"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Autovaba päev tuleb orienteerumise ja Tanel Padari vahva kontserdiga (0)
08. september 2017
Scanpix

"Ühissõidukites näen inimesi, päris inimesi. Seal saab vaikselt oma tööd teha, meile lugeda ja sõnumitele vastata," ütles IT-visionäär Linnar Viik. "Bussi juhib bussijuht ja ma ei pea liiklusele mõtlema. Kõige rohkem meeldib mulle aga tramm ja olen üüratult uhke, et Tallinnas saab trammiga ka lennujaama."

Septembris alanud keskkonnasõbraliku liikumise kuu tippsündmus on autovaba päev, mille linna keskkonnaamet ja transpordiamet korraldavad 24. septembril kella 10-16 kesklinnas Pärnu maanteel. Sel pühapäeval kella 9-19 suletakse autoliiklusele Pärnu maantee, Viru väljaku ja G. Otsa/Suur-Karja ristmiku vaheline lõik, kus siis sõidavad vaid trammid.

Kell 12 antakse Pärnu maan-teel Tammsaare pargi juures start populaarsele orienteerumisvõistlusele ühistranspordiga, kus võistlejad läbivad kahe tunni jooksul ühissõidukitega võimalikult palju kontrollpunkte. “Üritus tutvustab, kuidas on võimalik Tallinnas ühissõidukitega kõige mugavamalt ja nutikamalt liikuda,” ütles tegevlinnapea Taavi Aas.

“Sõidan rattaga igal aastal umbes 4000 kilomeetrit,” ütles laulja Tanel Padar, kes esineb autovabal päeval koos Tomi Rahulaga. “Autoga käin koolis, aga kui on vaja seal lähedal linnas asju ajada, siis käin ka jala.”

Kesklinnas saab rattaga kiiremini

Autovaba päeva teeb meeleldi kaasa ka IT-visionäär Linnar Viik. “Autoga sõitmine ei ole minu arvates kvaliteetselt veedetud ja erilist naudingut pakkuv aeg isegi siis, kui seltskond on lahe, ilm kena ja auto mõnus,” rääkis Viik, kellel on nädalas tavaliselt mitu autovaba päeva. “Auto jätan koju juhul, kui päeva jooksul pole vaja näiteks Tallinna ümbrusse sõita või suuremate kottidega ringi tõmmelda. Suur muutus on kindlasti ka see, et lapsed on nii suured, et saavad ise oma igapäevased sõitmised tehtud.”

Linna liikuvuskava eksperdi Mari Jüssi sõnul kogub linnas üha rohkem populaarsust rattasõit. “Kui alati on jalgrattaga tööle sõitjaid olnud alla protsendi, siis eelmisel aastal tõusis nende osakaal 1,5 protsendi peale,” rääkis Jüssi, kes ka ise käib tööl rattaga. “Linnasõidud viie-kuue kilomeetri piires saab tehtud kiiremini kui autoga. Pole ummikuid ega parkimismuret, võib sõita trepist treppi. Trepist trepini sõitmise võimalus õhutab ilmselt senisest enam jalgrattaid eelistama ka autokasutajaid, seda soosivad juba kesklinna liikluspiirangud.”

Kuni viie kilomeetri pikkust vahemaad läbib jalgsi või rattaga 21% linlasi ning ühissõidukiga 52%. Viigi sõnul aitab ühistransport tegelikult aega kokku hoida. “Mul on praegu kaks päeva pigem täiesti autovabad ja päev-kaks kasutan süsteemi “pargi+buss/tramm”,” sõnas Viik.

“Ühistranspordil on hulgaliselt eeliseid. Näed inimesi, päris inimesi. Saab vaikselt tööd teha, meile lugeda ja sõnumitele vastata. Oluline on, et ei pea auto juhtimisega tegelema, bussi juhib bussijuht. Kõige rohkem meeldib mulle aga tramm ja olen üüratult uhke, et Tallinnas saab trammiga ka lennujaama.”

Jalakäijatele ja ratturitele eraldi teed

Uuringud näitavad, et kiiresti ja mugavalt pääseb ühistranspordile ligi 88% tallinlastest. Seetõttu on üsna seaduspärane, et Tallinn kuulub jätkuvalt ka maailma 500 puhtaima õhuga linna hulka, kus kümne aasta jooksul pole heitgaaside piirmäärasid ületatud.

Jüssi sõnul ei peaks autosid siiski kesklinnast päris välja tõrjuma, vaid eelistada tuleks kombinatsioone. “Kõige suurem vajadus autoliiklust piirata on kesklinnas,” nentis ta. “Kooseksisteerimine on võimalik, kui vähendada autoridu ja tuua kiirused alla, näiteks luua 30 km sõidukiirusega alad. Olen kombineeritud kasutuse pooldaja. Ka linna uuele peatänavale jääb autoliiklus vähendatud määral alles.”

Arengukava näeb ette rajada eraldi ratturite ja jalakäijate teeosad, et näiteks väikeste lastega pered saaksid kergliiklusteedel või kõnniteedel turvaliselt liikuda. “Linna rattastrateegia põhisõnum on, et jalgsi liikumine ja jalgrattarajad peavad olema eraldatud,” ütles Jüssi.

“Keeruline parkimine, pidevad ummikud ja heade alternatiivide, näiteks ühistranspordi, jalgratta- ja kõnniteede olemasolu aitavad kõik kaasa autoliikluse vähendamisele linnades,” lisas Viik, kes samuti ei poolda autode täielikku kesklinnast välja viimist. “Kui sa näed rohkem inimesi rattateedel sõitmas, siis tuleb neid veel juurde.”

Tänavatantsijad ja soojendusvõimlemine

• kl 10.30 rattaretke “Vanalinna ümbritsevate piirkondade areng alates 19. sajandi teisest poolest” start Pärnu mnt 10 eest

• kl 11 Prügihundi ja Snupsiga tegevused laste- ja liikumismängude alal

• kl 11.15 esinejad tantsukoolist JJ-Street

• kl 11.30 autovaba päeva ametlik avamine

• kl 11.40 tervisemessi “Liikuma!” tutvustus

• kl 11.45 My Fitnessi soojendusvõimlemine orienteerujatele

• kl 12 orienteerumisvõistluse start

• 12.30 jalgsimatka “Südalinna asumi lähiajaloost” start draamateatri eest

• kl 12.35 BMX fl atland – Bert Ribul, tõukeratta freestyle – Mikael Parman ja Harley Harin

• kl 14 orienteerumisvõistluse finiš

• kl 14.15 Tanel Padari ja Tomi Rahula akustiline kontsert

• kl 15.15 orienteerumisvõistluse autasustamine

Jäta auto linnasõiduks “Pargi ja reisi” parklasse!

Parklad asuvad

• Oru (Narva mnt 120C)

• Pirita (Merivälja tee 1E)

• Kalev (Pärnu mnt 150)

• Väike-Õismäe (Paldiski mnt 221)

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.