Beekmann alkoholimüügi- ja reklaami seaduse vastuvõtmisest: riigil on vastutus ja kohustus sekkuda ja rahvast kaitsta

"Maailma tervishoiuorganisatsiooni ja teadlaste väga selgel konsensusel on ikkagi teatud meetmed efektiivsed - see on hinna tõstmine, kättesaadavuse piiramine ja reklaami keelustamine," rääkis Eesti karskusliidu esimees Lauri Beekmann, kelle sõnul on alkoholimüügi ja reklaami piiramine samm õiges suunas. "Alkohol on seotud lugematute sotsiaalsete probleemidega ja siin on riigil kohustus ja mandaat reguleerida seda valdkonda."

Pilt: Scanpix

Beekmann alkoholimüügi- ja reklaami seaduse vastuvõtmisest: riigil on vastutus ja kohustus sekkuda ja rahvast kaitsta

Triin Oja

"Maailma tervishoiuorganisatsiooni ja teadlaste väga selgel konsensusel on ikkagi teatud meetmed efektiivsed - see on hinna tõstmine, kättesaadavuse piiramine ja reklaami keelustamine," rääkis Eesti karskusliidu esimees Lauri Beekmann, kelle sõnul on alkoholimüügi ja reklaami piiramine samm õiges suunas. "Alkohol on seotud lugematute sotsiaalsete probleemidega ja siin on riigil kohustus ja mandaat reguleerida seda valdkonda."

Riigikogu võttis täna vastu alkoholiseaduse ja reklaamiseaduse muutmise seaduse, mis raskendab alaealiste alkoholi kättesaamise võimalust ning seab piirangud alkoholireklaamile. 

Eesti karskusliidu esimehe Lauri Beekmanni sõnul on see samm õiges suunas. Seadusega piiratakse alkoholi nähtavust ja kättesaadavust nõudes selle asetamist poodides eraldi aladesse, mis kohe silma ei hakka. Lisaks piiratakse ka alkoholireklaami ja selle sisu.

Riigil rahva ees kohustus

"See on Eesti ajaloos alkoholipoliitika üks suurim edasiliikumine - see eelnõu ja selle sisu," märkis Beekmann, kelle sõnul on positiivne ka alkoholiaktsiisi tõstmine. "See protsess on olnud pikk ja riigipoolne sõnum on pildis olnud juba pikka aega. "

Beekmanni sõnul on riigil roll oma rahva elanike tervise pärast muret tunda, ning kellegi õiguste kallale eelnõuga ei tulda. "Vaba maa on meil ka peale eelnõu vastu võtmist ja igaüks võib ennast surnuks juua või alkoholiga vigastada jätkuvalt, alkoholi ei keelata ju ära," ütles ta. "Riigil on vastutus ja kohustus sekkuda. Paraku väga sageli inimese enda õigus ennast purju juua kahjustab teisi - liikluses näiteks roolijoodiku ohvreid, jooja perekonda, tema lapsi ja lähedasi. Alkohol on seotud lugematute sotsiaalsete probleemidega ja siin on riigil kohustus ja mandaat reguleerida seda valdkonda."

Beekmanni hinnangul on eelnõule osaks saanud kriitika tihti läbimõtlematu. "Öeldakse lihtsalt, et keelud ja käsud ei toimi. Tegelikult praegu ju ei keelata ja ei kästa midagi, ainult reguleeritakse seda valdkonda," rääkis Beekmann, kelle sõnul praeguse eelnõuga tüüritakse inimesi tervislikema valikute poole.

Viin ja või ei pea olema kõrvuti

Üks eelnõus toodud muudatus näeb ette, et alkohoolsed joogid peavad olema kaupluses paigutatud teistest kaupadest eraldi ja nii, et tarbija ei peaks nendega poeskäigul vältimatult kokku puutuma. "Maailma tervishoiuorganisatsiooni ja teadlaste väga selgel konsensusel on ikkagi teatud meetmed efektiivsed - see on hinna tõstmine, kättesaadavuse piiramine ja reklaami keelustamine," märkis Beekmann.

"Poes käivad ka alkohoolikud - inimesed, kes on sõltuvuses ja kes võitlevad sellega igapäevaselt. Kui nad peavad koguaeg nägema seda ja kui reklaamides neile koguaeg tuletatakse meelde, et see on väga lahe osa sinu elust, mida sa justkui eemale tõrjud. See on ka nende toetamine," selgitas Beekmann. "Viin ja või ei pea kindlasti toidupoes kõrvuti olema."

Ideaalis võiks Eesti tema hinnangul üle võtta hoopis Põhjamaade mudeli, kus alkoholi müüakse eraldi poodides ning toidupoes on müügil vaid lahjad joogid. "See oleks väga radikaalne aga samas on see kõige efektiivsem lahendus, mis üldse olemas on," tõdes ta. "See on harjumise asi. Nagu ka see, kui meil keelati suitsetamine avalikus kohas ära. Nüüd me ei kujuta ettegi, et kõrvallauas kohvikus keegi suitsetaks."

Soome leevendamine toob 150 lisasurma aastas

Vastupidiselt Eestile, kes alkoholiga seonduvaid reegleid karmistab otsustasid meie põhjanaabrid alkoholimüügiseadust leevendada ning lubada  poodidesse eelnevast veidi kangemad vägijoogid. "See on suhteliselt miniatuurne samm - 4,7 protsendilt tõstetakse tavapoodides müüdava ülempiir 5,5 protsendile," rääkis Beekmann, kelle sõnul kaasnevad ka selle väikse muutusega rahva tervisele negatiivsed tagajärjed. "See muudatus toob kaasa kuni 150 lisasurma aastas ja 1500 haiglapäeva. Tarbimine kasvab selle tulemusel 6 protsenti. See oli puhtalt poliitiline ja kaubanduslik otsus, mille taga ei olnud ühtegi rahvatervise argumenti."

Soome muudatus langetab Beekmanni hinnangul paratamatult ka sealseid hindu, mis võib viinaturismi Eestisse vähendada. "Me peaksime olema nüüd suuremeelne riik ja aru saama, et igal riigil on õigus ja peamine huvi ikkagi oma rahva kaitse. Peaksima loobuma sellest omamoodi ülbest suhtumisest, et soomlased peavadki siia odava viina järele tulema," rääkis ta.

Glamuuril pole alkoreklaamis kohta

Reklaamipiirangute osas on eelnõus lähtutud põhimõttest määratleda see, mis on lubatud, mitte toodud välja detailid, mis on keelatud.  "See ongi selle eelnõu üks suurimaid samme, et reklaami sisuline pool muudetakse täielikult. See loetleb üles vaid teatud asjad, mida tohib reklaamis näidata," ütles ta. "Kui ütleme, mis on keelatud, siis tähendab see ju, et kõik muu on lubatud."

"Nüüd on ära võetud võimalus üldse kasutada inimest või elavat objekti reklaamis, ei tohi ka mingisugust eluviisi esitlust olla," rääkis Beekmann. "Kõik see glamuurne pool võetakse ära ja see on väga suur samm paremuse poole."

Ideaalis võiks Eesti Beekmanni hinnangul tulevikus sammuda Leedu jälgedes, kes on esimese Euroopa Liidu riigina keelanud alkoholireklaami täielikult.

Maapoodidega arvestati

Keskerakonna fraktsiooni aseesimehe Erki Savisaare sõnul näeb seadus ette, et alkohoolsed joogid tuleb poodides panna edaspidi teistest kaupadest eraldi ning alkoholi ei tohi paigutada nii, et tarbija puutuks nendega vältimatult kokku ehk väljapanek ei tohi olla märgatavalt nähtav. "Seejuures oleme arvestanud maapoodidega ja teeme erandid neile, kus selliste tingimuste loomine pole võimalik," rõhutas Savisaar. Riigikogulane tõi näite, et alkoholi müük leti tagant väikepoodides ei kao ning säilivad ka seina ääres olevad külmkapid, kuid nendes ei tohi müüa samaaegselt limonaad ja alkoholi.

Savisaar sõnas, et alkoholipoliitika on tekitanud ühiskonnas palju arutelusid ning küsimusi, miks riik teeb tugevaid samme nii alkoholi maksustamisel kui ka alkoholireklaami piiramisel. "Vastust näitab meile statistika. Eestis joodi iga elaniku kohta 2016. aastal iga täiskasvanud inimese kohta 9,9 liitrit alkoholi, joobes sõidukijuhtimisi fikseeriti 5875 korral ning otseselt või kaudselt põhjustab alkohol 1000 surma aastas. Vastutustundlik riigivalitsemine peab neid numbreid arvesse võtma ega saa siin silma kinni panna," ütles Savisaar.

Seadus näeb ette ka alkoholi reklaamipiirangud ning kontrolltehingute võimaluse. Riigikogulane Tiit Terik peab neid otsuseid olulisteks sammudeks eelkõige noorte alkoholitarbimise vähendamisel, sest tervise arengu instituudi läbiviidud uuring näitas, et 18-le protsendile 9. klassi ja 43-le protsendile 11. klassi alaealistele noortele on alkohol poes kättesaadav. "Lisaks statistikale on ka vastavad ajakirjanduslikud eksperimendid näidanud, et alkohol on noortele jätkuvalt kättesaadav ning seaduserikkumine mõningaid müüjaid paraku ei heiduta," rääkis riigikogulane.

Tööstus jätab noortele mulje, et alkohol on lahe

Terik lisas, et alkoholitööstus on teinud tarbimise justkui laheda elustiili osaks, mistõttu on jäänud noortele mulje, et alkoholi tarbimine juba varajast east on sõpradega kokkusaamise kohustuslikuks osaks. "Lahja, erinevate maitsetega alkohol ning nende reklaamimine mõnusa ajaviite osana, on muutunud tavapäraseks, kuid nii ei tohiks see olla," ütles Terik.

Edaspidi ei tohi alkoholireklaam sisaldada elusolendit, kutsuda üles alkoholi ostma või tarbima, kujutada alkoholi serveerimist või tarbimist, seostada alkoholi mõni tähtpäeva või sündmusega ning jätta muljet, et alkohol on loomulik osa elust ning alkoholitarbimisel on positiivne mõju. 

Laadimine...Laadimine...