Hanna Turetski–Toomik: e-kaubanduses vahelduvad usaldusväärsus ja kõlvatu konkurents

"Pea kolmandikul 30 000 inimest, kes iga aasta tarbijakaitseametisse pöörduvad, on olnud probleeme interneti teel sõlmitud kaubatehingutega," ütles tarbijakaitseameti spetsialist Hanna Turetski–Toomik Tallinna tarbijaõiguste päeval.

Pilt: Scanpix

Hanna Turetski–Toomik: e-kaubanduses vahelduvad usaldusväärsus ja kõlvatu konkurents

Kairi Ervald

"Pea kolmandikul 30 000 inimest, kes iga aasta tarbijakaitseametisse pöörduvad, on olnud probleeme interneti teel sõlmitud kaubatehingutega," ütles tarbijakaitseameti spetsialist Hanna Turetski–Toomik Tallinna tarbijaõiguste päeval.

Turetski-Toomiku sõnul tellivad eestimaalased üha enam interneti teel kaupu. "Jaekaubandus kasvab ju pidevalt, aga e-kaubanduse kasvuprotsendid on pea 35% kõrgemad," lausus ta. 

Tihti pöörduvad inimesed tarbijakaitsjate poole just e-kaubanduse tõttu. "E-kaubanduses on usaldusväärsus ja kõlvatu konkurents erinevates äärmustes. Tarbija jaoks tähendab selline võrdlus riski, et tihti ei jõua tema tellitud ja tasutud tooted kohale ning tarbija rahakott saab otseselt pihta," lisas Turetski-Toomik. 

Võlaõigusseaduses on kõik kirjas, mida tarbija peab teadma, kui ta internetist kaupu ostab. seda ostma minnakse. Näiteks on enamasti teada, et ostetud kaupa saab tagastada 14 päeva jooksul, kuid sellest hoolimata liigub tavapoest ostetud esemete kohta mitmeid müüte, mida tarbijakaitseamet peab pidevalt kummutama.

"Kõige suurem müüt on see, et ka tavapoest ostes saab toote 14 päeva jooksul poodi tagastada. Tegelikult see nii ei ole," selgitas Turetski-Toomik. Ka siis, kui kodus avastatakse, et kott ei sobi kingadega kokku või lapsele on botased väikesed, ei saa tavapoest ostetud asja enam tagasi poodi viia.

Turetski-Toomik märkis, et Euroopa Liidus kehtestatud hiljutised e-kaubanduse direktiivid on looded valusatest õppetundide järel. "Londoni olümpiamängude ajal toimus Londonis huvitav olukord, kus kliendid tellisid internetipoest telekad, vaatasid kaks nädalat mänge ja siis tagastasid kõik telekad müüatele," rääkis ta ja selgitas, et sel ajal ei olnud kehtestatud veel piiravat seadust, kus nii tarbija kui ka müüja puhul kehtiksid õiglased reeglid, kus tarbija ei saa kaupa tagastada ilma selge põhjenduseta.

Harvad ei ole Turetski-Toomiku sõnul ka olukorrad, kus inimesele lubatakse tagasi maksta kauba tagastamisel vaid 50%, mis ei ole õigustatud. "Siis peab tarbijakaitseametile kindlasti märku andma."

Samuti on tulnud ette juhtumeid, kus müüja pakub ostja defektiga kauba kompensatsiooniks kinkekaarti, mis ei ole võrdeline kauba eest makstud summaga. "Kui tarbijaga lõpetatakse leping, tagastatakse ka raha," selgitas Turetski-Toomik.

Tasu teada, et ostetud tootele kehtib kahe-aastane pretensiooni esitamise õigus, kuid see ei tähenda, et inimene kasutab eset kaks aastat ja päev enne tähtaega tagastab selle.

"Kui ma ostan näiteks soodushinnaga talve lõppedes jope ja saapad ning suvel panen nad kappi seisma ja uuel hooajal võtan välja ning ilmneb defekt, siis on olukorra lahendamiseks mitmeid võimalusi, kuid tavalisele kulumisefekti puhul ei saa kahjuks eriti midagi teha," selgitas Turetski-Toomik.

Laadimine...Laadimine...