GALERII! Shanghai parlamendi juht: "Tallinn on omapärane segu iidsusest ja uudsusest."

"Tallinn on ühest küljest väga iidne linn, aga teisalt jälle väga uus ehk innovatiivne," märkis Tallinna külastanud Shanghai Rahvakongressi, meie mõistes sealse kohaliku parlamendi president Yin Yicui. "Tegemist on väga omapärase seguga iidsusest ja uudsusest."

Pilt: Svetlana Aleksejeva

GALERII! Shanghai parlamendi juht: "Tallinn on omapärane segu iidsusest ja uudsusest."

Virkko Lepassalu

"Tallinn on ühest küljest väga iidne linn, aga teisalt jälle väga uus ehk innovatiivne," märkis Tallinna külastanud Shanghai Rahvakongressi, meie mõistes sealse kohaliku parlamendi president Yin Yicui. "Tegemist on väga omapärase seguga iidsusest ja uudsusest."

36images

Tallinna Lauluväljakul avati eile ettevõtlusmess, kus end esitlevad ligi 70 Shanghai ettevõtet. Seal tutvustavad end tehnoloogiafirmad, kõrgtehnoloogiliste tekstiilide ja tööriistade tootjad jt alade esindajad, et leida koostööpartnereid. Tegu on rändnäitusega, pärast Tallinna minnakse Riiga ja Kaunasesse. 

Koos näitusega saabus Tallinna seni kõige kõrgema tasemeline munitsipaaldelegatsioon Hiinast - eesotsas sealse kohaliku parlamendi ehk rahvakongressi juhi Yin Yicuiga. Pärast hommikust näituse avamist käisid külalised Hiinast Tallinna tehnikaülikoolis Mectorys ja Tallinna Saksa Gümnaasiumis, kus leidis aset sõpruskohtumine korvpallis Xiangmingi põhikooli naiskonnaga. Kõige rohkem huvitusid Shanghai hiinlased Tallinna külastades kõikvõimalikest uudsetest lahendustest: näiteks Tallinna tasuta ühistranspordi kohta ütles Yin Yicui, et kui Shanghai oleks pisut väiksem, võetaks see kasutusele. "Shanghai on selle jaoks pisut liiga suur, aga ma olen kindel, et Tallinnale toob see palju kasu," ütles ta. "Kindlasti on Shanghail nii mõndagi, mida Tallinna ühistranspordi korraldusest õppida."

Shanghai linnajuhile meeldib e-residentsus

Pärast sportlikku mõõduvõtmist korvpallis Saksa Gümnaasiumis, milles Eesti tüdrukud väikese ülekaalu saavutasid, rääkis  Yin Yicui, et näeb Shanghai ja Tallinna vahel palju ühist. Seda vaatamata asjaolule, et Shanghai näol on tegemist Hiina suurima linnaga. Metropoli, globaalse sadama ja finantskeskusega, mille rahvaarv on Tallinnaga võrreldamatu, ehk enam kui 24 miljonit. "See ühine joon on kõigepealt meie mõlema linna uuendusmeelsus," ütles Yicui. "Minu arvates on üks olulisemaid Eesti innovatsioone e-residentsus. See võimaldab hallata oma  isikuandmeid nõnda, et kuigi sa Eestis ei ela, saad digitaalseid allkirju anda ning Eesti kaudu oma asju ajada."

Veel avaldas Yicuile tema sõnul sügavat muljet tehnikaülikooli innovatsiooni- ja ettevõtluskeskus Mectory ning ta päris, kas Eestis võib veel leiduda selliseid.  Kuuldes, et ettevõtlus- või loomeinkubaatorid on Tallinnas üsna tavalised, ütles ta, et Shanghais jm Hiinas üritatakse haridust siduda ettevõtlikkusega ning õpetada seda lastele koolis juba maast madalast.  Tema sõnul peitub riigi majanduse tulevik selles, kui varakult hakata lastele ettevõtlikkust õpetama.

Tallinna ja Shanghai suhted on juba pikema ajalised. Septembris 2011 käis Tallinna delegatsioon seal külas ja arutas kultuurialast koostööd. Lepiti kokku linnadevahelise koostöö alustamises valdkondades nagu näituste vahetus ning raamatukogude, arhiivide ja ülikoolide vastastikune suhtlemine. Oktoobris samal aastal külastasid hiinlased vastuvisiidil Tallinna  ning näitasid linnavalitsuses üles pandud fotonäitusel "Shanghai portree" linna vaateid. "Linna ja linna omavahelised suhted on sageli tõhusamad ja olulisemad, kui riikide vaheline läbikäimine, mis ei pruugi nii tihe olla," ütles eile Eestis viibinud Shanghai Rahvakongressi president  Yin Yicui. Tema sõnul aitavad  linnade vahelised otsesuhted kaasa terve riigi majandusele  ja kaubandusele.  Nii kutsus ta Eesti ettevõtjaid Shanghais korraldatavatele ettevõtlusmessidele, täpsemat infot selle kohta saab näiteks saatkonna kaudu. "Meie tulevik peitub linnade vahelises ühenduses, koostöös," ütles ta.

Tallinn kui Siiditee kaubavärav

Ka nimetas Yicui Tallinna üheks kõige olulisemaks ning ligitõmbavamaks kaubandusväravaks seoses Hiina koostööga Kesk- ja Ida-Euroopaga. Samamoodi nagu Tallinn, on ka Shanghai oluline sadamalinn. Teatavasti korraldab Hiina uue Siiditee rajamist, mis kuulutati välja 2014. a. Siiditee tähistab ajaloolist kaubateede võrku Hiinast Euroopasse, mis nüüd kaasaegsel kujul ja taristusse hiigelinvesteeringuid tehes taas ellu kutsutakse.  Yicui sõnul pakub Tallinn uue Siiditee ühe kaubaväravana Hiinale suurt huvi.

Shanghaiga on sidemeid loonud ka Eesti kultuuriministeerium. Nii on arutatud Shanghai ooperiteatri soovi Eesti Kontserdi kaudu 2018. aastal Saaremaal külalisetendusi anda. Eesti võiks omakorda Shanghaisse omi artiste esinema saata, kellest on huvitatud Shanghai Kunstide Festival, mis on sealse piirkonna üks olulisemaid. Linnapea kohusetäitja Taavi Aasa sõnul käis alles möödunud aastal meie filharmoonia Shanghais kontserte andmas.

Üheks olulisemaks murepunktiks Shanghai hiigellinna puhul nimetas Yicui õhusaastet. Teatavasti andsid maailma meediaväljaanded alles hiljuti teada, et Hiina kavatseb sarnaselt Prantsusmaale ja Ühendkuningriigile keelata ära uute bensiini- ja diiselautode müügi. Kui esimesed kaks on kuulutanud tähtajaks aasta 2040, siis Hiina puhul pole seda tärminit veel teada. Küll on aga maailma majandusmeedia vahendanud, et Hiina on maailma suurim elektriautode turg, kus 2016. a müüdi kokku 351 000 elektriautot ja laetavat hübriidi. See on eelnenud aastaga võrreldes 85% suurune kasv. Hiina on arengut tagant tõuganud riiklike toetustega. Ka näiteks Volvo ehitab oma esimest elektriautot Hiinas. Autoajakirjanduses leidub sõnumeid, kuidas BMW mitu elektriautode valdkonna juhti olid ühte Hiina sama ala iduettevõttesse üle kolinud.

Shangahai tahab elektriautonduse teenäitajaks

Yin Yicui ütles, et hübriid- ja elektriautod on Hiinas tõepoolest ülihelikiirusel arenev valdkond. "Meil on liiga palju diisel- ja bensiiniautosid ja see on üsna massiivne probleem," ütles ta. "Elektriautodele üleminek on Hiina jaoks kahtlemata suur muutus ja Shanghai kahtlemata toetab seda. Praegu on sellel alal kaks suurt eesmärki. Kuidas muuta akude eluiga pikemaks ja et ühe laadimisega saaks läbida üha pikemaid vahemaid. Ja teine küsimus on laadimises, et kuidas korraldada elektrivõrgud nii ümber, et need peaksid vastu tõusvale laadimiskoormusele."

Yicui sõnul ei kahtle ta selles, et Hiina on  muutumas kogu maailma jaoks elektriautode osas teenäitajaks. Shanghai soovib omakorda olla teenäitaja teenäitaja. Ülesanne on mõistagi hiiglaslik, sest ühistranspordist rääkides on ainuüksi bussiliine linnas tuhatkond, mis ootaksid elektribusse. Shanghai ühistranspordis on praegu esindatud kõik sõidukid, kaasa arvatud maailma kõige kiiremini arenev ja kõige pikema liinide võrguga metroo.

 

Laadimine...Laadimine...