Jaanus Karilaid: Tallinna Sadama juhtumid viitavad IRLi ja Reformierakonna korruptsioonimeisterlikkuse väga kõrgele tasemele

"Riigikogu Tallinna Sadama uurimiskomisjonile selgub pidevalt uusi asjaolusid, mis näitavad, et Tallinna Sadamat pole juhitud mitte äriloogikast ja riiklikest huvidest tulenevalt, vaid kahe erakonna väikeste kildkondade huvidest ja seda juba pikemat aega," sõnas riigikogu liige Jaanus Karilaid.

Pilt: Scanpix

Jaanus Karilaid: Tallinna Sadama juhtumid viitavad IRLi ja Reformierakonna korruptsioonimeisterlikkuse väga kõrgele tasemele (4)

"Riigikogu Tallinna Sadama uurimiskomisjonile selgub pidevalt uusi asjaolusid, mis näitavad, et Tallinna Sadamat pole juhitud mitte äriloogikast ja riiklikest huvidest tulenevalt, vaid kahe erakonna väikeste kildkondade huvidest ja seda juba pikemat aega," sõnas riigikogu liige Jaanus Karilaid.

Karilaid rääkis Tallinna TV uudistesaates "Täna+", et Tallinna Sadama erinevatel juhtumitel on ka erinevad seosed. "Näiteks riigihanketa, üle 50 miljoni euro maksnud jäämurja Botnica soetamise jõud olid IRLi taustaga, Väinamere Liinide parvlaeva hanke ja Vjatšeslav Leedolt meelehea küsimise taustaks oli Reformierakond. Igal juhul on IRLi ja Reformierakonna korruptsioonimeisterlikkuse tase väga kõrge."

Karilaid tõdes, et ehkki tagantjärgi on korruptsiooni tõestada ääretult keeruline, on selle seosed ja selge loogika nähtavad. "Suure tõenäosusega on antud juhtumite taga kahe erakonna rahastamine. IRL ja Reformierakond näevad tõesti väga palju vaeva, et Tallinna Sadama korruptsioonijuhtumeid marginaliseerida, naeruvääristada ja peita. Nad on palganud ka advokaadibüroo, kes juhtumitega tegeleb. Küll on Vabaerakond, EKRE ja Keskerakond kolmikjõud, kes juhtumite väljakaevamisega tegeleb ja lootust on, et suudame vastutajad avalikkuse ette tuua."

Karilaid lisas, et Tallinna Sadama korruptsioonijuhtumite summad ulatuvad sadadesse miljonitesse, kas nende eest on ainult erakondi finantseeritud või mõni inimene rikastunud, on uurimiskomisjonil täna väga raske öelda. Selleks oleks vaja suuremat entusiasmi nii riigiprokuratuurilt kui kaitsepolitseiametilt.

Karilaid nentis, et riigikogu Tallinna Sadama uurimiskomisjoni koostöö võiks olla parem ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga. "Majandus- ja kommunikastiooniministeerium ei peaks olema nii kaitseseisundis ja ütlema, et kõik on tehtud õigesti. Ministeerium peaks küsimustele põhjalikumalt vastama ja kui vaja, ka vigu tunnistama. Rääkisime juba 3-4 kuud tagasi, et saarte ja mandri vahelisele liinile nelja parvlaeva toomine 1. oktoobriks 2016 on ebatõenäoline. Ministeerium asus seda eitama, ent tuli välja, et see vastab ikkagi tõele. See kõik läheb aga maksma."

Karilaid märkis, et korruptsiooniskandaali taustal on oluline kodanikel meeles pidada, miks on nende juhtumite puhul tähtis poliitiline vastutus. "Mis juhtub, kui 15 kuu pärast tuleb ilmsiks, et korruptiivse riigihanke tulemusena tuleb parvlaevade liinile toomiseks lisakulusid maksta näiteks 250 miljonit eurot. See summa ei ole liialdatud. Kes siis vastutab? Kas juhtub nii nagu Estonias Airiga, et mitte keegi ei vastuta? Poliitilise vastutust saab võtta, kui avalikkus saab juhtunust aru."

Jaanus Karilaid rõõmustas Tallinna TV uudistesaates selle üle, et Tallinna Sadama juhtumi uurimisse on liitunud ka ajakirjanikud. "Ajakirjanikud saavad aru, et see, mis on toimunud Tallinna Sadamas, on ühele Euroopa Liidu liikmesriigile ebaväärikas. Juhtumis on näha poliitilise kuriteo varjamise jälgi, mis on asetleidnud poliitilise katuse pakkumise varjus. Loomulikult pole Kiil ja Kaljurand kahekesi süüdi selle suuremahulise korruptsiooniskeemi punumises."

Karilaid lisas, et uurimiskomisjonil on juba väga palju niidiotsi, mis viitavad sellele, et poliitiline seltskond on Tallinna Sadama juhtumit teadlikult üritanud kinnimätsida. "Kahjuks on kahtlus langemas ka Carri Ginterile, kes üritab erinevaid otsi ära peita, selle asemel et anda selgeid vastuseid."

Riigikogu Tallinna Sadama uurimiskomisjoni esimees Artur Talvik ütles, et kindlasti on antud juhtumi juures vastutuse teema see, millega komisjon väga sügavalt tegeleb. "Kõik n-ö paha üritatakse lükata kahe kuriteokahtlusega juhatuse liikme kaela, aga unustatakse, et juhatuse liikmete järelevalveorgan on nõukogu. Nõukogu on sisuliselt 15 aastat olnud Reformierakonna kontrolli all."

Talvik lisas, et unustatakse ka see, et väga suured investeeringuotsused tehakse valitsuse istungitel ja peaministri toetusel. "Peaminister peab otsustega kindlasti nõus olema. See, kuidas Reformierakond tahab praegu vastutusest kõrvale hiilida, on täiesti müstiline. Ma usun, et vastutusest nad ei pääse."

Äripäev kirjutas eilses juhtkirjas, et mida rohkem detaile Tallinna Sadama korruptsiooni asjus selgub, seda suurem vari langeb peaministri juhitud parteile. Äripäeva hinnangul on sellise suurusjärguga kahtlustus Eesti valitsuserakonna suhtes enneolematu. Äripäev leiab, et väiksemate tegelaste kommentaaridest ei piisa, oma selgituse peab andma erakonna esimees Taavi Rõivas.

Sel nädalal tunnistas praamiärimees Vjatšeslav Leedo kohtus, et temalt küsis 4 miljonit eurot altkäemaksu Tallinna Sadama juhatuse endine liige Allan Kiil. Vastutasuks oli Kiil lubanud muuhulgas poliitilist toetust ning soovitas kohtuda reformierakondlase Remo Holsmeriga. 2014. aastal oli Holsmer Tallinna Sadama nõukogu esimees. Leedo väidab, et Kiil vahendas talle võimuerakonna katust.

4 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...