Terve Eesti Sihtasutuse koolitusjuht Triin Sokk: me joome Eestis liiga palju!

"See, et alkoholitootjad tahaksid alkoholi tarbimise vähendamiseks midagi ette võtta ei olegi loogiline, sest tootja tahab teenida kasumit," ütles Terve Eesti Sihtasutuse koolitusjuht Triin Sokk.

Pilt: Scanpix

Terve Eesti Sihtasutuse koolitusjuht Triin Sokk: me joome Eestis liiga palju!

"See, et alkoholitootjad tahaksid alkoholi tarbimise vähendamiseks midagi ette võtta ei olegi loogiline, sest tootja tahab teenida kasumit," ütles Terve Eesti Sihtasutuse koolitusjuht Triin Sokk.

Terve Eesti Sihtasutuse koolitusjuhi Triin Soku sõnul on kahjuks alkoholitarbimise numbreid vaadates selge, et Eestis tarbitakse alkoholi endiselt palju.

"Me joome ikka väga palju Eesti riigis," selgitas Sokk.

Sokk lisas, et üheks suurimaks probleemiks hetkel on noorte varajane alkoholitarvitamisega alustamine ning suurte koguste korraga joomine. Lisaks on murekohaks täiskasvanute alkoholi liigtarvitamine, sellele tähelepanu pööramine ning abi küsimine.

Sõltuvus kui häbimärgistav teema

Sokki sõnul on ka TAI palju tegelenud alkoholi sõltuvusse langemise teemaga, millesse kuuluvad ka abiküsimine ja pakkumine.

"Tegemist on natukene häbimärgistatud teemaga, esiteks teadvustamine, et mis hetkest mul on abi vaja ja kui normaalne on öelda, et mul on vaja abi sõltuvusest vabanemiseks," selgitas Sokk ja lisas, et ka teiste inimeste suhtumine sõltuvusprobleemidesse on midagi, mis soodustab või takistab tulemust.

Reklaam mõjutab noorte alkoholitarvitamist

Sokk lisas, et alkoholireklaami küsimused on endiselt teravad ja teada on, et noori mõjutab alkoholireklaam kõige enam, aga hoitud ei ole ka liigtarvitajad.

"Selge on see, et kui sul ei ole alkoholipudelit või toodet kogu aeg silme all, siis juuakse ka vähem," selgitas Sokk ja märkis, et hea näide on see, et kui sul ei ole saiakest nina all, siis sa sööd neid ka vähem.

Sokk nentis, et arvestama peab ka sellega, et Eestis on üle 60 tuhande alkoholi liigtarvitaja, kellele on probleeme, siis piltlikult öeldes me ei saa avalikult kogu aeg saiakesi jagada ehk alkoholi reklaami piiramine on väga oluline meede, millega saab inimeste käitumist mõjutada.

Alkoholitootjad tahavad kasumit kasvatada

Sokk lisas, et ettevõtjatena on alkoholitootjate käitumine täiesti loomulik, sest kõik tahavad, et nende tooteid tarbitaks ja kasumid kasvaksid. "Kui meil on aga plaanis alkoholikultuuri muuta, et inimene ei võtaks õhtu jooksul mitte kuut pitsi, vaid ühe, siis see tähendab tootjatele seda, et nende toodete vajadus väheneb," selgitas Sokk.

Sokk lisas, et kui plaanitavad regulatsioonid hakkavad alkoholitarvitamise kultuuri mõjutama ning tarvitamine väheneb, siis alkoholitootjad on sunnitud oma äri ümber mõtestama.

"Restoraniäris on võibolla natukene lihtsam, seal saab pakkuda alati alternatiivseid tooteid, näiteks muuta oma menüüd. Kindlasti ei meeldi restoraniomanikele ka väga purjus inimesed, kes kõik ära lõhuvad," jätkas Sokk ja nentis, et tööstuse mõttes ei ole loogikat, miks alkoholitootjad peaksid kaasa aitama alkoholi vähendamisele ja vähem tarbimisele.

Sokk lisas, et kui vaadata alkoholitöösturite poolt käivitatud tervise- ja tööministri vastast kampaaniat, siis on selge, et tegemist on alkoholitööstuse lobiga.

"Seda on tehtud ka mujal maailmas, mindud isiklikuks," selgitas Sokk.

Eneseregulatsioon ei toimi

Hiljuti ilmus ajakirja "Addiction" erinumber, mis keskendus alkoholile ja seal toodi välja erinevaid uuringuid sellest, kuidas alkoholitööstuse eneseregulatsioon ei toimi ja sellistesse suurtesse alkoholivastastesse programmidesse ei ole mõistlik kaasata suurtööstuseid.

"Teavituskampaaniatega me ei saa alkoholitööstuse poolt rahastavate kampaaniate vastu, sest me räägime kuni kolmkümmend korda suurematest summadest," jätkas Sokk.

Noortele tuleb kompleksselt läheneda

Sokk selgitas, et lähenema peaks mitmel tasandil, nii kohaliku omavalitsuse tasandil, kus tegeletakse lastevanemate ja õpetajatega, ja teiselt poolt riigitasandil, kujundades keskkonda regulatsioonide kaudu, piirates reklaami ning kättesaadavust.

"Noortele suunatud tegevused peavad olema jätkusuutlikud ja pidevad. 8. klassis ühe korra alkoholi üle arutlemisest ei piisa, et hiljem konkreetses olukorras noor ise keelduda oskaks.

"Oluline on ka oskuste arendamise, kuidas öelda 'ei'," lisas Sokk.

Sokk selgitas, et kõik osapooled peavad korraga vastutuse võtma, kodu, kooli ja politsei omavaheline koostöö on oluline.

"Praegu käib natukene selline palli viskamine ühest sektorist teise, sest tegemist on valusa teemaga," jätkas Sokk ja lisas, et nende asjade lahti mõtestamine ja nende üle arutamine on väga olulised.

Laadimine...Laadimine...