu näiteks sadam," ütles Harvardi Ülikooli linnaplaneerimise dotsent Andres Sevtšuk.

Sevtšuk märkis Tallinna TV uudistesaates "Täna+", et oluline pilootprojekt on Narva maantee muutmine jalakäijasõbralikuks ja elegantseks. "See programm peaks laienema ka paljudele teistele tänavatele, sarnaseid teid oleks vaja kogu Tallinna kesklinna piires. Sadama arendus avab aga võimaluse sellele, et vanalinn, Maakri kvartal ja sadam looksid kolmnurga, millest saaks ühtne linnakese. Kolme piirkonna ühendamine saab suureks väljakutseks."

Veeäärsete alade planeerimisel ja sealse visiooni kujundmisel peaks Sevtšuki hinnangul olulist rolli mängima avalik sektor ehk linnavalitsus. Paraku ei ole linnaplaneerimise süsteemis visionäärset tegevust avaliku sektori poolt praegu ette nähtud. See oleks tulevikuküsimus. "Praegu on olnud mereäärne osa kesklinnast äralõigatud, inimesed ei teagi, et ka Kadrioru lõbustuspargist linnahallini saab mere äärde. See kõik on aga avanemas," osutas Sevtšuk.

Harvardi ülikooli õppejõud Lily K. Song ütles Tallinna TV uudistesaates, et soovib Tallinnas näha arenguid, mis muudaksid linna nii, et kõik vahemaad oleksid läbitavad jalgsi – lastele, täiskasvanutele, erivajadustega inimestele. "Soovin, et linna planeerides ei peetaks silmas vaid autojuhtide huve, et kuidas neil oleks võimalik kiiresti ühest kohast teise jõuda, vaid arvestataks ka perekondade  ning nende inimeste huve, kes sooviksid linnaruumi kasutada vaba aja veetmiseks ning elada tervislikumat elu."

Tallinna Linnaplaneerimise Ameti linna peaarhitekti büroo linnaplaneerija Jaak Adam Loovere sõnul  on üks põhiline küsimus selles, kuidas oleks Tallinna kesklinn konkurentsis nii oma äärelinna kui teiste lähi- ja pealinnadega. "Tahaks, et linnavalitsuse ja riigi tasandil oleks linna planeerimise olulisus suurem, nähtaks pikemat perspektiivi. Praegu on just õige hetk võtta kasutusele meetmeid, millega saab tänaseid protsesse, mida annab veel juhtida ja suunata, mõjutada."

Eile Kultuurikatlas toimunud arutelul tõid oma ala eksperdid linna eduka planeerimise eeskujuks Zürichi, kus südalinn on muudetud autovabaks. Inimesed saavad linnas liikuda mugavate ja kaasaegsete trammidega. Iga maja juurest on trammipeatusesse vaid 200 meetrit. Zürichis on rakendatud ka süsteem, mis kontrollib kesklinnas asuvate autode arvu.  Teatud määra ületamisel autoga linna sõita ei saa.

Tallinnas on viimase 30 aastaga autode arv kuuekordistunud ehk autot omab iga teine pealinlane. Pooled liikumised tehakse Tallinnas autoga, vaid veerand ühistranspordiga.

1 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...