Hollandi kunstiguru: ihkan endale "Kaetud lauda juustu, heeringa ja singiga"

"Minu eriliseks lemmikuks sellelt näituselt on Jacob van Hulsdoncki natüürmort "Kaetud laud juustu, heeringa ja singiga". Kui see maal oleks müüa, siis tahaksin kindlasti seda oma kunstikogusse," ütles näituse üks kuraatorites hollandlane Fred. G. Meijer. Enam ei ole vaja Euroopa südamesse reisida maailma kunsti vaatamiseks, piisab vaid Tallinna Raekoja külastamisest.

Pilt: Albert Truuväärt

Hollandi kunstiguru: ihkan endale "Kaetud lauda juustu, heeringa ja singiga"

Ragne Jõerand

"Minu eriliseks lemmikuks sellelt näituselt on Jacob van Hulsdoncki natüürmort "Kaetud laud juustu, heeringa ja singiga". Kui see maal oleks müüa, siis tahaksin kindlasti seda oma kunstikogusse," ütles näituse üks kuraatorites hollandlane Fred. G. Meijer. Enam ei ole vaja Euroopa südamesse reisida maailma kunsti vaatamiseks, piisab vaid Tallinna Raekoja külastamisest.

Alates tänasest saavad kõik kunstisõbrad Tallinna Raekojas näitusel "Kunst valitseb" näha ligi 100 haruldast originaalmaali, mille autoriteks on  maailmakuulsad kunstnikud Peter Paul Rubens, Pieter ja Jan Brueghel, Lucas Cranach, Albrecht Dürer, David Teniers, Jakob van Hulsdonck, Jacob Savery, Jan Massys jpt. Sellisel tasemel ja hulgal originaalloomingut – ligi 100 maali – ei ole Eestis varem esitletud. Teosed pärinevad 15-17- sajandist ja kuuluvad erakollektsioonidesse üle maailma.

Meijer tõdes, et nii haruldast kunstikogus pole Tallinnas varem eksponeeritud ja seetõttu on iga teos sellel näitusel hoolikalt vaatamist väärt.

"Inimene tulgu lihtsalt ja hakaku maale rahulikult vaatama, siis ta tunnetab ja leiab, kuidas aastasadu vanad maalid omavad seoseid tema tänapäeva eluga. Oma üllatuseks võib leida palju tuttavalikke elemente. Tähelepanu võiks pöörata ka detailidele, sest need on tolle perioodi maalidel väga täpselt ja üksikasjalikult välja toodud," ütles Meijer.

Unikaalsed lillekooslused ja vasemaalid

Kuigi kõik näitusel esindatud ligi 100 maali on väga omapärased ja väärtuslikud, palus Pealinn Meijeril välja tuua siiski paar maali, millega võiks iga näitusekülastaja tutvuda.

Esimesena võiks vaataja heita pilgu Jan Brueghel Vanema natüürmordile "Natüürmort tulpide, rooside ja iiristega savivaasis".  

"See on väga varasesse perioodi, aastasse 1609 kuuluv lillemaal. Pilt on väga haruldane sellepoolest, et ühele pildile on koondatud lilled erinevatest aastaaegadest. Kunstnik pidi ootama enne järjekordse lille juurdemaalimist, millal see aastaaeg saabub ja alles siis sai ta tööga jätkata. Töö teeb hinnaliseks ka see, et tollel ajastul ei saanud keegi endale lubada sellist buketti ühekorraga ja nii sai eri aastaaegade lilleilu nautida vaid maalilt," rääkis Meijer.

Meijer juhtis tähelepanu ka sellele, et tolle perioodil ei mõeldud maalidele välja keerulisi nimesid, vaid maali allkirjaks saigi see, mis sellel oli kujutatud. "Pandi see, mida näha oli, ja see kirjeldus saigi maali nimeks."

Meijeri enda eriliseks lemmikuks on Jacob van Hulsdoncki natüürmort "Kaetud laud juustu, heeringa ja singiga". "See on üks vanimaid flaamikunsti vaikelusid ja siin on detailid eriti hoolikalt välja toodud. Hilisemal perioodil tegi kunstnik lihtsamaid töid. Paljud söögid, mis siin on kujutatud, ei esinenud reaalses elus tegelikult koos ühe laua peal. Kunstnik nägi neid kuskil, tegi visandid ja siis viis ühele maalile kokku. Selge on see, et selline rikkalik söök oli vaid kõrgklassi laual, millel viitab ka haruldane hiina portselan," selgitas Meijer.

Meijeri sõnul on haruldased ka näitusel vaskplaadile maalitud taised, sest vask polnud tol perioodil sugugi mitte odav materjal. "Üheks suurimaks on kõrtsistseeni kujutav maal, mis on väga hästi säilinud." Olulisteks näideteks 15.-17. sajandi kunstist pidas Meijer ka suuri ülikute poolportreesid ja meremaale,

Hämar valgus toob ilu esile

Neile, kes pole kunstinäituste sagedased külastajad võib tunduda esmapilgul Raekoja võlvide all liiga hämar, et maale korralikult näha.

"See on taotluslik, et võimenduksid tööd ise. Kasutame spetsiaalset kadreeritud valgust, et anda tööle võimalus seestpoolt hõõguda. Kuna Madalmaade kunst on enamasti tumedates toonides, on õige valgus selle eksponeerimisel eriti oluline ja tagab selle, et meie tähelepanu hajuks kõigelt muult ja  eskenduks vaid pildile," selgitas näituse kuraator Piia Ausman.

Ausmani enda lemmikuks on näitusel aga töö, mis seotud ka otseselt Talllinnaga.

"Mulle endale meeldib alumiselt korrusel üks selline töö, mille autoriks on tingnimega kunstnik Paksupõsksete Madonnade Meister. Ta on maalinud sellises friisilikus kompositsioonis maastiku, mille foonil on erinevate ajastute pühakud ja teemaks on "Sacra conversacione" ehk Püha Vestlus, kus on esindatud ka olulised pühakud, kes on seotud ka Tallinnaga - Margareta, Dominicus, Augustinus ja Püha Barbara," rääkis Ausman.

Vanad ja hindamatud

Näituse vanimaks maaliks ütles Ausman olevat ühe teose 15. sajandi algusest.

"See on töö ühelt Saksa meistrilt, kes on monogrammist AG Rheini ülemjooksult. Tema töö kujutab paastumaarjapäeva ja just seda hetke, kus Peaingel kuulutab Neitsi Maarjale, et ta jääb ootama Jeesus Kristust ja Neitsi Maarja hakkab paastuma."

Rahalisse vääringusse Raekojas esindatud kunsti on aga Ausmani sõnul pea võimatu panna.

"Kogu siin eksponeeritud kunst tervikuna on äärmiselt kallis ja sellise näituse puhul ei tahakski panna üleüldse hinda. Samas, kui me räägime, et meil on väljas Rubens ja Dürer ja Cranach - siis nemad tegelikult on küll sellised miljoni dollari suurusjärgu autorid," lisas Ausman.

Näitus "Kunst valitseb" jääb Tallinna Raekojas avatud kuni 5.oktoobrini. 

 

31images
Laadimine...Laadimine...