Tiit Made riigi JOKK-süsteemist: riik vilistab nõuetele, mille seab eraettevõtjatele

20. augusti Klubi liige Tiit Made sõnul näitab Estonian Airi juhtum näitab, kuidas riik ettevõtjana vilistab nõuetele, mille on ettevõtjatele seadnud: "Riik tekitas JOKK-skeemi, kui kantis Estonian Airi vara enne pankrotti Nordic Aviation Groupi. Riik tegi seda ettenägelikult, maksuametist mööda minnes, makse ingoneerides. See, kuidas Estonia Air likvideeriti ja pankrotti viidi, on kurjast."

Pilt: Scanpix

Tiit Made riigi JOKK-süsteemist: riik vilistab nõuetele, mille seab eraettevõtjatele (2)

20. augusti Klubi liige Tiit Made sõnul näitab Estonian Airi juhtum näitab, kuidas riik ettevõtjana vilistab nõuetele, mille on ettevõtjatele seadnud: "Riik tekitas JOKK-skeemi, kui kantis Estonian Airi vara enne pankrotti Nordic Aviation Groupi. Riik tegi seda ettenägelikult, maksuametist mööda minnes, makse ingoneerides. See, kuidas Estonia Air likvideeriti ja pankrotti viidi, on kurjast."

Made hinnangul on kõige hullem, et riik nõuab pankrotistunud firmadelt töötajatega sõlmitud lepingute ja rahaliste suhete täitmist. Ometi teatab ise Estonian Airi töötajatele, et nemad jäävad lepingujärgsest kompensatsioonist ilma, nentis ta Tallinna TV saates "Täna".

Ta lisas, et riik võttis Estonia Airi puhul ettevõtja rolli ja soovis, et ettevõte oleks kasumlik ja tooks riigile maksude näol tulu, sest, kui seda ei juhtu, läheb ettevõte pankrotti. "Nüüdseks teame, et riik ei tulnud oma ülesannetega toime ja ajaski firma pankrotti. Riik pidanuks pankrotimenetlusel jälgima aga põhimõtteid, mida nõuab eraettevõtjatelt ehk pankrotimenetlus peab toimuma asusalt, läbinähtavalt ja JOKK-skeemita. Tegelikult tegutses riik aga risti vastupidiselt sellele, mida ta eraettevõtjatelt nõuab. Riik tekitas nö JOKK-skeemi, kui kantis Estonian Airi vara enne pankrotti Nordic Aviation Groupi. Riik tegi seda ettenägelikult, maksuametist mööda minnes, makse ingoneerides. Riik vilistas nõuetele, mida eraettevõtjatele seab. See, kuidas Estonia Air likvideeriti ja pankrotti viidi, on kurjast."

Made nentis, et Juhan Partsi roll on Estonian Airi õnnetu pankrotimenetluse käivitamisel küllaltki tähelepanuväärne. "Juhan Partsi majandusministri oleku ajal Estonian Air riigistati ning eraettevõtluselt võeti võimalus sell ettevõttega tegeleda, võeti võimalus võtta firma arendamiseks pankadest laenu. Tero Taskila tuli Estonia Airi ulmelise programmiga, teisisõnu liivakasti Sahara kõrbe programmiga. See oli tänase pankroti jõustumise esimene samm. Jan Palmer tuli ebaõnnestunud, ent tegutsevat ettevõtet saneerima. Ka tema ebaõnnestus konkurentide kasuks."

Made meelest oli ka Urve Palo nö lapsesuu, kuna ei võtnud ministrina olles Estonian Airi olukorda teades vastu ühtegi konstruktiivset otsust. "Võib olla olnuks siis veel võimalik midagi teha. Ka endine peaminister Andrus Ansip tunnistab, et valitsused on teinud vea öeldes, et neil polnud aega Euroopa Komisjonilt olukorra kohta küsida ja teemat kooskõlastada. No kuulge, Euroopa Liidu liikmena Eesti teadis, millised on liidus olemise tingimused!"

Made sõnas, et majandusega peavad tegelema ikka inimesed, kes on majandusega globaalses mõttes kokku puutunud. "Meil valitseb aga poliitikas süsteem, kus tänane treial võib homme olla günekoloog. Ükskõik, millist ministeeriumi sa juhid, kohe oled spetsialist."

2 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...