FOTOD! Tallinnas saab laenutada elektritõukerattaid

"Usume, et see on igas linnas transpordi tulevik," ütles Bolti tegevjuht Markus Villig, "see on palju kiirem ja soodsam kui auto, näiteks kesklinnas saab lühikesi vahemaid tõukerattaga läbida kordades kiiremini, soodsamalt ning keskkonnasäästlikumalt."

Pilt: Mats Õun

FOTOD! Tallinnas saab laenutada elektritõukerattaid

Vesta Reest

"Usume, et see on igas linnas transpordi tulevik," ütles Bolti tegevjuht Markus Villig, "see on palju kiirem ja soodsam kui auto, näiteks kesklinnas saab lühikesi vahemaid tõukerattaga läbida kordades kiiremini, soodsamalt ning keskkonnasäästlikumalt."

Homsest, 19. juunist saab Tallinnas laenutada Bolti elektrilisi tõukerattaid. Tallinn on Pariisi ja Madridi järel maailmas kolmas linn, kus Bolti tõukerattaga sõita saab.

Bolti tegevjuht Markus Villig tutvustas, et ratta avamine on väga lihtne – läbi Bolti mobiilirakenduse, mida paljud on juba aastaid tema sõnul Tallinnas kasutanud. Hinnastamine on minutipõhine, tasu on 10 senti minut. Sõidu alustamise eest tuleb maksta 50 senti, kuni juunikuu lõpuni on kasutajad sõidualgustasust priid.

Villig tõi näite, et 10-minutiline sõit, millest piisab paari-kolme kilomeetri läbimiseks, maksab sõitjale 1,5 eurot. Ühe päeva jooksul maksab tõukeratta kasutamine sõitjale maksimaalselt 15 eurot. Tallinnas tegevuse alustamise puhul on tõukerataste lahtilukustamine kuni juuni lõpuni tasuta.

14images

Tõukerattad toovad kasu nii linnaliiklusele kui ka keskkonnale

Bolti missioon on luua parim viis linnas liikumiseks ning kui me suudame tõukeratastega natukenegi vähendada linnas liikuvate autode arvu, on see kasulik nii keskkonnale kui ka linnaliiklusele.

Rattaid saavad laenutada üle 18 aasta vanused sõitjad. "Võimalusel soovitame tõukerattaga sõita rattateel. Kõnniteel sõites tuleb loomulikult arvestada jalakäijatega ja valida sõidukiirus, mis on ohutu nii sõitjale kui ka kõigile teistele liiklejatele. Nagu iga teise liiklusvahendi puhul, on ka elektrilise tõukerattaga sõites ohutuse tagamine sõitja vastutus," ütles Villig.

"Soovitame sõita rattateedel ja kui sõita kõnniteedel, siis olla väga ettevaatlik, et mitte kaasliiklejaid segada," ütles Villig.

Ratta maksimaalne kiirus on 25 km/h, ühe laadimistsükliga võib sõita maksimaalselt 40 km. "Soovitan muidugi valida kiiruse vastavalt oma oskustele," soovitas Villig.

Aku peab Villigi sõnul vastu 30-40 kilomeetrit. "Teistes Euroopa linnades oleme näinud, et kasutus on väga suur," ütles Villig. Alguses on pigem nooremad inimesed, kes seda kasutama hakkavad.


Alustatakse 120 tõukerattaga

Villig ütles veel, et igaüks sõidab oma vastutusel. Oluline on teada, et tõukeratta eest saab tasuda vaid pangakaardiga. Villigi sõnul alustatakse esialgu 120 tõukerattaga.

Rattad maksavad suurusjärgus 300-400 eurot, elektrikulu on Villigi sõnul väike.

Tõukerattad hakkavad paiknema Tallinna kesklinnas transpordi sõlmpunktides ja käidavates kohtades. Sõidu lõppedes saab kasutaja ratta parkida mõnda ohutusse kohta, soovitatavalt jalgrattaparkla lähedusse. Tõukerattaid võib jätta kesklinna ja Pirita piirkonda – täpsed alad on rakenduses oleval kaardil tähistatud. Kui kasutaja jätab ratta ettenähtud alast väljapoole, on selle eest ette nähtud trahv 25 eurot.

Bolt alustab Tallinnas 120 tõukerattaga ja on valmis rataste arvu vastavalt huvile suurendama. Rattad on varustatud GPS seadmega, nii et nende asukohta on võimalik kaardi peal jälgida, iga päev paigutab Bolt rattad taas ümber selleks ettenähtud kohtadesse. Eestis on kasutusel Segway tõukerataste uusim mudel NineBot ES4, mille maksimaalne kiirus on 25 kilomeetrit tunnis ning ühe laadimistsükliga on võimalik sõita kuni 40 kilomeetrit.

"Sõidu lõppedes on võimalik jätta reiting ja foto, meie tiim käib igapäevaselt ringi ja vajadusel parandab rattaid," ütles Villig. „Sõidukid on veekindlad, aga kui sajab väga kõvasti, siis me ei soovita nendega sõita,“ ütles Villig.

Ta rõhutas veel, et Tallinna linna poolt on sellele projektile väga positiivne suhtumine ja toetus.

Riisalu: Tartu eeskuju ei ole õige

"Tallinna linn ei pea õigeks sellist teenust avaliku raha eest osutada," ütles abilinnapea Aivar Riisalu. Riisalu rääkis veel, et elektritõukerataste osas on tegu pilootprojektiga, kus alates juulikuust toob Bolt ja veel üks ettevõtte linnaruumi 200 tõukeratast, nii et päevasel ajal saavad inimesed neid kokkulepitud kohtadest võtta või neid sinna jätta. "Õhtul peavad tagasi panema sinna, kus need kokkulepitud kohad on," rääkis Riisalu.

Ta lisas, et kui pilootprojekt ennast õigustab, siis alustatakse linnaruumis elektrirataste rentimist uutel alustel. „Tartu eeskuju ei ole õige, sellist teenust ei peaks osutama avaliku rahaga,“ sõnas Riisalu. Tartus on tema sõnul 700 rattast juba 100 katki. "See ei ole ennast õigustanud, see ei ole linna eesmärk," ütles Riisalu.

Linna kasutegur on see, et õhk on puhtam, linn saab renti platside eest, kus need rattad on. "Mina näen ainult ühte ohtu, et elektrirattaga sõitja on võrdsustatud jalakäijaga - soovitan kõigil olla tähelepanelik," pani Riisalu südamele.

Riisalu sõnul peaks kindlasti liiklusseaduses veidi muudatusi tegema – skuutrid, elektrirattad, velotaksod ning hõljukid ja tasakaaluliikurid vajavad reguleerimist. "Seadust tuleb kaasajastada vastavalt vajadusele," ütles Riisalu. 

Laadimine...Laadimine...