Dunkerque’i linnapea: tasuta ühistransport pani elanikud autodest loobuma

"Esimesel septembril saab Dunkerque'i bussivõrgustik olema tasuta kõigile. See on sügav paradigmade muutus ühistranspordis. Oleme toetunud linnade kogemusele, kes on selle sammu juba teinud – nagu kasvõi Tallinn," rääkis Prantsusmaa linna Dunkerque’i linnapea Patrice Vergriete.

Pilt: Scanpix/ Illustreeriv pilt

Dunkerque’i linnapea: tasuta ühistransport pani elanikud autodest loobuma

Triin Oja

"Esimesel septembril saab Dunkerque'i bussivõrgustik olema tasuta kõigile. See on sügav paradigmade muutus ühistranspordis. Oleme toetunud linnade kogemusele, kes on selle sammu juba teinud – nagu kasvõi Tallinn," rääkis Prantsusmaa linna Dunkerque’i linnapea Patrice Vergriete.

Projekti eesmärgiks on tema sõnul olnud õhureostuse vähendamine, linnakeskusele uue dünaamika andmine, uute sotsiaalsete sidemete loomine ja kõigile võrdse ligipääsu andmine vaba aja tegevustele ja töökohtadele.

"Tasuta ühistranspordi hind pole väga kõrge. Nagunii kompenseeritakse piletihinnast 90% juba linna poolt," kinnitas ta.

Kasutajate arv hüppas 5 protsendilt kuni 78-le

Vergriete tõdes, et varasemalt oli ühistranspordi populaarsus linnas väga madal. Kohati kasutas seda vaid 5% elanikkonnast. "2015. aasta septembrist on bussivõrgustik olnud tasuta nädalavahetustel ja päevadel, kui õhureostus on olnud oma tipus. See on aidanud meil näha selle mõjusid. Ühistranspordi populaarsus on kasvanud 29 protsendini laupäevadel ja lausa 78 protsendini pühapäevadel."

"Suhtumine on muutunud – buss on nüüd arvestatav transpordiliik ka autoomanikele," sõnas ta. "Nädalavahetusel on tavaline vaatepilt näha eakaid oma linna külastamas."

"2018 1. septembril käivitame teise faasi - kogu ühistranspordivõrgustik saab olema tasuta terve nädala," ütles ta. "Oleme ühistranspordivõrgustiku täiesti ümber kujundanud – ükski tähtis koht pole kunagi bussipeatusest kaugemal kui 300 meetrit."

Projekti kogumaksumus on Vergriete sõnul 60 miljonit eurot. Otsuste tegemisse on tihedalt kaasatud olnud ka linnaelanikud.

Delli: kas tasuta ühistransport peaks olema nagu tasuta haridus?

Euroopa Parlamendi Transpordi ja Turismikomisjoni esimees Karima Delli tõdes, et tasuta ühistranspordi teema tõstatab mitmeid küsimusi. "Näiteks rahastamine - kuidas kompenseerida kaotatud piletiraha. Kättesaadavus - kas peaksime suhtuma tasuta ühistransporti samamoodi nagu õigusesse tasuta haridusse. Kas sõitja ei tohiks olla klient, vaid lihtsalt kodanik?" küsis ta.

Transpordi hind on tema sõnul tänapäeval paljudele inimestele tööturule sisenemise barjääriks. Peagi elab enamus elanikkonnast linnades ja inimestel peab olema õigus liikuda.

"Kui me vabastame ühistranspordi hinnast, kas siis tõmbame ligi õigeid inimesi, kas suudame veenda autojuhte oma autodest loobuma ja vähendame nii ummikuid ja õhureostust?," küsis Delli.

"Tallinn on esimene Euroopa pealinn, kus on rakendatud tasuta ühistransport ja ta on sidunud selle linnaelanike arvu kasvuga. Oleks põnev kuulda, kui jätkusuutlik see mudel on olnud ja mis tagajärjed sellel olnud on näiteks autode arvule," rääkis ta.

Aitab sotsiaalseid probleeme lahendada

Üha rohkem linnu nagu Põhja-Prantsusmaa Dunkerque eksperimenteerib tasuta ühistranspordiga. "Dunkerque'is on on kehtestanud nädalavahetustel tasuta ühistransport," märkis Delli. "Kui muidu kasutas seda vaid 5%, siis nädalavahetustel on see aga 78%. Sellest saavad enim kasu pered, eakad ja noored, kellel muidu poleks võimalust minna näiteks mere äärde või turule."

"Tasuta ühistranspordil on olnud hea mõju linna sotsiaalsete probleemide lahendamisele. Ühistransport on ka täiesti tasuta tipptunnil," lisas Delli.

"Minu arvates on tasuta ühistransport võimas tööriist õhureostuse vastu võitlemiseks. Tasuta ühistranspordil on ka suur sotsiaalne mõju - kasvõi aidata inimestel tööturule siseneda," ütles ta.

 

Laadimine...Laadimine...