Talvik: riigifirmade ühendamine võib asja segasemaks teha

Tallinna Sadama erikomisjoni esimees Artur Talvik toetab ministeeriumi plaani viia sisekontroll riigiettevõtetest välja. "Mida me nägime ka oma uurimiskomisjoniga oli ka, et sisekontroll istus (Tallinna Sadama) juhatusega samal korrusel. Praktiliselt kõrvuti. Justkui allus nõukogule, aga tegelikult oli juhatuse mõjusfääris," lausus Talvik. Samas tekitab temas küsimusi mõte liita riigifirmad. "Kui aga juhtimisstruktuurile tehakse üks kiht juurde, siis minu arust see siiski hägustab olukorda."

Pilt: Scanpix

Talvik: riigifirmade ühendamine võib asja segasemaks teha

Tallinna Sadama erikomisjoni esimees Artur Talvik toetab ministeeriumi plaani viia sisekontroll riigiettevõtetest välja. "Mida me nägime ka oma uurimiskomisjoniga oli ka, et sisekontroll istus (Tallinna Sadama) juhatusega samal korrusel. Praktiliselt kõrvuti. Justkui allus nõukogule, aga tegelikult oli juhatuse mõjusfääris," lausus Talvik. Samas tekitab temas küsimusi mõte liita riigifirmad. "Kui aga juhtimisstruktuurile tehakse üks kiht juurde, siis minu arust see siiski hägustab olukorda."

Vabaerakonna nimekirjas riigikokku valitud Tallinna Sadama erikomisjoni esimees Artur Talvik toetab majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) plaani viia riiklikest transpordifirmadest välja sisekontrolli funktsioon, kuid ei toeta suurte riigifirmade loomist.

Ühest küljest Talvik uue juhtimiskihi loomist ei toeta, kuid siiski näeb MKM-i plaanis ka positiivset. "Mis mulle selle plaani juures siiski meeldib, on see, et sisekontroll tuleb riigiettevõtetest välja viia. Mida me nägime ka oma uurimiskomisjoniga oli ka, et sisekontroll istus juhatusega samal korrusel. Praktiliselt kõrvuti. Justkui allus nõukogule, aga tegelikult oli juhatuse mõjusfääris," ütles Talvik BNS-ile.

"Kui sisekontrollid viiakse majast välja, siis see on positiivne asi. Kuhugi otsesesse teise alluvusse. Kui aga juhtimisstruktuurile tehakse üks kiht juurde, siis minu arust see siiski hägustab olukorda. Ma ei ole üldse väga suure konsolideerumise pooldaja," märkis Talvik.

"Teisest küljest ma leian, et mingisuguseid ettevõtteid omavahel liita oleks mõistlik," rääkis Talvik. "Näiteks Saarte Liinid võiks Tallinna Sadamaga liita. Eraldi teema laevastiku liitmine – Eesti Lootsi ja veeteede ameti võiks liita. Miks need peavad eraldi ettevõtted olema?"

EVR Cargo ja Eesti Raudtee liitmist Talvik otseselt ei toeta, sest üks tegeleb infrastruktuuriga ja teine kaubaveoga, kuid samas võiks kaaluda Eesti Raudtee ja Tallinna Sadama liitmist. "Loogiline on ka raudtee ja Tallinna Sadama ühendamine. Aga siis on küsimus, et mis osa – kui sadam on landlord tüüpi ettevõte, siis tasub liita just see raudtee infrastruktuuri osa."

Möödunud neljapäeval toimunud kabinetiistungil arutas valitsus riiklike transpordiettevõtete ühe valdusfirma alluvusse ühendamise plaani. Otsust, kas kavaga edasi minna, valitsus veel ei langetanud ning arutelu jätkub tõenäoliselt käesoleval nädalal.

Majandusminister Kristen Michali eestvedamisel loodud plaani kohaselt võiks ministeerium liikuda edasi kavaga asutada valdusettevõte, mille alla viiakse AS Tallinna Sadam, AS Saarte Liinid ja AS Tallinna Lennujaam, lisaks moodustatakse AS Eesti Loots baasil uus laevaettevõte ning raudtee valdusettevõte, mille alla kuuluvad AS Eesti Raudtee ja AS EVR Cargo.

Plaani on kritiseerinud sotsiaaldemokraatlik erakond (SDE). Parlamendi liige ja endise majandusministri Urve Palo on plaani kohta öelnud, et see mastaabisäästu ei anna ja pigem loob juurde pimedaid nurki või hägustab asjaajamist.

Laadimine...Laadimine...