Tallinn jõudis Euroopa viie roheliseima pealinna sekka

Täna valiti Saksamaal Essenis 2019. aasta Euroopa Roheliseks Pealinnaks Norra pealinn Oslo. Tallinn pääses viie finalisti hulka. Oslo linnapea Raymond Johanseni sõnul on igas linnas võitlus ruumi pärast. "Aga kuna linnad on suurimad saastajad, siis lasub neil ka suur vastutus, et olla teerajajad keskkonna hoidmisel. Linnad on nii probleem kui ka lahendus kliima soojenemise peatamisel."

Pilt: Scanpix

Tallinn jõudis Euroopa viie roheliseima pealinna sekka

Täna valiti Saksamaal Essenis 2019. aasta Euroopa Roheliseks Pealinnaks Norra pealinn Oslo. Tallinn pääses viie finalisti hulka. Oslo linnapea Raymond Johanseni sõnul on igas linnas võitlus ruumi pärast. "Aga kuna linnad on suurimad saastajad, siis lasub neil ka suur vastutus, et olla teerajajad keskkonna hoidmisel. Linnad on nii probleem kui ka lahendus kliima soojenemise peatamisel."

Linnapea kritiseeris ka USA presidenti Donald Trumpi, kes taganeb Pariisi kliimaleppest.

Oslo linnajuhi sõnul linnas  ühistranspordi kasutamine üha kasvab ja autode kasutamine väheneb. Oslos kehtib autoomanikele maks ühistranspordi toetuseks. "Üle poole autoomanikest on sellega nõus, sest see tähendab ka autojuhtidele tühjemaid teid," rõhutas linnapea.

Norras on aastast 2020 diiselautod keelatud, Oslo aga muutub samast aastast ka bensiini ehk üldse fossiilkütuse vabaks. Samuti pakub Oslo elanikele toetust elektrijalgrataste ostuks – hetkel näiteks suuremate elektrirataste ostuks, millega saab vedada nii oma lapsi või suuremat kogust kaupa.

Kokku on toetust saanud ligi 300  inimest ning seda olenemata sissetulekust. Ka see, kui rikas inimene jätab oma Porsche koju ning sõidab jalgrattaga, on ühiskonnale hea eeskuju.

Murukattega tankla ja mustikate tutvustamine

Samuti meelitas Norra oma presentatsioonis žüriid õrnalt lubadusega, et Norra peab tulevikus naftast üldse eemalduma ja looma selle asemel rohelisemaid töökohti. Oslo esitles žüriile muu hulgas pilti tanklast, kus saab endiselt osta fossiilset kütust, kuid hoone katusel asusid päikesepaneelid ja muru.

Eestlaste kõrvale väheke veidra faktina esitlesid norrakad suursaavutusena muu hulgas ka seda, et neil saab metsa minna tasuta. Seal on matkarajad koos ööbimismajakestega  - umbes nii nagu Eesti on täis RMK matkaradu ning maju.

Lisaks rääkis Norra uhkusega sellest, kuidas nad viivad linna lapsi metsa, näiteks marjule.

"Me püüame demüstifitseerida loodust. Lapsed küsivad näiteks, kas nad võivad metsas neid väikesed mustikaid süüa, nad on ju palju väiksemad kui poemustikad," kõlas ettekandja lause, mis paneb samuti eestlasi kergelt kulme kergitama.

Parklate asemele mänguväljakud

Oslo kiitles, et 40% linlastest taaskasutab jäätmeid ja 37% kasutab ühistransporti, Tallinna vastavad numbrid on muide palju kõrgemad. Tallinlastest sorteerib prügi 46,5% inimesi, me oleme selles Euroopa komisjoni hinnangul Euroopas teisel kohal Ljubljana järel. Tallinnas läheb ümbertöötlemisele 90% prügist. 62% Tallinlastest kasutab ühistransporti.

"Meie eesmärk on rohelisem Oslo, kus on ruumi kõigile ja inimesed on justkui linnavennad, kes kõike jagavad," lausus linnapea Raymond Johansen. "Linna rohelisemaks muutmine tähendab panna inimesed esikohale. Me ei saa lubada endale ebapopulaarsust. Ainult avatus ja julgus teeb meid efektiivseks. Keskkonnahoiu eest ei vastuta keegi teine mingil teisel ajal."

70% Oslo saastest pärineb autodest, kuid linn on pannud näiteks prügiautod sõitma biogaasiga, mis toodetud sellest samast prügist. Oslo kaotab selle aasta jooksul tänavatelt parkimiskohad, et ruumi teha mänguväljakutele ja tänavakohvikutele. Alguses oli meedia sellele vastu. "Aga inimesed toetavad muutusi, kui nad näevad tulemusi," lausus linnapea.

Oslol on ka linnaaedade ja kooliaedade programm, nagu Tallinnaski. Samuti võib linnaelanik rentida väikese tasu eest süsta, et sõita fjordile kesklinnas, kuhu veel mõnikümmend aastat tagasi voolas tööstustest puhas elavhõbe. Seal käivad nüüd inimesed ujumas.

Euroopa Rohelise Lehe auhinna said sel aastal Rootsi linn Växjö ja Belgia linn Leuven!

 

Oslo linnapea Raymond Johansen andis Pealinnale intervjuu:

Millised on Oslo kui Rohelise Pealinna eesmärgid?

Me loome autovaba Oslo kesklinna. See on 1,7 km2, nii et sellest tuleb tohutu ala. Ja praegu on üks kolmandik autodest, mida müüakse Oslos, elektriautod. Rohkem kui pool Oslo elanikest kasutab iga päev tööle minekuks ühistransporti. Ja ülejäänutest kolmandik sõidab elektriautodega.

Me jätkame põletusrajatiste programmiga süsinikdioksiidi kogumiseks ja ladustamiseks, mis on erakordselt tähtis. Me kaasame lasteaedu, koole, ärisid ning me liigume edasi paljude uute ja heade ideedega lootuses luua uusi rohelisi töökohti.

Kui palju inimesi võiks vahetada autod ühistranspordi vastu?

Tulevikus võiks enamik inimesi sõita ühistranspordiga. Praegu sõidavad pooled. See tähendab, et nad sõidavad kodust tööle. Loomulikult võtavad paljud inimesed auto, kui nad lähevad suusatama ja veavad oma varustust treeningule. Ma arvan, et mõne aasta pärast üha rohkem inimesi kasutab ühistransporti, käib jala või sõidab jalgrattaga.

Kuidas te toetate elektrijalgratta ostmist?

Te võite saata sooviavalduse. Ja seejärel saate te elektrijalgratta ostmiseks raha.

Sada protsenti?

Mõnede jalgrataste maksumusest me oleme katnud sada protsenti, kuid peamiselt siiski 30%.

Oslo lubas esitlusel, et riik lööb naftast lahku. Kuidas Norra ilma naftatööstuseta ellu jääb?

Meie tahame vähendada sõltuvust naftast ja gaasist. Peame alustama rohelise nihkega, et luua rohkem rohelisi töökohti.

Mida te isiklikult arvate Ameerika Ühendriikide president Donald Trumpist?

Väga ettearvamatu. Maailma parimate ülikoolide ja parimate uurijatega maa ei tunnista nüüd, et kliimamuutus on inimese põhjustatud. See on piinlik. See on kõige viisakam viis seda öelda.

Ja mida peaks Euroopa tegema, kui Ameerika Ühendriigid tõmbuvad kliimaleppest tagasi?

Ma arvan, et Euroopa peab jätkama oma head tööd, kuid samuti linnad. Linn saab järjest rohkem oluliseks. Kõik suured linnad kogu maailmas ulatavad käe progressile. Nii New York kui L.A., San Francisco koos Hiina ja teiste riikide linnadega saavad anda endast parima emissiooni vähendamiseks. Nad peaksid Donald Trumpi mööda vaatama tuleviku poole.

Mida arvate Tallinna tasuta ühistranspordist?

See on hea idee. Seda on võimalik korraldada, kuid Oslo jaoks pole see hetkel lahendus.

 

Laadimine...Laadimine...