Juhtkiri: kesklinnas üleliigne auto

Südalinnas käib kibe ehitus ning sadama ümbrus on kiiresti muutumas. Ehituskraanad töötavad lakkamatult endistel tühermaadel ning vanade lao- ja tööstushoonete juures, muutes esimesi neist mõnusateks jalakäijate tänavateks ja teisi kohvikuteks ja poodideks.

Pilt: Scanpix

Juhtkiri: kesklinnas üleliigne auto

Oliver Õunmaa

Südalinnas käib kibe ehitus ning sadama ümbrus on kiiresti muutumas. Ehituskraanad töötavad lakkamatult endistel tühermaadel ning vanade lao- ja tööstushoonete juures, muutes esimesi neist mõnusateks jalakäijate tänavateks ja teisi kohvikuteks ja poodideks.

Peagi korralikuks konverentsi- ja kultuurikeskuseks muutuv linnahall meelitab oma sadamalähedusega tulevikus ilmselt palju külalisi, ja ka kultuuritempli ümbrus peab olema korras. Et elanikel oleks kesklinnas mugavam kohvikus istuda, jalutada, sõpradega kohtuda ning et tänavad saaks autode heitgaasidest ja kihutamistest puhtaks, mõtleb linn oma planeerijatega pidevalt, kuidas hoida suurt autodehulka kesklinnast eemal. Jalakäijate tänavad ei peaks olema ainult vanalinnas või Rotermanni kvartalis, vaid ka näiteks Kaubamaja ümbruses. Miks peaksid seal inimesed maa all liikuma, kui seda võiks teha hoopis autod? Taolised mõtted on juba kaalumisel.

Linn tahab panna üha rohkem rõhku rattateedele ja ühistranspordile. Juba septembri algusest saab sõita trammiga otse lennujaama ukse ette. Selline võimalus on ainulaadne terves Euroopas ning kahtlemata aitab lennujaamatramm vähendada lennujaama ja kesklinna vahel sõitvate autode hulka.

Pärast lennujaama viiva trammitee valmimist saab mõelda Tallinna uue peatänava peale, mis ei unustaks autojuhte, kuid teeks samas jalutajate ja ühissõidukitega liikumise eriti mugavaks. Ka sadamasse on kavas tramm sõitma panna. Teistel tänavatel aga on ühissõidukite rajad end igati õigustanud, sest tipptunnil saab bussiga palju kiiremini kohale kui ummikus seisvate autodega. Kindlasti loob linn ka ühissõidukite radu juurde, näiteks Gonsiori tänaval antakse eesõigus just bussidele.

Paljud võivad muidugi arvata, et autode vaikne väljatõrjumine kesklinnast on karjuv ülekohus. Isikliku kogemuse põhjal võin öelda, et autoga on kesklinnas ebamugav liikuda. Seda eriti siis, kui teisi autosid on palju. Parkimiskohti on vähe ja need on kallid, kogu aeg peab vaatama, et tihedas autodevoolus keegi mulle sisse ei sõidaks. Lisaks tuleb pidevalt kaaluda, kuidas autoga ühe või teise asutuse juurde ligi pääseb. Jala kõndides neid muresid pole. Auto õigustab end kesklinnas vaid siis, kui on vaja vedada raskeid esemeid, muul juhul seda seal vaja pole. Kesklinnas asub kõik käe-jala juures ning igale poole saab lihtsalt jalutada. Veidi kaugemad otsad saab teha tasuta ühistranspordiga, nii hoian ka autokütust kokku. Jätan oma auto hea meelega linnaserva või "Pargi ja reisi" parklasse ja sõidan kesklinna bussi, trammi või elektrirongiga. Nii on põnev ka – saab näha teisi sõitjaid ning mõnega pikemal sõidul ehk isegi juttu puhuda.

Vähem autosid teeb tõepoolest kesklinnas liikumise mugavaks. Näiteks Haabersti ristmiku ehitus on hajutanud sealtpoolt tulevate autode hulka ning seda on kesklinnas tunda.

Laadimine...Laadimine...