EKSPERDID: Peterburi teed võiks katta asfaldi asemel uus betoon

"Selle aasta lõpus või järgmisel aastal hakkame kindlasti projekteerima Peterburi teed, sest see on väga halvas olukorras," ütles abilinnapea Kalle Klandorf.

Pilt: Albert Truuväärt

EKSPERDID: Peterburi teed võiks katta asfaldi asemel uus betoon

Meelis Piller

"Selle aasta lõpus või järgmisel aastal hakkame kindlasti projekteerima Peterburi teed, sest see on väga halvas olukorras," ütles abilinnapea Kalle Klandorf.

Pärast Reidi tee ja Haabersti ristmiku rajamist on aeg Peterburi maantee korda teha. Sel aastal alustab Tallinn vana betoontee remondi ettevalmistamist.

"Teekate on seal vana, ära vajunud ja kvaliteedilt kehv," nentis TalTechi professor Dago Antov. "See ei vasta enam nõuatele ja ka  tee tehniline lahendus ei ole tänapäevane. Need peenrad ja pealesõidud ja mahasõidud, segi ristmikud ja mõned ülesõidud – kõik on aegunud. Seal on ka mingid imelikud postid, mis on betooniga kaitstud."

Antovi sõnul on Peterburi maanteel nii kohalik kui ka riiklik tähtsus. "See on väga oluline riigimaantee, rahvusvahelise tähtsusega. Seda teelõiku kasutatakse nii pikkadeks marsruutideks Virumaalt ja idapiirilt Tallinna sõiduks kui ka ühendusena linna ja selle lähiümbruse vahel," ütles ta. "Osa linna sissepääsu juures asuvat maanteed on juba pikka aega remonti vajanud. See muutub eriti kriitiliseks, kui idasuunaline kaubavedu kas või veidi kasvab."

Betoon versus asfalt

Peterburi teed katab erandlikult asfaldi asemel betoon, selle remontimine pole aga kergete killast. "Mul on väga ühene seisukoht – olemasolev betoonkate tuleb täiega üles võtta ja ehitada uus betoonkate," ütles teedeehituse ekspert Ain Kendra. "Põhjus on tegelikult väga proosaline – sellel teel on üsna suur raskeliikluse koormus, aga raskeliiklusega ei ole võimalik saada asfaltkatte puhul head tulemust, sest asfalt on teatud piirini elastne."

Kendra selgitas, et staatiline koormus mõjub asfaldile halvasti. See tähendab, et kui raske koormaga sõiduk seisab foori taga mitu sekundit kuni mitu minutit, vajub asfalt tasapisi läbi. "Puhtalt asfalt ei hoia ära, et teele tulevad roopad sisse. Betoon on ainus võimalus, mis lubab seda oluliselt vähendada. Ma ei ütle, et betooni ka lõpuks roopaid ei tule, aga see võtab kolm korda rohkem aega."

Õismäele on rajatud uue betoonist tee katselõik. "Oleme teinud seal kontrollmõõtmisi ja võib öelda, et roopa arengu kiirus on umbes kolmandik sellest, mis oleks samasuguse koormusega lõigus asfalttee puhul," rääkis Kendra.

Peterburi tee põhjalik remont nõuab suuri summasid, kõige konservatiivsemate hinnangute kohaselt 40 miljonit eurot. "Loodame sinna saada ka Euroopa rahastuse ja riigi raha peale," lausus Klandorf

Nii Ülemiste liiklussõlme, Haabersti ringristmiku kui ka Reidi tee rajamisse on Tallinn omalt poolt panustanud kuni viiendiku rahast. Linna juhtkond loodab ka Peterburi tee puhul majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi abile. Samuti on võimalus saada raha Euroopa Liidult, ehkki viimastel aastatel on seal prioriteediks pigem raudteede ehitus.

Tallinn on nõudnud Peterburi maantee ametlikku tunnustamist vabariikliku maanteena, mis aitaks selle korrashoiu ja remondi kulusid riigiga jagada. "Linn oli seisukohal, et osa Tallinna avalikke tänavaid võiks kanda vabariikliku tähtsusega teede nimekirja ja jagada riigiga nende korrashoiu kulusid," ütles linnakantselei jurist Jaan Lindsaar. "See kehtib ka Peterburi maantee kohta."

Nüüd, seoses poliitilise olukorra muutumisega, on Tallinna linnavalitsuse ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi koostöövõimalused palju suuremad ja seetõttu on kuulsa betoontee rekonstrueerimine muutunud tunduvalt reaalsemaks.

Ehitasid sõjavangid

Möödunud nädalal andis linnapea Mihhail Kõlvart korralduse hakata koostama Peterburi maantee remondiprojekti. Esialgsed toimingud ei nõua suurt eelarvet – tuleb analüüs, kuulatakse ära eri osapoolte arvamused. See kõik võimaldab kokku panna esialgse tehnilise ülesande, mille põhjal saab 2021. aasta eelarvesse lisada vajalikud numbrid.

Seega, kui kõik läheb plaanipäraselt, vajub ajalooline betoontee  minevikku aastal 2024, aga kas sellest tuleb moodne betoontee või moodne asfalttee, seda esialgu veel ei tea.

Tallinna-Narva maantee ehitamine algas pärast II maailmasõja lõppu. Juba 1946. aastal saadeti seda ehitama Saksa sõjavangid ning 1949. aastaks olid peamised tööd maanteelõigul Tallinna sissepääsu juures valmis. Kuuekümnendatel aastatel pandi siia betoon, mis sai üheks Eesti pealinna sümboliks – auto iseloomulik rappumine on aastakümneid olnud omamoodi visiitkaardiks kõigile, kes sisenevad linna ida poolt.

Piirile viiv maantee on üks tihedama liiklusega tuiksooni

• Praegu on Peterburi maantee üks kolmest tihedama liiklusega maanteest Eestis. Maanteeameti andmetel läbib seda iga päev üle 30 000 auto.

• Võrdluseks – keskmine ööpäevane liiklus Tartu maanteel on umbes 26 000 autot ning Pärnu maanteel 32 000.

• Liikluse maht Peterburi teel kasvab kiiresti, näiteks aastatel 2013-2015 12,5%.

Laadimine...Laadimine...