Ettevõtjad pelgavad koroonaviirusest tingitud suuremat majanduslangust kui 2008. aastal

"Üks daam ostis rohelise kostüümi ja teatas rõõmsalt, et nägi kostüümi enne eriolukorra algust vaateaknal ja ootas kaks kuud, kuni lõpuks sai ostetud," rääkis Baltika müügidirektor Brigitta Kippak. "Probleemid majanduses mõjutavad väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtteid kindlasti rohkem kui suuremaid," ütles Luminori ärikliendipanganduse juht Marjan Savtšenko.

Pilt: Scanpix/ Foto on illustreeriv

Ettevõtjad pelgavad koroonaviirusest tingitud suuremat majanduslangust kui 2008. aastal (1)

Enn Tosso

"Üks daam ostis rohelise kostüümi ja teatas rõõmsalt, et nägi kostüümi enne eriolukorra algust vaateaknal ja ootas kaks kuud, kuni lõpuks sai ostetud," rääkis Baltika müügidirektor Brigitta Kippak. "Probleemid majanduses mõjutavad väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtteid kindlasti rohkem kui suuremaid," ütles Luminori ärikliendipanganduse juht Marjan Savtšenko.

Kippak ütles, et peale eriolukorda külastavad kliendid jälle Tallinna Baltika kvartali Moetänava poode. "Tallinnas on klientideks pigem nooremapoolsed inimesed. Maakondades külastavad Baltika kauplusi igas vanuses kliendid," osutas ta. 

Kippaki sõnul ostetakse ülikondi ja kevadisi välisrõivaid, samuti suvekleite. Ta sõnas, et on saanud klientidelt palju positiivset tagasisidet. "Tundub, et inimestel on hea meel, et lisaks võimalusele osta e-poe vahendusel, saab külastada ka füüsiliselt poode," rääkis Kippak. 

Baltika kvartal Tallinnas Veerenni tänaval koondab disaini- ja loovettevõtteid. Kompleksis asuvale Moetänavale on koondunud  moetööstuse lipulaeva Baltika nelja brändi kauplused: esindatud on Baltman, Bastion, Ivo Nikkolo, Monton ja Mosaic. 

Tubakat ostetakse korraga rohkem

Sigari Maja juhataja Natalja Falk ütles, et Tobacco City kauplused avati kohe peal eriolukorra lõppu ning tavapärane töörütm on taastunud. Ta osutas küll, et kriisieelse ajaga võrreldes vähenes ostjate arv kolmandiku võrra.

"On näha, et ostjad planeerivad oma oste rohkem ette ja käivad harvem poes," sõnas ta. Inimeste ostukäitumist vaadeldes osutas Falk sellele, et võrreldes kriisieelse ajaga ostab püsiklient korraga tavapärasest rohkem kaupa. Ostjate põhiline profiil tema sõnutsi siiski muutunud ei ole: ostja on vanuses 18-60 aastat ning kohalik elanik. Samuti pole ostjatel kaubaeelistuses silmapaistvaid muutusi toimunud.

Luminori tellitud uuringu järgi pelgavad Balti riikide väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted, et koroonaviiruses tingitud majanduslangus võib olla suurem kui 2008. aastal. Sealjuures on 87% Eesti ettevõtetest kõik selle aasta laienemisplaanid edasi lükanud.

Aprilli lõpus läbiviidud uuringu järgi usuvad 65% kolme Balti riigi väikeettevõtetest, et sel aastal inimeste palgad vähenevad. Samas on nende arusaam koroonaviiruse mõjust ärile erinev. Eesti ja Läti ettevõtted on seisukohal, et neid mõjutas rohkem maailmamajanduse ebakindlus – nii arvas 47% Eesti ja 40% Läti ettevõtetest. Samas Leedu ettevõtetest oli sellisel seisukohal vaid 17%. Teisalt 35% Leedu väikeettevõtetest näeb suurimat rolli äritegevuse peatamisel karantiini tõttu. Eestis oli samal arvamusel 24% ja Lätis 16% väikeettevõtjatest.

Väiksematel ettevõtetel on surutises suurem tagasilöök

"Probleemid majanduses mõjutavad väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtteid kindlasti rohkem kui suuremaid. Kõige vähem on mõjutatud need, kes on varasemalt kogunud rohkem reserve. Samuti on paljudel veel meeles 2008. aasta finantskriis ning kohati tundsid ettevõtjad, et sellest alles toibutakse," ütles Luminori ärikliendipanganduse juht Marjan Savtšenko. "Seega pole just raske mõista, miks pooled Eesti, Läti ja Leedu väikese ja keskmise suurusega ettevõtted usuvad, et koroonaviiruse pandeemia annab majandusele suurema löögi kui eelmisel korral. Valitsuste hästi sihitud abita on väga raske ellu jääda."

Lõviosa ehk 87% Eesti ettevõtetest ja 85% Leedu ettevõtetest on kõik laienemisplaanid selleks aastaks edasi lükanud. Läti ettevõtjate seas on see näitaja pisut tagasihoidlikum – 75%. 

Luminori tellitud uuringu Balti riikide väike- ja keskmise suurusega ettevõtete hulgas viis läbi uuringufirma Norstat. Uuring toimus 21.–30. aprillini 2020 ning hõlmas 602 Eesti, Läti ja Leedu sellist ettevõtet, mille käive ei ületa viit miljonit eurot.

1 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...