JAANUS KARILAID: Parvlaeva hanke probleeme eitati viimase minutini, keegi ei võta vastutust

Jaanus Karilaiu sõnul teadis opositsioon juba mai alguses, et parvlaevad ei saa õigeks ajaks valmis, ent ministeerium tunnistas seda avalikkusele alles paar kuud hiljem. "See näitab, et poliitiline tahe sundis ametkonda käituma ebapädevalt ja ebaprofessionaalselt. See on ka põhjus, miks me tegelikult ei leia poliitilisi vastutajaid, sest sellega on seotud nii Juhan Parts kui ka Urve Palo ja Eesti ajaloo suurimaid altkäemaksuafääre, kus üks võimuerakonna liige on küsinud eraettevõtja käest 4 miljonit eurot meelehead," viitas Karilaid nn sidruniskandaalile.

Pilt: Scanpix

JAANUS KARILAID: Parvlaeva hanke probleeme eitati viimase minutini, keegi ei võta vastutust

Jaanus Karilaiu sõnul teadis opositsioon juba mai alguses, et parvlaevad ei saa õigeks ajaks valmis, ent ministeerium tunnistas seda avalikkusele alles paar kuud hiljem. "See näitab, et poliitiline tahe sundis ametkonda käituma ebapädevalt ja ebaprofessionaalselt. See on ka põhjus, miks me tegelikult ei leia poliitilisi vastutajaid, sest sellega on seotud nii Juhan Parts kui ka Urve Palo ja Eesti ajaloo suurimaid altkäemaksuafääre, kus üks võimuerakonna liige on küsinud eraettevõtja käest 4 miljonit eurot meelehead," viitas Karilaid nn sidruniskandaalile.

Veebruaris esitatud arupärimisel kinnitas majandus- ja kommunikatsioonimisteerium, et parvlaevad saavad õigeks ajaks valmis, ent juba 10. mail sai opositsioon aru, et parvlaevad ikkagi ei saa õigeks ajaks valmis. Seda tunnistas ka asekantsler Merike Saks, selgitas Karilaid riigikogu avaistungil.

Ta lisas, et opositsiooni nõudmisele esitada plaan B ministeeriumilt vastust ei tulnud. "Juuli keskel või augusti alguses oli see hetk, kus oldi valmis avalikkusele tunnistama, et ükski uus parvlaev tähtajaks ehk 1. oktoobriks valmis ei saa,"nentis Karilaid.

Majandus- ja taristuminister Kristen Michali hinnangul on ministeerium alati olnud seisukohal, et parvlaevahanke küsimuses võivad olukorrad pidevalt muutuda.

"Veebruaris puudus ministeeriumil ja ma arvan, et ka siin saalis, näiteks teadmine, et juulis toimub Türgis riigipöördekatse ja Poola tehase juhtkond vahetub. Mõlemad sündmused mõjutasid parvlaevade ehitusgraafikut," jätkas Michal.

Kõige olulisem lubadus TS Laevad OÜ poolt oli, et vajadusel leitakse asenduslaevad ja seda on Michali hinnangul ka tehtud.

Tarmo Tamme pani imestama see, kuidas moodustusid asenduseks tellitud laevade hinnad. "Kuidas see juhtus, et 2 miljonit väärt praam osteti ära 4 miljoni euro eest? Kas see ei pidanud olema 3,5; 3,9; 5,3? Kust kohalt see hind tekkis? Millise kokkuleppe baasil see hind tekkis?" küsis Tamm Leedolt ostetud vana parvlaeva Regula kohta, mille Leedo ostis 1997. aastal 2 miljoni euro eest, ent müüs nüüd riigile poole kallimalt.
Ka tõsiasi, et praami rendilepingute hind selgus alles kell üks öösel oli Tamme hinnangul kummaline.  "Kuidas on see võimalik, et öösel kell üks riigi raha eest tehakse mingid kokklepped? Ja siis lepiti kokku, kas on 6,4; 5 miljonit, 6 miljonit. Kuidas sellised kokkulepped sünnivad?" jätkas Tamm. "Kas riigihankeseadust üldse pole olemas? Kust see hind tekib? Kuidas selline asi võimalik on?"

Michal kinnitas, et laevade hinda puudutavate läbirääkimiste eest vastutavad Tallinna Sadam ja TS Laevad OÜ ning ministeerium on majandus- ja taristuministri sõnul vaid tellija, kelle ülesandeks on kvaliteetse teenuse tagamise nõudmine. Rendilepingute hinna selgumise veidrat kellaaega Michal ei kommenteerinud.

Mihhail Korbi hinnangul pole aga praeguste parvlaevade kvaliteet sugugi nii hea, et ministeerium saaks öelda, et kõik tingimused parima kvaliteedi tagamiseks oleks täidetud.

Karilaiu hinnangul on aga vastamata küsimusi veel palju. Peamine küsimuse on see, kes selle segaduse eest vastutab ja siiamaani on suutnud poliitilise vastuse eest põgeneda.

"2011.aastal oli Juhan Partsil olemas poliitiline tahe, aga millegipärast Tallinna Sadama nõukogu ei võtnud sellest tahtest kinni, ei hakanud seda ellu viima, siis loomulikult see oli ministri nõrkuse märk, kui ta ei suuda oma tahet ellu viia, sest lõppkokkuvõttes on tema ikkagi üldkoosoleku vormis ka riigiettevõtte omanik. Konkursi võitis sadama tütarettevõte, Rahandusministeeriumi riigihangete järelevalve osakond tegi eelakti, kus ta näitas, et see hange on õigustühine. Siis läks see küsimus, ärakuulamise protokollidest on näha, kabinetiistungile, kus Urve Palo väitis, et seal anti Taavi Rõivase suunistel selge poliitiline tahe asjaga edasi minna, siis Rahandusministeeriumi riigihangete järelevalve osakond tegi uue lõpliku akti, kus ta näitas, et ikkagi on see õiguspärane. Esimene akt oli 9 lehekülge, kus öeldi, et on õigustühine, järgmine oli 18 lehekülge, mis näitas, et see kõik on tegelikult okei. See näitab, et poliitiline tahe sundis ametkonda käituma ebapädevalt ja ebaprofessionaalselt. See on ka põhjus, miks me tegelikult ei leia poliitilisi vastutajaid, sest sellega on seotud nii Juhan Parts, sellega on seotud nii Urve Palo, sellega on seotud Eesti ajaloo suurimaid altkäemaksuafääre, kus üks võimuerakonna liige on küsinud eraettevõtja käest 4 miljonit eurot meelehead"

Karilaiu arvates on aga olukord selge.  "Halduskohtus on läbi vaieldud erinevad tõlgendamise võimalused, mida sellega taheti ja miks nii läks, tulemus on see, et Väinamere Liinide omanik on avalikult öelnud, et tema seda altkäemaksu ei tahtnud maksta ja tulemuseks jäi ta siis tööst ilma. Ma tahan väita, et altkäemaks ongi üks põhiline põhjus, kogu see afäär, miks on see juhtum niivõrd segane ja ei lase jälile saada, kuidas me saaksime võtta kedagi vastutuselem" lausus Karilaid.

Laadimine...Laadimine...