Bussifirmad kardavad tavaliste kaugliinide kadumist

Bussifirmad said 19. augustil maanteeametilt kirja, mis teeb ettepaneku muuta liiniveo jagamise korda ekspressbusside kasuks; maanteeameti ettepanek anda ekspressliinide turg vabaks ähvardab bussifirmade sõnul suretada välja tavalised paljude peatustega kaugliinid ning jätta väiksema kandi inimesed ilma ühistranspordita.

Pilt: Scanpix

Bussifirmad kardavad tavaliste kaugliinide kadumist

Bussifirmad said 19. augustil maanteeametilt kirja, mis teeb ettepaneku muuta liiniveo jagamise korda ekspressbusside kasuks; maanteeameti ettepanek anda ekspressliinide turg vabaks ähvardab bussifirmade sõnul suretada välja tavalised paljude peatustega kaugliinid ning jätta väiksema kandi inimesed ilma ühistranspordita.

Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Kirke Williamsoni sõnul tahab amet muuta välja pakutud liinilubade kaalutluspõhimõtteid, et vältida olukorda, kus Eesti bussiturg jaguneb kahe suure firma, Lux Expressi ja Superbusi vahel. "Ma ei saa seda lubada," ütles Williamson 10. augustil.

Üheksa päeva hiljem, nädal pärast Superbusi esindajate käiku majandusminister Kristen Michali juurde saatis maanteeamet Eesti bussifirmadele ettepaneku, millega sisuliselt loobutakse paljude peatustega liinide soosimisest.

"See muudatus on puhtalt orienteeritud ekspressliinide vedajatele, kes saaksid oma bussid panna väljuma samal kellaajal aastakümneid käigus olnud kiirliinide või lihtliinidega ja suretaksid need välja," on veendunud T Grupi teenuste ärijuht Ingmar Roos(pildil).

Roos selgitas, et praegu tulevad mitme peatusega kaugliinid ots otsaga kokku tänu sellele, et neid kasutavad suurte keskuste vahel sõitvad inimesed, kuna samal ajal ekspressbussi ei välju. Kui samal ajal aga väljub ekspressbuss, siis alg- ja lõpp-punkti vahel sõitja valib selle ning kiirbuss jääb reisijatest ilma. "Kui ekspressliinid võivad väljuda samal ajal kui mitme peatusega kiir- või kaugliinid, siis sellistes tingimustes on lihtliinivedu peaaegu võimatu korraldada ilma riigi toeta," ütles Roos.

Roosi hinnangul rõõmustab selline põhimõtteline muudatus ennekõike LuxExpressi ja Superbusi, aga ka Taistot ja Go Busi.

Eesti Autoettevõtete Liidu juhi Villem Tori sõnul maanteeamet neile saadetud kirjas ei põhjendanud, miks selline muudatus tehti. "Meie ei ole selle ettepanekuga nõus, sest bussifirmad on väga huvitatud, et neil reisijaid jätkuks," rääkis Tori.

Autoettevõtete liit saatis oma negatiivse arvamuse maanteeametile 27. augustil. "Nüüd sõltub kõik ametnikest, kas nad tahavad seda arvesse võtta või mitte, demokraatlikus riigis neil seda kohustust ei ole," sõnas Tori, kelle hinnangul võidaksid sellest muudatusest LuxExpress ja Superbus, kes tegelevadki ainult ekspressliinidega. "Ülejäänud 29 vedajat kaotaksid," lausus ta.

Maanteeameti pressiesindaja Triin Adamsoni sõnul hakkavad selle ettepaneku jõustumisel väiksemad liinid välja surema ja kannatavad väiksemas kohas elavad inimesed, kes sooviksid bussiga sõita. Ta lisas, et see ettepanek ei tulnud maanteeametist.Kas see ettepanek läbi läheb, sõltub Adamsoni sõnul pärast konsulteerimist majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga.

Majandusministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatteri sõnul ei ole ministeerium pärast Superbusi esindajatega kohtumist maanteeametile eraldi suuniseid andnud. "Ministeerium on väljendanud nii Superbusi esindajatele kui ka kohtumisel Eestis tegutsevate vedajate esindajatega üldist seisukohta, et uue ühistranspordiseaduse üks eesmärk on bussiturul ebamõistlikest konkurentsipiirangutest loobumine, mistõttu eeldame, et maanteeameti vastu võetavad kaalutluspõhimõtted saavad olema suunatud senisest oluliselt suuremale turu avatusele," kinnitas Tatter.

Ta lisas, et samas ei näe ühistranspordiseadus ette piiramatut turu avamist ehk täielikule vabaturule üleminekut.

Bussifirmad said 19. augustil maanteeametilt e-kirja, mis teeb ettepaneku muuta liiniveo jagamise korda ekspressbusside kasuks. Kirja saatis maanteeameti ühistranspordiosakonna juhtivekspert Aini Proos

Laadimine...Laadimine...