Doktor Ennet paljastab hea ja kosutava une saladused

Psühhiaater Jüri Enneti poole pöördus patsient, kellel on peale kolimist raskusi uinumisega. "Iga tera und soodustavasse varasalve tuleb kasuks," ütleb dr Ennet, kes õpetab, kuidas hästi ja sügavalt uinuda. "Mida suuremad on meie eesmärgid elus, seda paremini vajame puhkamise oskust, energia taastamise oskust."

Pilt: Scanpix

Doktor Ennet paljastab hea ja kosutava une saladused

Jüri Ennet, psühhiaater

Psühhiaater Jüri Enneti poole pöördus patsient, kellel on peale kolimist raskusi uinumisega. "Iga tera und soodustavasse varasalve tuleb kasuks," ütleb dr Ennet, kes õpetab, kuidas hästi ja sügavalt uinuda. "Mida suuremad on meie eesmärgid elus, seda paremini vajame puhkamise oskust, energia taastamise oskust."

Psühhiaater Jüri Enneti poole pöördus patsient, kellel on peale kolimist raskusi uinumisega ja kui uni viimaks saabub on see rahutu ja pinnapealne. "Proovin ka lõõgastavaid ja rahulikku und soodustavaid teesid, kuid erilist toimet ei märka, proovisin ka Bromazepami 3 mg, kuid erilist rahustavat toimet ei oma needki tabletid," kirjutab patsient, kes pärib doktorilt ka veiniteraapia mõju kohta.

Vastab teenekas psühhiaater Jüri Ennet:

"Iga tera und soodustavasse varasalve tuleb kasuks. Iga tera! Elu- ja olmekeskkonna muutus mõjutab ka unega seonduvat ja kohanemine uue olukorraga likvideerib unehäire. Mugav voodi, kardinad, magamisasend – pea põhja-ida suunal – tuleb kasuks.

Ravimid: Bromazepam - see rohi on trankvilisaator ehk rahusti ja raviannused ei toimi uinutina. Väärkasutusel on ohuks ravimsõltuvuse teke. Ja sõltuvust te ju ei soovi. Imovane – uinuti – on ka sümptomaatiline ja ei muuda unehäire põhjusi, aitab vaid õppimine kehalistest ja vaimsetest pingetest vabanema, eluhoiaku muutmine.

Veiniteraapia - sellist teraapiat akadeemiline meditsiin ei kasuta, aga kui raviarst soovitab – võtta üks supilusikatäis ehk 15,0 ml enne und, siis on see kui ravim.

Sotsiaalsed suhtlemised, lähisuhe – loomulikult on oluline ka töö- ja puhkerežiimi kvaliteetse une seisukohalt.
Kehaline aktiivsus (isegi treening) tuleb suuresti kasuks meie istuva eluviisi juures. Terves kehas terve psüühika - seega ka parem uni! Tallinna linnas on ju rohkelt terviseradasid.

Rahustavaid teesid soovitan - neelamine rahustab, soe jook – rahustab rohkem ning ravimtaime poolt tuleb veelgi lisa. Soe dušš tuleb ka kasuks.
Uneelne infoväli, TV, annab vastava helistiku ka unelauluks-uinumiseks. Uku Masing luges muinasjutte ja oli selles valdkonnas maailmakuulus teadjamees. Temale sobisid muinasjutud, sobivad ka meile. Või mõni muu teada-tuntud biblioteraapiliselt mõjuv raamat. Mina sirvin une-eelselt Mikro- ja/või Makromaailma puudutavaid raamatuid ja nende mõõtmete-seoste kõrval on igapäevaelu lainetus-kvandid siis juba täiesti uues emotsionaalses kuues.

Oluline on une-eelne rituaal – lastele muinasjutud, usklikule unepalve, biblioteraapiline võte jne. Mina olen aastakümneid kasutanud ja ka abivajajatele soovitanud nn Enneti palve esimest osa:

Ringutus-Sirutus ja Lõdvestus
Ringutan-sirutan end Taevatähtede poole, Taara poole (Taara on hindi keeles Taevatäht).
Käed üles, kõht sisse, rind ette, õlad taha, pea kuklasse, naeratus näole.
Siis Lõdvestus. Rahulikult painutus ette alla, kael-õlad pingevabad ("Pea ripub pingevabalt nagu Tootsi Maakera nööri otsas"), lõdvestub ka vöö piirkond.
Lõdvestub kogu keha! Rahuneb psüühika, rahunevad mõtted.
Tagasi lähteasendisse (püstiasendisse): "rullin end püsti, sirutan end".
Harjutuse eesmärk: keha ja mõttemaailma pingetest vabanemine, lõdvestumine ja hingeelu rahustamine.
Palveharjutust teen rahulikult, rõõmsameelselt. Alustan 3-5 korrast.
Leian endale ise sobiva korduste arvu.
Eakad teevad seda istudes: ringutus-sirutus ja siis painutus ette, toetus küünarnukkidega põlvedele – asendisse "tukkuv voorimees", - lõõgastub kukal, kael, õlad ning vöökoht. Sealt tagasi (käte toetuse abil) istuvasse asendisse.

Oskad vabaneda liigsest keha- ja psüühikapingest parandad ka une kvaliteeti ning kvantiteeti – vabaned funktsionaalsetest unehäiretest.

Mida suuremad on meie eesmärgid elus, seda paremini vajame puhkamise oskust, energia taastamise oskust. "

 

Laadimine...Laadimine...