"Lisaks on see suurprojekt saanud praeguse kriisi valguses veel uue tähenduse ja eesmärgi, nimelt pakub see Eesti ettevõtjaile ja inimestele tööd ja võimalusi kriisist väljumiseks," märkis Riigikogu majanduskomisjoni esimees Sven Sester.
Riigikogu majanduskomisjon sai tänasel istungil ülevaate Rail Balticu rajamise projekti Eesti osa vahearuandest, komisjoni hinnangul võiks projekt olla üks võimalus majanduskriisi leevendada, vahendas BNS.
Sester märkis, et raudteetrassi loomise puhul on kõige tähtsam see, et kõik Eestit sisesed alamprojektid on töös.
“Lisaks on see suurprojekt saanud praeguse kriisi valguses veel uue tähenduse ja eesmärgi, nimelt pakub see Eesti ettevõtjaile ja inimestele tööd ja võimalusi kriisist väljumiseks,” sõnas Sester.
Seni astutud samme võib Sesteri sõnul jagada laias laastus kolmeks – juba lõpetatud ja lähiajal käivituvad uuringud, teiseks Rail Balticu raudteetrassiks vajalike maade omandamine ning kolmandaks projekteerimine ja ehitamine.
“Ka uuringud võib jagada kaheks. Üks uuringute teema, mille tulemusi tuleb täie rangusega arvestada, on keskkonnaalased uuringud. Need uuringud puudutavad näiteks rabade olukorda ja lindude elupaiku,” ütles Sester.
“Teine teema on konkreetselt raudteetrassi ehitamist puudutavad uuringud – näiteks see, kuidas kasutada ehituseks põlevkivituhka või kaevanduste aherainet, või näiteks see, millised lahendused on parimad Rail Balticu ja sadamate koostoimeks,” täpsustas ta.
Sester lisas, et aprilli seisuga on omandatud 54 ehitamiseks vajalikku maatükki, käimas on protsessid ligi 160 maatüki omandamiseks.
“Põhitrassi maade omandamine on kavas lõpule viia 2022. aasta lõpuks. Kuigi oleme kuulnud, kuidas maade omandamine on kohati inimlikult mõistetavatel põhjustel takerdunud, loodan, et osapooled leiavad ettenähtud ajaks kõiki pooli rahuldava kompromissi,” ütles Sester.
Rail Baltic on uus rajatav Euroopa rööpmelaiusega kiirraudtee, mis ühendab Balti riigid Lääne-Euroopa raudteevõrguga. Raudtee pikkus läbi kolme Balti riigi on 870 kilomeetrit, sellest Eestis 213 kilomeetrit.
Raudtee ja sellega kaasnevate rajatiste ehitusmaksumuseks on praegu kooskõlas 2017. aastal valminud Rail Balticu tasuvusanalüüsi tulemustega arvestatud kokku 5,8 miljardit eurot.
Eesti territooriumil on raudtee maksumus vastavalt 2018. aastal täpsustatud Rail Balticu Eesti osa eelprojektile ligi 1,59 miljardit eurot.
Komisjonile tutvustasid vahearuannet majandus- ja taristuminister Taavi Aas, Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Tõnu Grünberg ja Rail Balticu projekti koordinaator Kristjan Kaunissaare.
šnitti Saaremaalt
10. juuni 2020 08:13