Tallinna ülikooli tudengid valmistavad 3D-matemaatilisi kujundeid

Juba mitmendat semestrit saavad tudengid kaasa lüüa oma teadmiste laiendamisel 3D-printimise valdkonnas.

Tallinna ülikooli tudengid valmistavad 3D-matemaatilisi kujundeid

Jass Juuremaa, Tallinna ülikooli tudeng

Tallinna ülikoolis on lõpule jõudmas kevadsemester ning tudengid kaitsevad oma ELU projekte. Sel kevadel uuriti nii mürataset Tallinna tänavatel kui ka juhi professionaalset identiteedi kujunemist.

Tegemist on erialasid lõimiva uuendusega (ELU) – semestri alguses tulevad õppejõud, valdkondade eksperdid ühes tudengitega välja projektide ideedega, mis semestri jooksul ellu viiakse. Seejärel saavad tudengid valida endale meelepärase projekti ning sellega liituda. ELU projektides töötavad koos väga erinevate erialade üliõpilased – matemaatikutest riigiteadlasteni. Arendatakse koostöötamise oskust, ajaplaneerimist kui saadakse juurde ka valdkonnaspetsiifilisi teadmisi.

Matemaatika ja 3D

Juba mitmendat semestrit saavad tudengid kaasa lüüa oma teadmiste laiendamisel 3D-printimise valdkonnas. Eesmärk on saada õppetöös kasutatavad geomeetriliste kehade/pindade mudelid, mis on eemaldatavatel alustel ning laadida need üles Thingiverse keskkonda vabalt kasutamiseks, et iga soovija saaks neid kehasid oma 3D- printeris välja printida.

Projekti käigus saime uued teadmised keerulistest matemaatilistest kujunditest (nt hüperboolne paraboloid, Scherki pind), mida keskkooli matemaatikatundides vaid põgusalt käsitleti. Samuti algteadmised programmeerimisest, mida on vaja 3D-mudelite tegemisel (disainimisel). Otseselt on kaasatud teadmised matemaatikast, informaatikast ning disainist, käsitööst ja õpetajakoolitusest.

Algselt toimusid kohtumised regulaarselt klassiruumis, kus olid juures ka ülikooli õppejõud, kes projekti juhendasid. Koroonakriisist tingitud eriolukord muutis tavapärast õpet ning viis kohtumised elektroonilistesse keskkondadesse.

Saadud esialgsed teadmised 3D-printimisest ja erinevatest võimalikest keskkondadest, asuti teoreetilist teadmist koheselt praktikasse rakendama.

Kõik ei sujunud veatult. Arusaamatust oli kujundite valemite, aga ka erinevate modeleerimise keskkondade kasutamisega. Kas tegemist on 2D või 3D valemiga, kuidas lisada kujundile tihedust, miks esineb kujundis „arusaamatuid“ tühimikke, milline on sobilik alus konkreetsele kujundile jne. Koostööd tehes, uurides ning avastades said kõik küsimused vastused.

Teaduspõhisust ja uudsust loob 3D-printeri kasutamine ning modelleerimise selgekstegemine, samuti kehade võrrandid ja nende teisendamine.

Tulemuseks on matemaatikakursustes kasutatavad ruumilised kehad koos neid tutvustavate infolehtedega, et kõikidel kooliõpilastel ja tudengitel avaneks võimalust teha küllaltki keeruliste matemaatiliste kehadega tutvust läbi 3D-printimise. Samuti annab see hea võimaluse keerulist asja visuaalselt seletada, kui on võimalus kujundit reaalselt tervikuna näha, mitte ainult pilti vaadata.

 

 

 

Laadimine...Laadimine...