TARK LINN TASKUS: Andmed otsigu tänapäeval ise inimest, mitte vastupidi

Iisraeli pealinn Tel Aviv on läinud maailmas ainulaadset ja geniaalset teed – elanik ei pea enam iga natukese aja tagant eri kohtadest uurima, kas tema lapsel on lasteaiakoht või millal läheb kodutänav remonti, vaid linn toob igaüht isiklikult puudutava info koju või taskusse kätte, kirjutab linnapea Taavi Aas.

Pilt: Scanpix

TARK LINN TASKUS: Andmed otsigu tänapäeval ise inimest, mitte vastupidi (1)

Taavi Aas, Tallinna linnapea

Iisraeli pealinn Tel Aviv on läinud maailmas ainulaadset ja geniaalset teed – elanik ei pea enam iga natukese aja tagant eri kohtadest uurima, kas tema lapsel on lasteaiakoht või millal läheb kodutänav remonti, vaid linn toob igaüht isiklikult puudutava info koju või taskusse kätte, kirjutab linnapea Taavi Aas.

Nii Tallinn kui ka Tel Aviv on tuntud kui idufirmasid ja väikeettevõtlust toetavad ning kõrgtehnoloogilisi lahendusi rakendavad linnad. Läinud aastal kandideerisime mõlemad Euroopa innovatsioonipealinna tiitlile ning saavutasime tihedas konkurentsis teise koha. Pariis võitis, suurus loeb.


Tallinnal on Tel Avivi linnaga mitmeid ühiseid teemasid ja meil on vastastikku palju õppida. Tel Avivis mõeldakse eelkõige selle peale, kuidas parandada linnaelanike elukvaliteeti ja kaasatust infotehnoloogiliste lahenduste abil, kuidas tuua linnajuhtimine ja informatsioon inimestele lähemale.


Hiljuti Tel Avivis käies avaldas mulle muljet linnakodanike ja linnavalitsuse vahel sisse viidud otsesuhtlusvorm Digitel, millega on liitunud 430 000 elanikuga linnas enam kui pooled.


Digitel kaart seob inimesed linnaga sel moel, et enam ei pea nad otsima kümnest eri paigast neid huvitavat teavet, vaid linn pakub ise kogu informatsiooni, mis konkreetset linlast puudutab.


Kaardi saamiseks tuleb täita internetis ankeet, märkida seal kõik sind puudutav informatsioon alustades kodutänavast ja lõpetades huvialadega, et Digitel süsteem saaks seejärel sinu sujuvamale elukorraldusele kaasa aidata. Keegi personaal-selt inimeste andmeid ei uuri, süsteem raalib välja igaühe profiilile sobiliku info. Kõi

k, mida inimene tegema peab, on sisenema oma arvutisse või nutitelefoni läbi Digiteli konto, ja tark linn ongi taskus või arvutis.
Tallinnal on eri platvormid, kus linnaeluks vajalik info – teenused, transport, tervishoid, spordivõimalused, planeeringud jms – olemas, kuid probleemiks on see, et inimesed ei leia neid puudutavat infot alati kõige hõlpsamini üles. Miks mitte viia meie pealinnas sisse Digitall? Tallinn – Tarklinn. Et inimene ei otsi andmeid, vaid andmed inimest.


Tegemist on täiesti uue loogilise ja abistava lähenemisviisiga, millega linn saab digilinlasele näiteks teada anda, millal ja mis ajast ta saab registreerida last lasteaeda, või tuletab meelde, et seda peaks tegema. Või millal läheb kodutänav remonti ning millist marsruuti oleks nutikam valida. Tel Avivis, kus on muuseas koertemaks, on digitaalseks muutunud ka koerad, kuna nende omanikele saab linn saata infot kiipide paigaldamise või uute koerteparkide kohta.


Digitel süsteemiga on liitunud Tel Avivi teatrid, kinod, muuseumid. Avades end ja oma andmed linnale, avab ja aitab linn sind vastu. Annab teada, kui näiteks mõnele teatrietendusele on jäänud veel viimased mõnikümmend vaba kohta ja Digitel kaardi omanikule on pilet kuni 50% soodsam. Lisaks igapäevaselt vajalikule infole on just eri soodustused võtmeks, miks üle poole Tel Avivi elanikest on linna üsna isiklike andmete juurde lubanud.


Mai lõpus toimub Tallinnas linna osalusel digikonverents, enne seda aga tulevad Tel Avivis Digitel süsteemi juurutanud inimesed oma visiooni ja kogemust tutvustama. Praegu on vara öelda, kuidas see hakkaks meil reaalselt toimima, sest oma sõna on öelda andmekaitsel. Olgu rõhutatud – oma isiklike andmete avaldamine on rangelt vabatahtlik ja kellelegi ei saa linna nö kliendikaarti peale suruda. See pole kindlasti eesmärk. Eesmärgiks on kiire, sisuline, nutikas suhtlus linnakodanike ja linnavõimu vahel. Pean seda äärmiselt haaravaks ja põnevaks lahenduseks.


Mitte just väga kaua aega tagasi ei kujutanud me ette, et taksot tellides ei pea esmalt Kiisule helistama, vaid saab ka otsesemalt. Miks ei võiks siis e-etaloniks oleva Eesti pealinn anda oma digilinlastele teada, et neid ootab Pirita rannas tasuta rannatool või poole odavam pilet suveõhtuses katusekinos?

1 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...