"Häirekeskus kuuleb! Tere, mis juhtus?"

"Hädaabi numbrilt on tellitud nii taksot kui tehtud naljakõnesid," rääkis Häirekeskuse Põhja keskuse päästekorraldaja Tiia Kala. "See kõik aga röövib päästekorraldajate väärtuslikku aega, mis kuluks tõelise abivajaja aitamiseks." Täna, 11. veebruaril tähistab Euroopa 112 päeva.

Pilt: Svetlana Aleksejeva

"Häirekeskus kuuleb! Tere, mis juhtus?"

Kai Maran

"Hädaabi numbrilt on tellitud nii taksot kui tehtud naljakõnesid," rääkis Häirekeskuse Põhja keskuse päästekorraldaja Tiia Kala. "See kõik aga röövib päästekorraldajate väärtuslikku aega, mis kuluks tõelise abivajaja aitamiseks." Täna, 11. veebruaril tähistab Euroopa 112 päeva.

Tüngakõne tegijat võib seetõttu oodata ka politsei ja arestikamber.

"Mobiiltelefonikõne asukoha saab määrata ligi poole kilomeetrise täpsusega, lauatelefonilt tulnud kõne aga tuvastame aadressi täpsusega digikaardil," sõnas Kala. "Naljakõne tegijat võib seetõttu oodata politseipatrull."

112-le ei tohiks helistada ka lihtsalt nõuannete küsimiseks, mida saab valdkondlike infotelefonide, nt perearsti nõuandetelefoni 1220 kaudu.

Abi sai haige tiivaga lind

Tegelikult toob argipäev küllalt palju ohuolukordi, mistõttu hoolival kodanikul on tark silmad lahti hoida ja vajadusel 112 valida ka siis, kui hädaoht otseselt iseend või oma vara ei ähvarda.

"Helistasin 112, sest nägin maas haige tiivaga lindu," rääkis Südalinna kooli teise klassi õpilane Maria. "Mõtlesin, et kiirabi saab teda aidata."

"Sellisel puhul kutsume kohale päästeteenistuse, kes viib linnu või looma varjupaika," selgitas Kala, kes soovitab ümbrusse tähelepanelikult suhtuda kõigil. "Kui sa ise pole hädas, kuid näed hädas kedagi teist, kes ise end aidata ei saa, saad teda aidata abi kutsudes numbrilt 112!"

Kala sõnul vastab 112 alati. Kui mobiililevi puudub, tuleks eemalda mobiiltelefonist SIM-kaart. Sellisel juhul valib mobiiltelefon hädaabinumbrile 112 helistamiseks mõne teise samas piirkonnas kättesaadava ja tugevama leviga võrgu.

Selge ja konkreetne jutt

"Kui kuulete vastust "Häirekeskus kuuleb! Tere, mis juhtus?", rääkige lühidalt, konkreetselt ja selgelt," soovitas Kala. "Esimese asjana öelge oma nimi ja asukoht. Sest kui kõne mingil põhjusel katkeb, teame me vähemalt, kuhu tulla. Edasi rääkige selgelt, mis juhtus."

Samuti ei tohiks end häirituna tunda üleküsimisest.

"Päästekorraldaja võib teil paluda asju korrata, sest kui mõnikord Lõuna-Eestist tulnud kõne kostab vägagi selgelt, siis paarisaja meetri kauguselt üsna katkendlikult," sõnas Kala. "Mõnikord palutakse täpsustada näiteks põleva maja korrust. See on sellepärast, et tuletõrjujad teaksid, kui pikk redel kaasa võtta."

Kõnet ei tohi katkestada enne, kui abistamiseks vajalik teave edasi antud. Samuti tuleb hoida oma telefoniliin vaba, et päästekorraldajad saaksid lisateabe saamiseks või nõuannete andmiseks tagasi helistada.

11. veebruaril on Euroopa 112 päev. Eesti läks sellele ühele hädaabinumbrile üle kaks aastat tagasi, nii eo pea kriitilises olukorras enam mõtlema, millist abi ja milliselt numbrilt kutsuda. Kõik hädaabikõned võtavad vastu Häirekeskuse päästekorraldajad, saates vajadusel kohale kiirabi, päästjad ja politsei.

Hädaabinumbrilt 112 tuleb kutsuda kiirabi, päästjaid ja politseid kogu Euroopas.

Teeme lumest või lumele numbri 112!

Kuni 12. veebruarini kutsub Häirekeskus lasteaedu, koole, noorteringe ja peresid tegema oma õuele hädaabinumbri 112. "See meenutab kõigile, et Eestis ja Euroopas on üks hädaabinumber 112 kiirabi, päästjate ja politsei kutsumiseks," ütles Häirekeskuse Euroopa 112 päeva projektijuht Edvi Freiberg. "Kui tõesti sellel ajal ei ole lund ning numbrit 112 ei saa teha lumest või lumele, siis on hea teha number õuele kas okstest, käbidest või mõnest muust käepärasest materjalist."

Pilte e-postile : lumest112@112.ee ja lisada postiaadress.

Pildid pannakse üles internetti Häirekeskuse facebooki lehele aadressil www.facebook.com/hairekeskus. Parimaid ootavad auhinnad!

Laadimine...Laadimine...