Eesti firma aitab luua maju ühest kohast teise vedavaid õhulaevu

Eesti firma Skeleton Technologies  aitab luua energiasalvesteid ja hübriidmootorit õhulaevale, mis suudab läbida ööpäevas tuhandeid kilomeetreid, saab kaupa peale ja maha laadida õhus hõljudes ning vedada kuni 60-tonnist raskust.

 

Pilt: Scanpix

Eesti firma aitab luua maju ühest kohast teise vedavaid õhulaevu

Urmas Kaldmaa

Eesti firma Skeleton Technologies  aitab luua energiasalvesteid ja hübriidmootorit õhulaevale, mis suudab läbida ööpäevas tuhandeid kilomeetreid, saab kaupa peale ja maha laadida õhus hõljudes ning vedada kuni 60-tonnist raskust.

 

Kas oskaksite ette kujutada, et Eestis toodetud palkmajad pannakse siin ka kokku ja lennutatakse otse tehase õuelt Skandinaaviasse, Saksamaale või veel kaugemale? Praegu on see veel ulme, kuid mõne aasta pärast tõenäoliselt enam mitte, sest sündimas on transpordi uus alaliik, milles on oma tähtis osa ka Eesti firmal Skeleton Technologies.

Nimelt on Prantsuse firma Flying Whales koos hiinlastega välja töötamas ülisuure kandejõuga õhulaeva, soovides 2021. aastal alustada nende tööstuslikku tootmist. Prantslaste projektiga on ühinenud ka superkondensaatoreid arendav ja valmistav Skeleton Technologies. Eestlaste ülesanne on aidata õhulaeva elektrisüsteemidele kavandada ja ehitada hübriidenergiaalikat ning varustada tuleviku õhulaev grafeenil põhinevate superkondensaatoritega. "Meie superkondensaatorid käitavad õhulaeva elektrisüsteemi ning aitava laeval tõusta ja laskuda üle," selgitas Skeletoni asutaja ja juhatuse liige Taavi Madiberk.

Muudab maailma transpordiäri


Flying Whalesi õhulaev LCA60T on kuni 60-tonnise kandejõuga, suudab arendada kuni 100-kilomeetrist tunnikiirust ja läbida ööpäevas tuhandeid kilomeetreid. Õhulaev saab kaupa peale ja maha laadida õhus hõljudes, vajamata nende ülesannete jaoks maandumis- või õhkutõusmisrada. Võrreldes transpordihelikopteriga suudab see transportida palju raskemat, ebastandardse kujuga ja mõõtmetelt suuremat kaupa, tehes seda ka märgatavalt odavamalt.

"Mägedes võib õhulaev toimetada ühes tükis kohale näiteks tuuleturbiine ja metallist elektrimaste," vahendab Skeleton Technologiesi koduleht Prantsuse firma tegevjuhi Sébastien Bougon’ sõnu. "Võib ka vedada eelnevalt valmis ehitatud maju või ehitusmooduleid raskesti ligipääsetavasse kohta või transportida lennukite suuri komponente ühest tootmislülist teise. Seejuures jätab õhulaeva hübriideneriaallikas keskkonda minimaalse jalajälje."

Madibergi hinnangul aitavad suure kandevõimega õhulaevad liita ülejäänud maailmast eraldatud regioone maailma majandusega ja neil on suur potentsiaal muuta kogu transpordiäri. Sedasama arvab Flying Whalesi tegevjuht Bougon: "Õhulaevadel on perspektiivi ka kaugetes Aafrika paikades, kus äritegevuse arengut pidurdab puudulik transport. Õhulaevu saaks kasutada humanitaarabi kohaletoimetamiseks ja muudeks hädavajalikeks vedudeks."

Töötab ka kosmose jaoks

Skeleton Technologies on tegutsenud seitse aastat ja firmal on kaks tütarettevõtet. Üks neist asub Saksamaal Dresdeni lähedal Grossröhrsdorfi väikelinnas ning tegeleb superkondensaatorite tootmise ja müügiga. Viimsi valda registreeritud Skeleton Technologies OÜ osaks on uurimis- ja arendustegevus ning katsetootmine.

Skeletoni tehnoloogia võimaldab võrreldes konkurentidega mahutada väiksemate mõõtudega tootesse tunduvalt suuremat võimsust. Nende superkondensaatorid on valmistatud patenteeritud kõrgtehnoloogilisest materjalist, mis talletab kaks korda rohkem energiat ja üheksa korda suuremat võimsustihedust kui teised analoogsed tooted. Skeleton teeb koostööd tuntud autotööstuste, elektrienergia- ja taastuvenergia lahenduste arendajate ja ka Euroopa kosmoseagentuuriga.

Superkondensaatorid on energiasalvestid, mis sobivad väga suurte energiakoguste salvestamiseks ning vallandamiseks lühikese aja jooksul. Nende laadimistsüklite arv on tunduvalt suurem kui akudel.
 

Laadimine...Laadimine...