Eesti tulevik olgu autovabad pühapäevad

"Oleks elementaarne, et noor saaks soojal ajal sõita hommikul jalgrattaga kesklinna kooli ja vanemad ei veaks neid sinna autoga," kirjutab Tallinna Noortevolikogu esimees Triinu-Liis Paabo.

Pilt: Scanpix

Eesti tulevik olgu autovabad pühapäevad

Triinu-Liis Paabo

"Oleks elementaarne, et noor saaks soojal ajal sõita hommikul jalgrattaga kesklinna kooli ja vanemad ei veaks neid sinna autoga," kirjutab Tallinna Noortevolikogu esimees Triinu-Liis Paabo.

Alates 1950ndatest on maakera temperatuur võrreldes eelnevate trendidega järsult tõusnud. Antud muutust kutsutakse globaalseks soojenemiseks. Selleks, et kaitsta ennast ning oma lähedasi kliima soojenemise negatiivsete mõjude eest, saame ka ise midagi ära teha – süüa vähem liha, elada väiksemates ning hästi soojustatud kodudes ja sõita vähem autoga. 

Põnevad rakendused

Pärast üle saja aasta kestnud kooselu autodega hakkab maailm vaikselt mõistma, et linnas pole autode kasutamine mugav ega keskkonnasäästlik. Mõeldes sudule või liiklussurmadele, võime öelda, et autosõit linnas ei ole 21. sajandile kohane ega sobiv käitumisharjumus – modernse inimese sünonüümiks peab saama keskkonnasäästlik eluviis ning ümbritsevast elukeskkonnast hoolimine.

Näiteks Londonis kulgeb tänapäeval autoliiklus aeglasemalt kui keskmine jalgrattur, Tallinnas leiab liigsete autode tõttu iga mõne aja tagant aset järjekordne tipptunni liikluskaos. Autost palju kiiremini saab Kadriorust Tondile trammiga, eriti kui tee peale jääb liiklusõnnetus või teeremont.

Euroopa suurlinnad vähendavad autoliiklust teatud piirkondades trahvide, mugavamate kõnni- ning rattateede loomise ja innovaatiliste mobiiltelefonirakenduste abil. Helsingi plaanib järgmise kümne aasta jooksul täielikult kõrvaldada linnas vajaduse auto järele – punktist A punkti B jõudmiseks tuleb appi rakendus "Kutsuplus". Milano maksab isegi boonust neile, kes jätavad oma auto koju ja kasutavad ühistransporti.

Aastaks 2020 keelustab Pariis diiselautod, London paneb diiselautodele veto peale aastaks 2020. Norra keelab aastaks 2025 ka bensiiniautod, seal sõidab juba praegu neljandik autodest elektri jõul.

Näited mujalt Euroopast on inspireerivad. Kuidas me saame ka Eestis puhtama tuleviku nimel autode kasutamist vähendada?

Vähem autosid on kõigi huvides

Autovaba päev on meeldiv ettevõtmine, kuid seda kontseptsiooni tuleb arendada edasi. Peame alustuseks kehtestama Eestis või vähemalt Tallinnas autovabad pühapäevad, nagu seda teevad mitmed teised linnad maailmas.

Liikuvad inimesed on õnnelikumad, produktiivsemad ning langevad väiksema tõenäosusega stressi. Ilmselgelt on just nimetatud omadused need, mille poole meie ühiskond püüdlema peab.

Linnaplaneerijad peavad looma tänavaid inimestele, mitte metallikamakatele. Rattateed peavad kulgema ühtse võrguna üle kogu riigi või alustuseks vähemalt ühendama kõiki asumeid linnades. Oleks elementaarne, et noor saab soojal ajal sõita hommikul jalgrattaga Lasnamäelt Kesklinna kooli. Üleriigiline ühistranspordisüsteem vajab süstematiseerimist ning see peab olema kättesaadav kõigile.

Selleks, et autode kasutamist vähendada, peaksime tõstma parkimistasusid jt autodega seonduvaid kulutusi. Indiviidi egoistlikust vaatevinklist on tegu negatiivse muudatusega, kuid laiemalt mõeldes tuleb see kõigile kasuks.

Noore inimesena korrutan ma alati, et ideed, mis võivad tänasel päeval näida utoopiana, on kahtlusteta reaalsus mõnekümne aasta pärast. Olgem progressiivsed, hooligem endast ning meid ümbritsevast keskkonnast ja alustagem väikeste sammudega seniste harjumuste muutmist! Üheskoos suudame korda saata suuri tegusid. Ideede maailmas lage ei eksisteeri.

Laadimine...Laadimine...