Parvlaevatehastele määratud trahv asenduslaevade kulu ei kata

Prognooside järgi ületavad Tallinna Sadama tütarfirma TS Laevad kulud asenduslaevadele, rendi pikendamisele ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi võimalikule trahvile 8,6 miljonit, võimalikest trahvidest võiks laevafirma teenida üle 4 miljoni euro,

Pilt: Scanpix

Parvlaevatehastele määratud trahv asenduslaevade kulu ei kata

Prognooside järgi ületavad Tallinna Sadama tütarfirma TS Laevad kulud asenduslaevadele, rendi pikendamisele ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi võimalikule trahvile 8,6 miljonit, võimalikest trahvidest võiks laevafirma teenida üle 4 miljoni euro,

Lisades kulude poolele ka varulaeva Regula hinna, oleks kulude poolel juba 12,6 miljonit eurot, kirjutab Eesti Päevaleht viitega augustis Tallinna Sadama nõukogule esitatud memole, vahendas BNS. Tallinna Sadam nõukogule esitatud memo kommenteerida ei soovinud, viidates asjaolule, et nii trahvisummasid kui ka asenduslaevade rendihindu ei avaldata.

Nii Tallinna Sadama juht Valdo Kalm kui ka TS Laevade juht Kaido Padar on varem öelnud, et projekti kulud kaaluvad tulud üle umbes 5,5 miljoni euroga, kuid kuna muutujaid on palju, võib ka summa olla väga kõikuv. Arvestama peab ka sellega, et mida kauem uued laevad viibivad ja trahvisummad tiksuvad, seda pikemaks perioodiks peab asenduslaevu rentima.

Padar kirjutab memos Tallinna Sadama nõukogule veel paar nädalat enne viimaste kokkulepete sõlmimist, et sobivate laevade renditurg on "äärmiselt piiratud" ning sisuliselt on valida Mercandia, Ionase, St. Ola, Harilaiu ja Norra lipu all sõitva A-Fjordi vahel. Valikust kukuvad aga kohe välja Mercandia, sest laev lõpetab Norra liinil sõitmise 1. oktoobril, ning Ionas, millel on palju tehnilisi probleeme ja puudub jääklass.

A-Fjordiga kaasneks ka norrakeelne meeskond ning lisakulutused laeva toomisele ja viimisele. Olav Miilile kuuluva Hiiumaa rentimise puhul tehti isegi ettepanek läbirääkimised lõpetada, sest "laevaomanike ja prahtija suhted on keerulised" ja selle laeva rentimine oleks "ülekaalukalt kõige kallim". Hiljem jõuti siiski kokkuleppele, kuid aastane leping võtab Tallinna Sadama eelarvest 6,4 miljonit eurot.

Saaremaa Laevakompaniile kuuluva St. Ola hinna päevahinnaks jäi 14 900 eurot ja peale selle 150 000 eurot tasuks ainult optsiooni eest rentida St. Olat veel teisekski kuuks. Laeva rent üheks kuuks maksab seega 461 900 eurot ja kaheks kuuks 1,1 miljonit eurot. Väikese Harilaiu hinnaks kujunes 6000 eurot päevas ja seda renditakse nüüd ka kuuks ajaks hinnaga 186 000 eurot.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium võib lepingupartnerile TS Laevad teha ka trahvi, milleks võib olla kuni viis miljonit eurot, juhul kui riigifirma ei suuda lepingutingimusi üldse tagada. MKM keeldub siiani mingisugusegi teoreetiliselt võimaliku summa ütlemisest. 8,6 miljoni euroses kuluprognoosis on arvestatud miljonieurose trahvisummaga.

Laevatehastele määratud trahvid peaksid nüüd neid kulusid katma hakkama. Türgis valmiva parvlaeva Leigeri eest tiksub juba augustist alates iga päev 12 500 euro suurune trahv ja Tiiu eest hakkab sama summa jooksma 15. septembrist, poolakad maksavad alates eelmisest nädalast esimese laeva Tõllu eest iga päev 37 500 eurot. Poolas Remontowa tehases valmiva Pireti ametlik üleandmiskuupäev on 1. detsember ja kui laev selleks ajaks valmis pole, tuleb alates 7. detsembrist maksta 37 500 eurot ka selle eest. Pireti tõenäoliseks liinile jõudmise ajaks on prognoositud tuleva aasta jaanuarikuud.

Lepingu järgi ei saa trahvisumma ületada 8 protsenti laeva maksumusest, kuid siis survestatakse juba sellega, et laevatehasel on reaalne oht, et laev jääb nende kätte. Väidetavalt on see üks Poola tehase suuremaid kartusi, sest venitamise pärast on neile juba kätte jäänud kolm Kanadale ehitatud laeva.

Laadimine...Laadimine...