Bussifirmad: kütuseaktsiis tõstab piletihinda ja suleb bussiliine

AS Taisto liinide tootejuhi Jan Landrati sõnul on bussiettevõtete suurim murekoht see, et kütuseaktsiisi plaanitakse tõsta neli aastat järjest. "Kuidas see tarbijat mõjutab, sõltub kütuse maailmaturu hinnast sel hetkel, kui aktsiisitõus peaks tulema. Kuna seda tehakse neli aastat järjest, läheb pikas perspektiivis bussiettevõtjatel väga keeruliseks," tõdes Landrat.

Pilt: Scanpix

Bussifirmad: kütuseaktsiis tõstab piletihinda ja suleb bussiliine

AS Taisto liinide tootejuhi Jan Landrati sõnul on bussiettevõtete suurim murekoht see, et kütuseaktsiisi plaanitakse tõsta neli aastat järjest. "Kuidas see tarbijat mõjutab, sõltub kütuse maailmaturu hinnast sel hetkel, kui aktsiisitõus peaks tulema. Kuna seda tehakse neli aastat järjest, läheb pikas perspektiivis bussiettevõtjatel väga keeruliseks," tõdes Landrat.

Bussifirmade esindajate hinnangul mõjutab plaanitav kütuseaktsiisi tõus erineval moel firmade majandustegevust, mis omakorda avaldab mõju reisijateveo turule ja tõstab ka piletihindu. Rääkides olukorrast reisijateveo turul, rõhutavad bussifirmade esindajad konkurentsi teravnemist. 

AS Taisto Liinid tootejuht Jan Landrat võrdles konkurentsi tihenemist uute rongide tulekuga. "Kui uued rongid hakkasid sõitma, suurenes väljumiste arv, inimeste arv Eestis aga ju ei tõuse, pigem väheneb. See tähendab, et olemasolevad reisijad lihtsalt jaotati ringi rongide ja bussifirmade vahel," märkis Landrat.

Teravneva konkurentsi tingimustes tuli bussiettevõtjatele möödunud aastal appi kütusehinna langus.

Landrat tõdes, et eelmine aasta oli bussiettevõtetele tegelikult keeruline. "Olukord stabiliseerus eelmise aasta teises pooles. Tuli teha karme otsuseid ja mitmeid bussiliine sulgeda. Paljude bussiliinide sulgemisel lükkus edasi see, et eelmisel aastal maailmaturul kütuse hind langes. See võimaldas mõned bussiliinid käiku jätta, mis muidu oleks läinud sulgemisele," rääkis Landrat.

Asjaosaliste sõnul võib pileti hinnast rääkides välja tuua kolm olulist komponenti. OÜ Eesti Buss juhatuse esimees Gunnar Obolenski ütles, et hinnanguliselt jaguneb piletihind nii: "Kolmandik bussipileti hinnast on kütus, kolmandik töötasu, kolmandik bussi remondi ja tehnikaga seonduv."

Bussifirmade esindajate hinnangul avaldab plaanitav kütuseaktsiisi tõus turule mõju, kuid kui palju, on praegu siiski keeruline spekuleerida. Gunnar Obolenski sõnas, et kui praegu räägitakse planeeritud pikaajalisest tõusust, avaldab see kindlasti mingil hetkel mõju. "Tavaliselt me ei ole reguleerinud oma hindu naftaturu hindadest reguleeritud hinnakõikumiste tõttu. Aga praegu räägitakse mingisugusest kavast, mis toob selle muudatuse pikema aja peale suurte protsentide ulatuses, ja see mõjub ilmselgelt," märkis Obolenski.

Ka Jan Landrat tõdes, et praegu on jah, natukene vara spekuleerida, kuna me täpselt ei tea, kas, kui palju ja millal kütuseaktsiis tõuseb. "Saame rääkida sellest, mis numbrid on ajakirjandusest läbi käinud. Meie jaoks kõige suurem murekoht on aga see, et kütuseaktsiisi plaanitakse tõsta neli aastat järjest. Kuidas see tarbijat mõjutab, sõltub kütuse maailmaturu hinnast sel hetkel, kui aktsiisitõus peaks tulema. Kuna seda tehakse neli aastat järjest, läheb pikas perspektiivis bussiettevõtjatel väga keeruliseks," tõdes Landrat.

Gunnar Obolenski sõnul on trend lihtne- maakondadest läbikäivaid kaugliinide võrku tõmmatakse koomale. "Alati ju konkurents ja kliendid otsustavad,  millise hinnaga teenus on neile sobiv. Kui hinnad jätkuvalt kallinevad, ja katet sissetulekutele ei tule, väljub asi kontrolli alt ja inimesed lihtsalt ei reisi," nentis Obolenski.

Laadimine...Laadimine...