TAKSOJUHT: Asjakohase koolituseta sõidujagajad seavad inimeste elu ohtu

"Üks väikebuss, mis vedas ebaseaduslikult inimesi, tegi kogenematu ja koolitamata juhi pärast meeletu avarii, kus oli viis või kuus laipa," rääkis taksojuht Toivo Kadu. "Selle juht käis bussijaamas inimeste juures, rääkis nad ära, võttis bussi ja sõitis Tallinnast Narva poole. Kas nüüd, mil sõidujagamisfirmad on turule tulnud, ootame järgmist ülirasket avariid?"

Pilt: Albert Truuväärt

TAKSOJUHT: Asjakohase koolituseta sõidujagajad seavad inimeste elu ohtu

Urmas Kaldmaa

"Üks väikebuss, mis vedas ebaseaduslikult inimesi, tegi kogenematu ja koolitamata juhi pärast meeletu avarii, kus oli viis või kuus laipa," rääkis taksojuht Toivo Kadu. "Selle juht käis bussijaamas inimeste juures, rääkis nad ära, võttis bussi ja sõitis Tallinnast Narva poole. Kas nüüd, mil sõidujagamisfirmad on turule tulnud, ootame järgmist ülirasket avariid?"

Aprillis korraldasid taksojuhid Toompeal meeleavalduse, et seista vastu Uberi, Taxify ja teiste nn sõidujagamisteenust pakkuvate firmade tegevuse seadustamisele. Aasta lõpus on kauaaegne Tallinna taksojuht Toivo Kadu aga sunnitud tõdema: "Konkurents taksondusturul on läinud veelgi pingelisemaks ja ebavõrdsemaks."

Kõige ohtlikum on asja juures Kadu sõnul aga see, et olukorras, kus sõidujagajatele ühistranspordi seadus ei kehti, võivad reisijaid vedada täiesti kogenematud juhid. "See võib lõppeda väga halvasti," nentis ta. "2003. aastal tegi mikrobuss Narva maanteel just sel põhjusel meeletu avarii. Seal oli viis või kuus laipa. See oli tulem. Buss vedas ebaseaduslikult inimesi Tallinnast Narva. Selle juht käis bussijaamas inimeste juures, rääkis nad ära, võttis bussi ja sõitis Narva poole. Pärast seda suurt õnnetust hakati niisugusele ebaseaduslikule sõidutamisele väga rangelt vaatama. Küsiti, et kuidas nii, juhil pole mingit luba tegelda ühistranspordiga, ja ometi ta teeb seda. Kas nüüd, mil sõidujagamisfirmad on turule tulnud, ootame järgmist ülirasket avariid? Kas nüüd on nii, et kui inimesel on nutitelefon ja selles mingisugune äpp, võib ta samasuguse mikrobussiga inimesi Tallinnast Narva vedada?! Kas ütleme, kui seekord tuleb kümme laipa, et elu on lihtsalt selline? Kas nii?!"

Ei vasta nõuetele

Kadu sõnul on sõidujagamisfirmad tulnud turule juba oma autodega ja sõidujagajate esialgne jutt, et teenust osutatakse ainult isikliku autoga, on unustatud. Peale selle kasutavat sõidujagajad ka rendifirmade autosid. "Tõeliste taksojuhtide teenistus väheneb," väitis Kadu. "Kas jääme varsti nälga, ei oska öelda. Ebavõrdse konkurentsi tagajärjed on pika vinnaga asi. Ühel hetkel peab näiteks hakkama autot uuendama, eks siis paistab, kas tuleb sein ette."

Tallinna transpordiameti linnatranspordi osakonna juhataja Ruth Pärna arvates peitub taksojuhtide probleemi juur just nimelt sellessamas sõidujagamise teenuses, mille seadustamist on riigikogu arutanud ja Pärna hinnangul vaikides juba ka heaks kiitnud. "Sõidujagamine on olemuselt IT teenus, kus äpi vahendusel viiakse kokku sõita sooviv klient ja sõiduteenuse osutaja," selgitas Pärn. "IT arenguga on tõepoolest tekkinud nüüdisaegsemad võimalused vahenduseks, kuid reaalset teenust osutavad ikka sõidukid ja sõidukijuhid ning sisuliselt on tegu samuti taksoveoteenuse osutamisega."

Erinevus tavaliste taksodega on aga selles, et jagamisteenust osutavad sõidukid ei vasta üldjuhul ühistranspordi nõuetele. "Nad ei ole Eesti liiklusregistris ega oma sõidukikaarte," selgitas Pärn. "Juhid aga ei ole läbinud ametikoolitusi, neil pole teenindajakaarte ega muid dokumente, ilma milleta tavaline taksojuht oma tööd teha ei tohi."

Trobikond jagajaid

Kõige rohkem on meil seoses sõidujagamisfirmadega räägitud Uberist ja Taxifyst, kuid Pärn nimetas lisaks neile veel selliseid sõidujagajaid nagu Driver, Taxigo, Taksofon, Kutsu Takso ja Takso Estonia.

Näiteid sõidujagajate ja taksojuhtide erineva vastutuse kohta seaduse ees ei ole vaja kaugelt otsida. Tallinnas on mupo ametnike üheks igapäevaseks tööülesandeks taksojuhtide teenindajakaartide kontrollimine. "Päevas kontrollime paarikümmet taksot ja keskeltläbi igal kümnendal neist ei ole teenindajakaarti," tõdes mupo liiklus- ja taksojärelevalve sektori juhtivinspektor Rein Mill. "Tegelikult ei tohiks juht vedada reisijaid ilma teenindajakaardita, ja firmad neid taksojuhtideks tööle võttagi. Teenindajakaart on oluline dokument, mis näitab, et taksojuht on läbinud just talle ette nähtud koolituse ning tema taustA on kontrollitud."

Sõidujagajatel sama asja pärast aga probleeme ei teki. Kadu arvates ei tohiks sellist vahetegemist olla, sest sisuliselt tehakse sõidujagajatega ühesugust tööd. "Teenindajakaart peab taksojuhtidel muidugi olema," mainis Kadu. "Ma ei taha ka sugugi öelda, et mupo ei peaks seda kontrollima, kuid kuni meil vohab selline seadusetus, kus ühistranspordi alused on täiesti maha tallatud, kus midagi ei ole tehtud selleks, et seda seadusetust lõpetada, on teenindajakaardi puudumine ikkagi väike eksimus."
 
 
Taxify: jagamisfirmad vastutavad juhtide tausta eest
 
"Klient annab sõidu lõppedes kokkuleppevedu teinud juhile hinnangu, seega on Taxify süsteemis juhtide kvaliteet kindlasti parem kui tundmatu FIE-st taksojuhiga sõites," leidis Taxify arendusjuht Martin Villig.

Villigu sõnul on tehnoloogia toonud sõidujagajate turule läbipaistvuse ja kvaliteedi, mis varem polnud lihtsalt võimalik. "Taxifys salvestatakse kõik sõidud GPS-i abil ja sõidu lõpus hindab klient autojuhi teenust," selgitas Villig. "Ükski kolmas osapool ei suuda anda juhile adekvaatsemat hinnangut kui kõik need kliendid, kes igapäevaselt autoga sõidavad. Kui juhi reiting langeb alla 4,5 tärni viiest, blokeerib süsteem automaatselt juhi konto. Pärast vaatame reitingud koos juhiga läbi ja vajadusel suhtleme madala reitingu jätnud klientidega. Seega on Taxify süsteemis juhtide kvaliteet kindlasti parem kui tundmatu FIE-st taksojuhi puhul."

Arendusjuhi arvetes tuleks muuta ka terminoloogiat. "Nii poliitikud kui ka teised turuosalised aru saanud, et sõna "sõidujagamine" ei peegelda uut teenust õigesti ja seetõttu ongi seaduseelnõus sobivam mõiste "kokkuleppevedu"," selgitas Villig. "Suures plaanis on osalised jõudmas arusaamisele, et turul võiks olla kaks regulatsiooni: kokkuleppevedu ja litsentseeritud taksoteenus. Iga autojuht saaks ise nende vahel valida. Kui ta soovib tellimusi vastu võtta tänavalt ja kõnekeskusest, oleks vajalik taksolitsents ja taksomeeter. Kui juht sõidaks vaid kokkuleppeveo platvormide kaudu, poleks tänast taksolitsentsi vaja."

Villigu sõnul võib kokkuleppeveo puhul tellimusi vastu võtta vaid elektrooniliselt ja liikluses ei ole kokkuleppevedudel eriõigusi, nagu on seda litsentsiga taksodel. "Uue seaduseelnõu järgi toimuks juhilubade kehtivuse kontroll majandustegevuse registri ja juhi tausta kontroll karistusregistri kaudu," rääkis Villig. "Juhtide koolituse, teenuse kvaliteedi, sõidu hinna, elektrooniliste sõiduväljavõtete, klienditoe ja muu sellise eest vastutavad elektrooniliste platvormide omanikud."

Laadimine...Laadimine...