Esimene nutikas Lego labor teeb koolitunnid robotitega põnevaks

Tallinna koolidele mõeldud, Balti riikide esimeses Lego innovatsioonilaboris peetud tundides saavad õpilased ise roboteid ehitada.

Pilt: Albert Truuväärt
Haridus

Esimene nutikas Lego labor teeb koolitunnid robotitega põnevaks

Kai Maran

Tallinna koolidele mõeldud, Balti riikide esimeses Lego innovatsioonilaboris peetud tundides saavad õpilased ise roboteid ehitada.

Tallinna 21. kool avas linna projekti raames veebruari keskel nutistuudio. Kevadel sama kooli lõpetanud Markkus Millendi sõnul on tähtis see, et uusi aineid saab õpetada senisest põnevamalt. "Uudne labor annab hea võimaluse õpetada noortele robootikat mängulisel viisil," ütles Millend. "See võib ärgitada ka tulevast eriala valikut."


Samuti eelmisel kevadel 21. kooli lõpetanud Raimond Lume näiteks kavatseb tehnikahuvilisena järgmisest sügisest innovatsioonilaborisse naasta õpetaja rollis. "Õpin praegu tehnikaülikoolis IT-süsteemide arendust," rääkis Lume. "Loodetavasti annavad nii ülikoolist kui ka gümnaasiumist saadud teadmised võimaluse järgmisel aastal toimetada siin laboris õpilaste juhendajana."

 

Mõeldud paljude koolide õpilastele


Lume sõnul lubab moodne tehnika laboris tegeleda paljude õpimeetodite, näiteks robotite või mikrokontrollerite programmeerimisega. Robotid tuleb ise legoklotsidest valmis ehitada, seadistada ja programmeerida. "Tegemist on Baltimaade esimese Lego innovatsioonilaboriga," rääkis kooli direktor Meelis Kond. "Taani on lähim koht, kus sellist laborit veel kohata võib. Uus innovatsioonilabor saab loodetavasti õppeklassiks paljudele linna õpilastele, kus võib korraldada õppetunde teistegi koolide huvilistele."


21. koolis on loodud isegi uus põhikooli õppesuund: ettevõtlus-robootika. "Samas aitab tehnoloogialabor igat õppesuuna ja -kava arendada," ütles Kond. "Kindlasti oli järjekindlus see, mis meil konkurssi võita aitas."


Näiteks on laboriklassis legokomplektid robotite meisterdamiseks igas vanuses lastele. Lapsed saavad laboris ise põnevat luues käed külge lüüa, mitte ei pea vaid õpetaja loengut kuulama. "See klass on esiteks suunatud kooli robootikaõppe tundide läbiviimiseks," rääkis juhendaja Rasmus Kits. "Kooli ettevõtlus-robootika õppesuund tähendab iganädalasi kohustuslikke õppetunde. Teiseks tahaksime uue labori vahendeid kasutama hakata ka paljudes teistes õppeainetes nii koolis kui väljaspool kooli. Ehk siis tänapäevasel moel digivahendeid kasutades saame õpetada väga paljusid õppeaineid. Näiteks loodusaineid, matemaatikat, kunstiõpetust ja muusikat. Need valdkonnad võiksid samuti siia ruumi jõuda."


Eeskujuks teistele koolidele


"21. kooli innovatsioonistuudio hakkab testima 21. sajandile väärilist uudset õpimudelit," lausus haridusameti üldosakonna juhataja Rainer Rannala. "Valmivad robootika õppematerjalid on tulevikus kättesaadavad kõigile linna koolidele. Head lahendused leiavad koha õppekavades."


Projekt toob uuendusi lasteaedadessegi. Kullatera lasteaias töötab sama projekti alusel sisustatud roboaed. "Moodsaid  haridusroboteid kasutame ligi kümmet eri tüüpi," rääkis lasteaia direktor Piret Määr. "Näiteks pisikese kollase-mustatriibulise mesimummuga, Bee-bot robotiga toimetavad juba kaheaastased sõimelapsed. Nuppudega saab robotit suunata edasi-tagasi või paremale-vasakule liikuma. Tegemist on juba lihtsustatud programmeerimisega."


Samuti õpib lasteaias kasutama tahvelarvuti äppe, millega saab näiteks muuta nii roboti liikumist kui ka värvust. Robiaia saab kevadel ka Liikuri lasteaed. "Lapsed on väga terased ja õpivad kiiresti," ütles Määr. "Eraldi robootikatunde meil pole, kuid kõigi meie üheksa rühma õpetajad kasutavad võimalusel robotite abi. Näiteks maalimist ja matemaatikat, keelt ja kõnet õpetades või liiklusõpetuse tundi elavdades. Meie õpetajad on väga loovad. Roboaia roll on olla suunanäitajaks teistelegi haridusasutustele."
Aasta lõpus korraldas haridusamet #EduInnoLab projektis osalemiseks konkursi haridusasutustele, kellel kogemused ja huvi uudse tehnoloogia abil õpetamiseks. Osalesid ka 53. keskkool, Kesklinna vene gümnaasium, Lilleküla gümnaasium, Pelgulinna gümnaasium ja Südalinna kool.

 

 

 

 

Tuleviku õpetamisviisid ühest kohast



Labor aitab leida uuenduslikke ja senisest  tõhusamaid õpetamisviise.


Abilinnapea Vadim Belobrovtsevi sõnul aitab projekt #EduInnoLab  linna haridusasutustel katsetada tuleviku õppeviise. "Me ei tea, milline on elu viie, kümne või viieteist aasta pärast, kuid lapsed tuleb selleks võimalikult hästi ette valmistada," rääkis Belobrovtsev. "Seejuures on olulised arukalt õppimine ja loovuse arendamine, mida toetavad ka rajatavad innovatsioonilaborid. Laborites proovitakse, kuidas rakendada innovaatilisi seadmeid ja meetodeid õppetamises ja õppimises. Head lahendused leiavad koha koolide ja lasteaedade õppekavades."

Laadimine...Laadimine...