GAG-i direktor Henrik Salum: kooli keskmes peab olema alati õpilane

Sellest sügisest tööd alustanud Gustav Adolfi Gümnaasiumi direktor Henrik Salum ütleb, et töö koolis nõuab palju, ent vastu annab veel rohkem. Uue ajastu koolis käivad õpetamine ja õppimine koostöös ning tänapäeval on õpilased üha enam õpetaja rollis.

Pilt: GAG
Haridus

GAG-i direktor Henrik Salum: kooli keskmes peab olema alati õpilane

Toimetaja: Toomas Raag

Sellest sügisest tööd alustanud Gustav Adolfi Gümnaasiumi direktor Henrik Salum ütleb, et töö koolis nõuab palju, ent vastu annab veel rohkem. Uue ajastu koolis käivad õpetamine ja õppimine koostöös ning tänapäeval on õpilased üha enam õpetaja rollis.

Gustav Adolfi Gümnaasiumis varasemalt 18 aastat inglise keele õpetajana töötanud ning tänavu sügisest direktori ametit pidava Henrik Salumi hinnangul on kool koht, kus sirguvad tulevikuühiskonna kujundajad ning seetõttu on õpetajatel ja koolijuhtidel vastutusrikas, samas põnev roll. Salumi sõnul peab kooli keskmes olema alati õpilane ning tema edu ja parimate väljavaadete tagamisel on võtmesõnadeks koostöö ja kaasamine.

Muutunud rollid koolis - õpetajal tuleb ka ise aktiivne õppija olla

Uue koolijuhi arvates on tema enda kooliajaga võrreldes oluliselt muutunud õpetaja ja õpilaste rollid.

"Õpetaja roll ei ole enam piltlikult öeldes oma õpilastele teadmisi pähe valada, vaid ka ise aktiivne õppija olla. Õpetaja peab ennast pidevalt täiendama ning aktsepteerima, et nii mõneski vallas on õpilane temast targem. Kui selline mõtteviis omaks võtta, siis muutub õpetamine ja õppimine koostööks ning tulemused on oluliselt paremad," ütleb Salum, kelle arvates on tänapäeva koolis õpilased üha enam õpetaja rollis. "Tark õpetaja oskab ning suudab seda edukalt ära kasutada." 

Koostöö on oluline ka koolijuhi rollis. Kuna koolil on suurel hulgal erinevaid huvigruppe, siis tark juht peab oskama neid kogukondi kaasata, sest head ideed ja lahendused tulevad koostööst, usub koolijuht.

Töö inimestega on väljakutsete rohke, ent põnev

Väljakutseid jagub koolijuhi töös küllaga. "Esimene neist on enda kurssiviimine kõigega, mida mu töö hõlmab ja mis minu tööd mõjutab. Ma ei osanud ette näha, et infotulv, mis koolijuhi ametiga kaasneb, on sedavõrd massiivne ja sellega toime tulemine on omaette kunst, mille omandamisel olen esimesi edusamme teinud. Tunnistan ausalt, et on tohutul hulgal asju, mida ma veel ei tea, aga minu õnneks olen ümbritsetud äärmiselt kompetentsetest inimestest, kellele saan loota," kiidab koolijuht. 

Suurim väljakutse ja kõige keerulisem uues ametis on direktori sõnul töö inimestega. "Inimesed on väga erinevad ja neil on väga erinevad arusaamad, kuidas mõni asi peaks või võiks olla. Töö inimestega - õpilastega, kolleegidega, lapsevanematega, huvigruppidega - on tohutult põnev ja huvipakkuv, aga ka väga keeruline," sõnab mees. 

Kuigi Henrik Salum on koolis töötanud juba 18 aastat, on tal enda sõnul endiselt väga põnev. "Teist sellist ametit ei ole. Iga päev on eelmisest erinev, sest töö inimestega on juba kord ettearvamatu. Selles ametis on tohutul hulgal vastutust, aga ka kuhjaga loomingulisust. Koolis töötamine nõuab tohutult palju, aga kui teed oma tööd südamega, siis saad sealt kordades vastu, eriti just emotsionaalselt. Iga päev, iga tund saad vahetut tagasisidet oma tööle," kirjeldab Salum töötamist koolis.

Hea koolikeskkond tagab uute õpetajate järelkasvu

Salum arvab, et mida tihedamat koostööd teevad koolid omavahel ja mida rohkem jagatakse parimaid praktikaid, seda rohkem hakkavad ka noored mõtlema õpetaja ametist.

"Kuna tuleviku õpetajad on hetkel ise õpilased, siis on iga kool vastutav selle eest, et nende praegused õpilased sooviksid mõne aasta pärast samas keskkonnas töötada ja seda veelgi paremaks teha. Ehk teisisõnu - kui õpetaja ja koolijuht on innustavad eeskujud, siis muutub õpetaja elukutse ka noortele atraktiivsemaks," leiab Salum. 

Ta meenutab ühe kogenud koolijuhi antud nõu. "Pea meeles, et koolis on kõige keskmes õpilane. Iga sinu otsusega peab kaasnema õpilase heaolu. "Õpilase heaolu eeldab ühtviisi, et õpetajal, lapsevanemal, koolijuhil on hea olla ning Salumi hinnangul on koolijuhi ülesanne luua tingimused, et kooliperel oleks hea, turvaline ja arendav keskkond ümberringi.

Samas pole tema arvates ei õpetaja ega koolijuhi ametid sellised, mida lihtsalt proovida, et näha, kas õnnestub, sest vastutus on liiga suur. "Nii õpetaja kui koolijuhina kujundame me igapäevaselt tulevikku, sest valmistame ette inimesi, kes hakkavad tegema otsuseid, mis puudutavad meid kõiki," leiab Salum. "Kui inimene hindab tööd noortega, tahab näha oma töö tulemuslikkust, ei karda pingutust ja vastutust, eeldab oma töös loomevabadust ning soovib saamise kõrval ka anda, siis soovitan neid ameteid kahe käega." 

Alustavate koolijuhtide ja õpetajate toetamine on oluline

Salumit ärgitasid tööd vastu võtma kolleegid, juhtkond ja erinevad huvigrupid ning otsust kaalus ta pikalt. "Kool on organisatsioon, mis väärib juhti, kes teeb seda tööd hingega ja nii, et ta ise seesmiselt seda väga soovib. Tundsin otsust tehes ja ka nüüd pärast nelja kuud selles ametis endas jõudu, et väljakutsega entusiastlikult silmitsi seista," räägib värske direktor, kes on saanud ametisse sisseelamiseks tuge SA Innove alustavate koolijuhtide arenguprogrammist. 

 Salum on õpetajate, õpilaste, vilistlaste ja vanemate toetuse eest äärmiselt tänulik. "See sunnib mind veelgi rohkem pingutama, et seda usaldust ära teenida," lisas Salum.

Laadimine...Laadimine...