SARAPUU: Linna uued prügiautod on ühed moodsamad Euroopas

"Selline on meie vastus: me ei allu väljapressimisele!" ütles abilinnapea Arvo Sarapuu. Linn ei kavatse järele anda prügifirma Ragn Sellsi nõudmisele kesklinnas hinda tõsta ning hakkab mai lõpust äsja soetatud viie nüüdisaegseima tehnoloogiaga prügiautoga ise prügi vedama.

Pilt: Albert Truuväärt

SARAPUU: Linna uued prügiautod on ühed moodsamad Euroopas (3)

Virkko Lepassalu

"Selline on meie vastus: me ei allu väljapressimisele!" ütles abilinnapea Arvo Sarapuu. Linn ei kavatse järele anda prügifirma Ragn Sellsi nõudmisele kesklinnas hinda tõsta ning hakkab mai lõpust äsja soetatud viie nüüdisaegseima tehnoloogiaga prügiautoga ise prügi vedama.

"Ragn Sells tõstnuks alates 24. maist kesklinnas hinda ja kui me sellega nõus ei olnud, katkestas lepingu," rääkis Sarapuu. "Mõtlesime siis, et ostame autod ja hakkame ise vedama, kusjuures autode ostmiseks kulus mitte Tallinna eelarve raha, vaid see on Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuse raha. Me näitame, et linnaga ei ole võimalik mängida või teda survestada." 

Selle asemel olalkse valmis Ragn Sellsile Tallinna kesklinna piirkonnas ütlema viisakalt "Head aega!" seoses nende klientidega, kes enam ei soovi Ragn Sellsi teenuseid tarvitada. Rootsi perefirma on valmis inimeste prügikaste tühjendama Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuse viis uhiuut ja nüüdisaegseimat, äsja soetatud prügiautot. Üks neist on sõitnud 20 000 km, teised on pärit otse konveierilt. Seega on klientidel edaspidi võimalik kesklinnas valida, kas kasutada edasi Ragn Sellsi teenuseid, või lasta prügi ära vedada Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskusel. "See tehnika on vägev, ütleme nii, et täisautomaatika, inimene ise ei pea vaata et üldse oma kätt juurde panema," lausus Sarapuu.

Valged nagu kiirabiautod

Moodsa prügiveomasinaga töötamine on väga puhas tegevus. Ajad, mil prügivedu seostati mingit laadi räpasusega, on jäänud alatiseks minevikku. Prügivedaja saaks teha oma tööd suisa valges särgis ja ülikonnaga, sest ta ei pea autoga töötades prügi isegi nägema.

Ka prügiveomasinad ise on valged, meenutades kaugelt vaadates suuri kiirabiautosid. Ainus füüsilise töö liigutus on konteineri sikutamine haaratsi juurde. Seejärel tühjendab automaatika konteineri autosse nii, et auto ega konteineri ebaesteetilisest sisust midagi silma ei puutu. Ei teki vähimatki võimalust, et midagi lendu läheks või välja pudeneks. Puldi nuppudele vajutades käib konteineri tühjendamine kergelt. Ka Sarapuu sai pärast mõningast tutvumist konteinerite tühjendamisega hakkama sama lihtsalt, nagu oleks seda tööd juba pikalt teinud. Töömees-tühjendaja saab mugavalt autoga konteineri juurest konteineri juurde kulgeda, ilma et peaks iga kord kabiini ronima – seistes auto taga spetsiaalsel platvormil. Seda eeldusel, et sõiduki kiirus objektist objektini liikudes on kuni 30 km/h.

Võiks olla tasuta

Sarapuu kinnitusel muutub kesklinna elanikele jäätmevedu uute autodega isegi paremaks, kui siis, kui tegutses ainult Ragn Sells. "Kesklinna kliendid on teinud oma lepingud Tallinna jäätmekeskusega ja need jäävad jõusse," kinnitas Sarapuu. "Lepingud jäävad ka sama hinnaga. Teenust pakuvad veel paremad autod ja veel moodsam tehnoloogia."

Sarapuu sõnul on tehnoloogia, mis uute prügiveomasinate peal näha, kasutusel tänapäeva Euroopas. "Aga samas on see auto suhteliselt uus ka Euroopa jaoks," lisas ta. "Need viis autot on alles algus, edaspidi soetame neid juurde."

"Paistab, et mitu prügifirmat tahavad peaaegu samal ajal hinda tõsta. Me ei saa sellisele poliitikale alluda," kinnitas ta, viidates, et hinnatõusu taotluse on esitanud nii Ragn Sells kesklinna kohta kui ka OÜ EKOVIR nelja piirkonna kohta. "Jäätmekeskus peab lepinguid edasi, pakub oma teenust heade hindadega ja uute autodega ning kui keegi alustab jälle väljapressimist või ei saa oma tööga hakkama, teeb linna jäätmekeskus selle töö ise ära."

Sarapuu tõdes ka, et edaspidi peaks biojäätmete kogumine olema tasuta. "Üks viiest äsja ostetud prügiveoautost ongi ümara paagiga ning mõeldud biojäätmete korjamiseks," selgitas ta.

Tallinna jäätmete taaskasutuskeskuse juhi Kertu Tiitso sõnul paneb keskus edaspidi suuremat rõhku biojäätmete kogumisele ja püüab senisest enam inimestele selgitada, kui oluline on jäätmete kogumine liigiti.

Linna Jäätmekäitluse OÜ ehk Ragn-Sells AS tütarettevõte esitas kesklinna piirkonnas 47% hinnatõusutaotluse 28. detsembril 2016. Linn sellele täies ulatuses vastu ei tulnud, mispeale ettevõte teatas lepingu üles ütlemisest alates 25. maist. Umbes neli kuud hiljem aga teatas veel üks ettevõte, et nad sooviksid jäätmeveo hinda tõsta. Nimelt saatis 17. aprillil Tallinna keskkonnaametile hinnatõusu taotlused nelja piirkonna kohta jäätmekäitlusfirma OÜ EKOVIR.

 

Keegi tähtsa teenuseta ei jää

• Linn jäi Ragn Sellsi hinnatõususoovi peale endale kindlaks: hinda võib tõsta ainult vastavalt lepingus ette nähtud valemile ja maksimaalselt 10%. Ragn Sells pidanuks juba riigihankel õiget hinda pakkuma. Ragn Sells aga järele anda ei soovinud,

• Nüüd otsustas linn soetada suurte jäätmefirmade – Ragn Sells, Keskkonnateenused jt – distsiplineerimiseks ise prügiautod. Nii saab olla kindel, et inimestelt ei pressita asjata raha välja ning elanikud ei jää elutähtsa teenuseta, kui keegi otsustab lepinguvälise hinnatõusuga oma jonni ajada.

 

ABILINNAPEA: Prügivedu on elutähtis teenus, nagu kiirabi

Ragn Sells pakub võimalust kliendiks jääda, Arvo Sarapuu sõnul aga on prügivedu elutähtis teenus, nagu kiirabi ja linn ei saanud elanikke hätta jätta.

AS Ragn Sells juhataja Rain Vääna selgitas, et Ragn Sells kavatseb tõepoolest kesklinna puhul lepingu üles öelda, kuid pakub siiski inimestele võimalust nende kliendiks edasi jääda.

"Mis puudutab Tallinna kesklinna vabaturgu, siis Ragn-Sellsi ja Tallinna jäätmekeskuse vaheline korraldatud jäätmeveo leping lõpeb 24. mail," väitis Vääna. "See tähendab, et alates 25. maist on Tallinnas vabaturg. Seda rõhutab pidevalt ka Arvo Sarapuu. Ragn-Sells lõpetab lepingu küll Tallinna jäätmekeskusega, kuid jätkab klientide teenindamist vabaturul ja on alustanud klientidega otse lepingute sõlmimist. Oleme välja öelnud, et klientidele hinnad ei tõuse. Mis võiks klientidele olla veel parem uudis kui see, et alates 25. maist tekib neil jäätmevedaja osas valikuvabadus ja hinnad jäävad samaks, võrreldes sellega, mida Tallinna jäätmekeskus korraldatud jäätmeveo raames pakkus."

Abilinnapea Arvo Sarapuu sõnul ei saa aga linn unustada, et seaduse järgi on jäätmevedu elutähtis teenus, nagu ka politsei või kiirabi. Seda ei saa jätta vaid erasektori korraldada, sest ettevõttel võib leiduda kümneid põhjusi, miks ta ei saa või ei taha ühel hetkel enam oma lepingut täita. Kannatajaks jäävad sel juhul aga tavalised inimesed, ja linn ei saa seda lubada. Isegi kui kesklinnas leidub inimesi, kes sooviksid jätkata Ragn Sellsi teenuste kasutamist otse ja ilma Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuse vahendamiseta, vastutab Tallinna linnavalitsus ikkagi selle eest, et kõigil jäätmed ära veetud saaksid. Seetõttu on uued prügiveoautod Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuse jaoks hädavajalikud, et ei tekiks isegi teoreetilist augu võimalust jäätmeveos – olgu selle põhjustajaks Ragn Sells või mõni teine Tallinnas tegutsev jäätmeveoettevõte.

Sarapuu sõnul usaldavad Põhjamaade riigid just linnaettevõtteid rohkem ja seal on heakorra tase väga hea, kui vaadata kas või Helsingit. "Praegu Tallinnas juurutatav jäätmeveo ja käitluse süsteem on suuresti õppust võtnud just Helsingist, ja jutte sellest, et igaüks peaks ise endale prügifirma leidma, kuulataks seal õlakehitusega," märkis Sarapuu.

3 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...