Autoveoliit: veokite teemaksu peaks olema võimalik tanklas tasuda

Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni president, transpordiettevõtja Einar Vallbaum ütles Postimehele, et alates jaanuarist Eestis kehtivat teemaksu peaks olema võimalik ka tanklates tasuda.

Pilt: Scanpix

Autoveoliit: veokite teemaksu peaks olema võimalik tanklas tasuda

Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni president, transpordiettevõtja Einar Vallbaum ütles Postimehele, et alates jaanuarist Eestis kehtivat teemaksu peaks olema võimalik ka tanklates tasuda.

"Palju on Läti, Leedu, Poole vedajaid, kes tulevad siia ja ehmuvad kui nad ei saa tanklas teemaksu maksta. Kuna sellist võimalust pole riik veel loonud, jäämegi rahast ilma," rääkis Vallbaum Postimehele.

Kuigi riik on loonud võimaluse ka arvutis ja SMS-i teel maksu tasuda, ei saavat välismaa kodanikud seda oma keeles teha, mis on jällegi probleem. Vallbaumi sõnul oleks valitsus võinud juba ammugi organiseerida võimaluse tasuda teemaksu ka Eesti tanklates ja isegi Tallinki laevade peal, mis rekkasid Soomest-Rootsist siia toovad. Viimase seisuga peab maanteeamet alles läbirääkimisi, et tasu saaks maksta ka tanklates.

Vellbaumi sõnul maksavad suured ja korralikud veofirmad teekasutustasu ilusti ära, aga FIE-d ja paari autoga väiketegijad üritavad sellest kõrvale hiilida, kirjutab Postimees. Üks lahendus oleks Vellbaumi sõnul see, kui riik annaks teemaksu tasumise eest veokijuhile kleepsu, mis tuleb auto akna või mõne teise märgatava koha peale kleepida, sest selle pealt oleks selgelt näha, kes maksab ja kes mitte. Maanteeameti sõnul pole aga kleepsude väljastamine ja kontrollimine mõistlik, sest Eesti on ametnike hinnangul e-riik, kus sõidukiomanikud võiksid käituda seaduskuulekalt.

Vallbaum kahtlustas Postimehele ka seda, et tõenäoliselt on maksu tasumata jätnud ka paljud välisriikide rekkajuhid. Ühtlasi on Vellbaum seisukohal, et maanteeamet ei tule teemaksu kogumisega lihtsalt toime.

"Neil pole seda võimekust, mida vaja. Nad ei tunne süsteemi ega tea, kuidas rahvusvaheline veoäri käib," ütles Vellbaum, kelle sõnul tulnuks maksu kogumine tema juhitava rahvusvaheliste autovedajate liidu kätte anda.

"Me oleks juba ammu asjad korda ajanud. Meie tunneme seda äri," selgitas Vellbaum Postimehele.

Ka maanteeamet möönis Postimehele, et teekasutustasu kogumine pole läinud päris ludinal – kontrollid maanteedel näitasid, et mitmed veokiomanikud nihverdavad maksust kõrvale.

Riik hakkas sellest aastast nõudma enam kui 3,5 tonnistelt veokitelt teekasutustasu. Maksu nõutakse nii Eesti kui ka välismaa veofirmadelt. Raskema ja saastavama rekka omanikule võib see aastas maksma minna kuni 1300 eurot. Uut maksu saab tasuda ka nädala, kuu ja isegi ühe päeva eest.

Maksu kogumise eest pandi vastutama maanteeamet. Küsides, et kuidas Eestis seninägematu maksu kokku korjamine läinud on, vastas ameti peadirektori asetäitja Tarmo Mõttus, et kahjuks ei saa maksu maksmisega päris rahul olla.

"Pistelise kontrolli käigus on välja tulnud, et mitmete teedel liikuvate sõidukite eest on tasu maksmata," tunnistas ta Postimehele, ent ei soostunud aga täpsustama, kui palju on riiki tüssatud.

Siiski on riik kogunud paari nädalaga uut maksu pea 3,6 miljonit eurot. Suurem osa, 65 protsenti, on tulnud Eesti veofirmadelt. Järgmised panustajad on suuruse järjekorras Poola, Läti, Leedu ja Venemaa vedajad.

Kokku on riigilt teekasutuslubasid soetatud 18 000 korral, aga kuna ühes ostukorvis võib olla mitme veoki teeluba, on keeruline öelda, kui paljude rekkade eest on tasu lõppude lõpuks makstud, selgitas maanteeamet Postimehele. Küll aga on varasemalt teada see, et Eestis puudutab teemaks ligikaudu 40 000 veoautot ja 16 000 ettevõtet. Kokku loodab riik aasta jooksul teemaksust teenida 17 miljonit eurot.

Laadimine...Laadimine...