TAKSOJUHT: Asjakohase koolituseta sõidujagajad seavad inimeste elu ohtu

"Üks väikebuss, mis vedas ebaseaduslikult inimesi, tegi kogenematu ja koolitamata juhi pärast meeletu avarii, kus oli viis või kuus laipa," rääkis taksojuht Toivo Kadu. "Selle juht käis bussijaamas inimeste juures, rääkis nad ära, võttis bussi ja sõitis Tallinnast Narva poole. Kas nüüd, mil sõidujagamisfirmad on turule tulnud, ootame järgmist ülirasket avariid?"

TAKSOJUHT: Asjakohase koolituseta sõidujagajad seavad inimeste elu ohtu

Urmas Kaldmaa

"Üks väikebuss, mis vedas ebaseaduslikult inimesi, tegi kogenematu ja koolitamata juhi pärast meeletu avarii, kus oli viis või kuus laipa," rääkis taksojuht Toivo Kadu. "Selle juht käis bussijaamas inimeste juures, rääkis nad ära, võttis bussi ja sõitis Tallinnast Narva poole. Kas nüüd, mil sõidujagamisfirmad on turule tulnud, ootame järgmist ülirasket avariid?"

Aprillis korraldasid taksojuhid Toompeal meeleavalduse, et seista vastu Uberi, Taxify ja teiste nn sõidujagamisteenust pakkuvate firmade tegevuse seadustamisele. Aasta lõpus on kauaaegne Tallinna taksojuht Toivo Kadu aga sunnitud tõdema: "Konkurents taksondusturul on läinud veelgi pingelisemaks ja ebavõrdsemaks."
Kõige ohtlikum on asja juures Kadu sõnul aga see, et olukorras, kus sõidujagajatele ühistranspordiseadus ei kehti, võivad reisijaid vedada täiesti kogenematud juhid. "See võib lõppeda väga halvasti," nentis ta. "2003. aastal tegi mikrobuss Narva maanteel just sel põhjusel meeletu avarii. Seal oli viis või kuus laipa. See oli tulem. Buss vedas ebaseaduslikult inimesi Tallinnast Narva. Selle juht käis bussijaamas inimeste juures, rääkis nad ära, võttis bussi ja sõitis Narva poole. Pärast  seda suurt õnnetust hakati niisugusele ebaseaduslikule sõidutamisele väga rangelt vaatama. Küsiti, et kuidas nii, juhil pole mingit luba tegelda ühistranspordiga, ja ometi ta teeb seda. Kas nüüd, mil sõidujagamisfirmad on turule tulnud, ootame järgmist ülirasket avariid? Kas nüüd on nii, et kui inimesel on nutitelefon ja selles mingisugune äpp, võib ta samasuguse mikrobussiga inimesi Tallinnast Narva vedada?! Kas ütleme, kui seekord tuleb kümme laipa, et elu on lihtsalt selline? Kas nii?!"

Ei vasta nõuetele

Kadu sõnul on sõidujagamisfirmad tulnud turule juba oma autodega ja sõidujagajate esialgne jutt, et teenust osutatakse ainult isikliku autoga, on unustatud. Peale selle kasutavat sõidujagajad ka rendifirmade autosid. "Tõeliste taksojuhtide teenistus väheneb," väitis Kadu. "Kas jääme varsti nälga, ei oska öelda. Ebavõrdse konkurentsi tagajärjed on pika vinnaga asi. Ühel hetkel peab näiteks hakkama autot uuendama, eks siis paistab, kas tuleb sein ette."
Tallinna transpordiameti linnatranspordi osakonna juhataja Ruth Pärna arvates peitub taksojuhtide probleemi juur just nimelt sellessamas sõidujagamise teenuses, mille seadustamist on riigikogu arutanud ja Pärna hinnangul vaikides juba ka heaks kiitnud. "Sõidujagamine on olemuselt IT teenus, kus äpi vahendusel viiakse kokku sõita sooviv klient ja sõiduteenuse osutaja," selgitas Pärn. "IT arenguga on tõepoolest tekkinud nüüdisaegsemad võimalused vahenduseks, kuid reaalset teenust osutavad ikka sõidukid ja sõidukijuhid ning sisuliselt on tegu samuti taksoveoteenuse osutamisega."
Erinevus tavaliste taksodega võrreldes on aga selles, et jagamisteenust osutavad sõidukid ei vasta üldjuhul ühistranspordi nõuetele. "Nad ei ole Eesti liiklusregistris ega oma sõidukikaarte," selgitas Pärn. "Juhid ei ole läbinud ametikoolitusi, neil pole teenindajakaarte ega muid dokumente, ilma milleta tavaline taksojuht oma tööd teha ei tohi."

Trobikond jagajaid

Kõige rohkem on meil seoses sõidujagamisfirmadega räägitud Uberist ja Taxifyst, kuid Pärn nimetas lisaks neile veel selliseid sõidujagajaid nagu Driver, Taxigo, Taksofon, Kutsu Takso ja Takso Estonia.
Näiteid sõidujagajate ja taksojuhtide erineva vastutuse kohta seaduse ees ei ole vaja kaugelt otsida. Tallinnas on mupo ametnike üheks igapäevaseks tööülesandeks taksojuhtide teenindajakaartide kontrollimine. "Päevas kontrollime paarikümmet taksot ja keskeltläbi igal kümnendal neist ei ole teenindajakaarti," tõdes mupo liiklus- ja taksojärelevalve sektori juhtivinspektor Rein Mill. "Tegelikult ei tohiks juht vedada reisijaid ilma teenindajakaardita, ja firmad neid taksojuhtideks tööle võttagi. Teenindajakaart on oluline dokument, mis näitab, et taksojuht on läbinud just talle ette nähtud koolituse ning tema tausta on kontrollitud."
Sõidujagajatel sama asja pärast aga probleeme ei teki. Kadu arvates ei tohiks sellist vahetegemist olla, sest sisuliselt tehakse sõidujagajatega ühesugust tööd. "Teenindajakaart peab taksojuhtidel muidugi olema," mainis Kadu. "Ma ei taha ka sugugi öelda, et mupo ei peaks seda kontrollima, kuid kuni meil vohab selline seadusetus, kus ühistranspordi alused on täiesti maha tallatud, kus midagi ei ole tehtud selleks, et seda seadusetust lõpetada, on teenindaja-
kaardi puudumine ikkagi väike eksimus."

Laadimine...Laadimine...