Kooliõde: pärast pikka viirushaiguste perioodi tuleb laste tervist turgutada

Kooliõde Zinaida Kendra paneb vanematele südamele, et nad aitaksid tähele panna lapse esimesi väsimuse ja stressi tundemärke, kuna lapsed ise ei oska muutusi märgata ega kurta. 

Pilt: Erakogu

Kooliõde: pärast pikka viirushaiguste perioodi tuleb laste tervist turgutada

Toimetaja: Moonika Tuul

Kooliõde Zinaida Kendra paneb vanematele südamele, et nad aitaksid tähele panna lapse esimesi väsimuse ja stressi tundemärke, kuna lapsed ise ei oska muutusi märgata ega kurta. 

Pikk ja pime talveperiood on möödanik ja kevad terendab vastu. Õpilastel on veel viimased kuud tõsist pingutamist, enne kui pääsevad kosutavale suvepuhkusele. Paljude koolilaste jaoks on aga kõige pingelisem aeg ees - kontrolltööd ja eksamid nõuavad oma panust. Kuidas viimane trimester terve ja energilisena läbida, selleks jagab soovitusi kooliõde Zinaida Kendra.

Juba praegu on märgata koolilaste seas suuremat väsimust, keskendumise probleeme ja ka meeleolu muutusi. "Lõppemas on tõsisemate viirushaiguste periood ja läbipõetud kergemad või raskemad haigused on laste immuunsüsteemi nõrgestanud. Üldjuhul ei paku talveperioodil ka toidulaud nii vitamiinirikast toitu, kui kasvav organism vajaks. Seetõttu tuleb ka kevadeti, kui päike käib juba kõrgemalt, laste tervisele erilist tähelepanu pöörata," tõdeb kooliõde.

Mida siis teha, et lapsed kevadest täit rõõmu saaksid ja ka viimased õppekuud edukalt mööduksid?

Värske õhk teeb imet

"Särav päike ja värske õhk on kevadel võimsad meeleolu parandajad. Kindlasti tuleks lapsed vähemalt 30-60 minutiks õue värske õhu kätte saata. Eriti hästi mõjub, kui saab mõnusa kerge sörgiga kogu keha läbi tuulutada, seda on tore teha ka koos perega. Õhtud muutuvad järjest valgemaks ja seega peaksid lapsevanemad jälgima, et lapsed end liiga hilisteks tundideks õue ei unustaks, sest igaöine uni võiks kesta vähemalt 8 tundi. Parajalt puhkust ja hea uni on võtmeteguriks, et hommikul rõõmsalt ärgata ja erksal meelel kooliteele asuda," selgitab Kendra ning lisab, et tänapäeval saavad lapsed vajalikke lisa unetunde juurde nn ekraaniaja arvelt.

Teleri, arvuti- ja muude nutiseadmete kasutamise aeg peab olema igal juhul mõistlik ning ka vanemad saavad siin suurt ära teha ja olla ise heaks eeskujuks.

Kooliõe sõnul on immuunsüsteemi tugevdamisel abiks sellised lihtsad võtted nagu vahelduv dušš, kord nädalas saunas käimine, kindlasti ka positiivne ja rõõmus meel ning kindlasti ei saa mööda tervislikust ja mitmekesisest toidulauast, kus rohkelt puu- ja köögivilju.

"Immuunrakkude parim toit on C-vitamiini kõrval A-, E-, B- rühma vitamiinid,- D3, foolhape ning mineraalainetest raud, tsink, mangaan, vask, jood, seleen. Stressirohkel perioodil toetavad organismi vitamiinide ja mineraalide tasakaalustatud kompleks preparaadid, näiteks Vitiron kapslid," täiendab Kendra, kelle hoolealusteks on Audentese Erakooli ja Spordigümnaasiumi õpilased.

Kendra, kes on üks Tallinna Koolitervishoiu sihtasutuses töötavast 80 kooliõest, paneb vanematele südamele, et nad aitaksid tähele panna lapse esimesi väsimuse ja stressi tundemärke, kuna lapsed ise ei oska muutusi märgata ega kurta.

Küsi teiste tähelepanekuid

"Muredest ja raskustest saame kergemini üle, kui neid jagada vanemate, sõprade ja teiste lapse arengus osalevate täiskasvanutega nagu treeneri, klassijuhataja ja kooliõega. Kindlasti ei maksa pead jaanalinnu kombel liiva alla peita ja loota, et lahendused iseenesest saabuvad," rõhutab kooliõde ning julgustab vanemaid lapsi kuulama, nende enesetunnet jälgima ja nendest hoolima.

Kooliõde võtab lõpetuseks kõige olulisema kokku, mis annab meile energiat ja rõõmsa meele: "Terveks ja tugevaks muudab meid liikumine, värskes õhus viibimine, mitmekesine ja tervislik toit, lahe ja pingevaba õhkkond, ilus päikseline ilm, piisav uneaeg, positiivne mõtlemine ja endast hoolimine. Nii lihtne ja nii raske see ongi." Hea õpilane, ole rõõmus ja terve!

Laadimine...Laadimine...