Tallinna Sadama auditijuht: enne kapo reidi arutasime just huvide konflikti vältimist

"15 minutit enne juhatuse liikmete kinnivõtmist istusime koos juhatusega ja rääkisime huvide konfliktist, et vaja selle vastane dokument ellu viia, ja siis tuli kaitsepolitsei uksest sisse," kirjeldas Tallinna Sadama siseauditi juht Kristi Vinkel. Advokaat Carri Ginteri sõnul seisnes Tallinna Sadama traagika selles, et probleemid läbipaistvusega tõi siseaudit küll juhtkonna lauale, aga sinna lauale ehk ellu viimata need jäidki.

Pilt: Scanpix/ Allan Kiil

Tallinna Sadama auditijuht: enne kapo reidi arutasime just huvide konflikti vältimist

Virkko Lepassalu

"15 minutit enne juhatuse liikmete kinnivõtmist istusime koos juhatusega ja rääkisime huvide konfliktist, et vaja selle vastane dokument ellu viia, ja siis tuli kaitsepolitsei uksest sisse," kirjeldas Tallinna Sadama siseauditi juht Kristi Vinkel. Advokaat Carri Ginteri sõnul seisnes Tallinna Sadama traagika selles, et probleemid läbipaistvusega tõi siseaudit küll juhtkonna lauale, aga sinna lauale ehk ellu viimata need jäidki.

Soraineni advokaadibüroo seminaril anti ettevõtjatele nõu, et mida teha, kui avastatakse vargus nende ettevõtte tagant. Lisaks advokaatide soovitustele rääkis Tallinna Sadama siseauditi juht Kristi Vinkel korruptsiooni avastamise järel saadud õppetundidest.

Siseaudit korruptsiooni ei aimanud

"Kõigepealt oli šokk, nad olid väga lugupeetud juhid, ja ega kellelegi polnud midagi otsaette kirjutatud. Avalikkuse silmis on nad nii ehk naa juba süüdi mõistetud," nentis Vinkel. Advokaat Carri Ginter Soraineni büroost tõi seepeale näite oma õppejõutegevusest: kui ta oli küsinud juuratudengitelt maadevahetuse protsessi ajal, kelle arvates on Villu Reiljan süüdi, olid kõik käe tõstnud: aga Ekspress ju kirjutas.

Kristi Vinkeli sõnul oli sadam pärast juhatuse liikmete Ain Kaljuranna ja Allan Kiili vahistamist läbinud pika siseuurimise perioodi. "Me ei tea, et selle juhtumi tõttu oleks ära kukkunud ükski klient," tõi siseauditi juht välja pisut positiivsema poole seda äriühingut põhjalikult räsinud skandaalis.

"Töötajad olid šokis, paljudel 20-30 a staaži - nagu üks perekond. See oli tõesti nagu kellegi kaotus," lisas siseaudiitor Vinkel. Edasised sammud olid tema sõnul juhatuse vahetus – Kiil ja Kaljurand kirjutasid kapo keldris lahkumisavalduse. Samuti nõukogu vahetus ning vastutuse ja otsustamise viimine keskastme juhtideni.

Mõistagi sai sadam suure maine- ja rahalise kahju osaliseks. Carri Ginter lisas, et oluline oli ka inimeste motiveerimine, nendes taas töötahte tekitamine. Ginteri sõnul seisnes Tallinna Sadama traagika selles, et probleemid läbipaistvusega tõi siseaudit küll juhtkonna lauale, aga sinna lauale ehk ellu viimata need jäidki.

Kõik on viimseni läbi uuritud

Käivitunud kriminaaluurimine ja sellega kaasnev avalikkuse suur huvi seadis aga ka sadama äritegevuse löögi alla. Riigikogu sadama erikomisjon oli jätnud pigem mulje, et eesmärgiks on üksteisele poliitiline ärapanemine, märkis Carri Ginter, kes täitis ajutiselt sadama juhatuse liikme kohuseid ja käis komisjonis aru andmas.

Siseauditi juht Vinkel tõi esile veel ühe varjukülje: "Mis saanuks, kui parvlaevaehitajad tõstnuksid käed üles?" Nimelt jõudsid konfidentsiaalsed lepingud saarte vaheliseks liikluseks parvlaevu ehitavate laevaehitustehastega peagi pärast komisjonile andmist meediasse – koos andmetega, et ühele laevaehitustehasele makstakse rohkem kui teisele.

"Ma arvan, et oleme tõsiselt sisemiselt puhastunud, vähemalt me ise ei tea, et meil oleks midagi sisemiselt varjata," tõdes sadama siseauditi juht kokkuvõtteks. Tema sõnul ei suuda ükskõik kui usin siseaudit riske 100% maandada: "Sisemised kontrollprotseduurid võivad päästa, aga ei pruugi. Seega, vaheta aeg-ajalt verd, sest juhatus ei tohiks jääda liiga pikaks." Ta lisas veel, et siseauditiga tegeles pool aastat igapäevaselt. "Suhtlus avalikkusega ja läbipaistvus tulid hästi välja."

Soraineni büroo soovitusel viidi sadamas sisse ka ajutine vihjeliin, kuid sealt ei selgunud midagi tõsist – tulid umbes sellised teated, et keegi viib ametiautoga last kooli.

Laadimine...Laadimine...