JUHTKIRI: Tark juht valib piletita sõidu

Selle aasta 1. juunist annab riik sisuliselt kogu Eestile võimaluse minna üle tasuta transpordile. Tark juht kasutaks selle võimaluse oma kodukandi inimeste heaks ära. Ent virisejaid jätkub alati – nii nagu ennustati katastroofi Tallinna tasuta transpordile, kuigi nüüd kopeerivad seda mitmed maailma linnad.

Pilt: Scanpix

JUHTKIRI: Tark juht valib piletita sõidu

Virkko Lepassalu

Selle aasta 1. juunist annab riik sisuliselt kogu Eestile võimaluse minna üle tasuta transpordile. Tark juht kasutaks selle võimaluse oma kodukandi inimeste heaks ära. Ent virisejaid jätkub alati – nii nagu ennustati katastroofi Tallinna tasuta transpordile, kuigi nüüd kopeerivad seda mitmed maailma linnad.

Ühistranspordi turu-usuliste ehk valvekriitikute arsenalis ei leidu samas ju midagi uut ega originaalset. Väidetakse, et ükski asi ei ole tasuta. Ent samasuguste argumentidega võiks ju lasta põhja ka näiteks meie tasuta haridussüsteemi. Kindlasti leiduks kusagil  "erasektor", mis saaks hakkama tasuliste koolide pidamisega – nagu ka päästeteenuse pakkumisega nendele, kes väljakutse eest maksta jaksavad. Kuigi õigus saada tasuta liikuma on eriti ääremaa inimestele ju sama tähtis kui õigus tasuta haridusele. Seejuures – nii nagu ei kavatse keegi ära kaotada tasulisi erakoole, ei kavatse keegi ju hakata likvideerima erabussiliine.


Tegelikult liiguvad jõukamad riigid tasuta ühistranspordi mudelile järjest lähemale. Euroopas sureb õhu saastatuse tõttu 400 000 inimest aastas. Saksamaal hakatakse tasuta ühistransporti katsetama Tübingenis, Bonnis, Essenis, Mannheimis ja mingil kujul isegi Berliinis. Muidu saaksid need linnad õhu saastatuse pärast Euroopa Liidult trahvi. Tasuta ühistranspordi klubi liikmete arv on maailmas viimastel aastatel järjest kasvanud ning paljud esindajad, Dunkerque´ist Tübingenini  kogunevad 10. mail Tallinna konverentsile. Nende riikide meedia suhtub, erinevalt Eesti nn peavoolumeediast, tasuta ühistransporti peamiselt positiivselt.  

 
Samas võiks muidugi küsida, et kas Eestis metsade ja põldude vahel kulgevatel maakonnaliinidel on samuti pistmist õhusaastega. Tallinna seisukohalt on küll. Kose valla sisesel tasuta bussiliinil rooli keerav Herbert Levonti jutustas pildist, mis talle varem maakonnaliini sõites avanes: lõputu hommikune ja õhtune autodevool Tallinna sisse- või väljasõiduteedel. Praegu asub pall aga omavalitsuste käes. Nad peavad otsustama, kas soovivad maakonnaliinidel kehtestada null-hinnaga pileti, nagu valitsus on välja pakkunud ja selleks ka raha leidnud. Nii Tallinna linnapea Taavi Aas kui ka Haapsalu linnapea Urmas Sukles kutsuvad omavalitsusjuhte üles võimalust ära kasutama. Annavad ju tasuta maakonnaliinid naaberpiirkonna ees, kus pileti eest raha küsitakse, konkurentsieelise. Vana piletimudeli austajatel tuleb sellest varem või hiljem niikuinii loobuda. Ilmselt oleks just see üks argument, miks omavalitsusjuhid võiksid piletitasuta maakonnaliinide üle arutledes jätta kõrvale erakondlikud sümpaatiad, päevapoliitika ning kommertsveofirmade surve, seades esiplaanile kohalike inimeste huvid.  Muidu jäetakse endast mulje kui autojuhist, kes vaatamata rohelisele tulele ikka edasi seisab.

Laadimine...Laadimine...