Linn uurib, kuhu lähivaldadest oleks kõige mõistlikum trammiga pääseda – kas Jüri suunas, Viimsisse või Tabasallu. "Kui tramm haigla juurest läbi läheks, oleks see suur kergendus paljudele, kes sealset polikliinikut ja haiglat külastama hakkavad," sõnas Tallinna Haigla projektijuht Sven Kruup.
Tallinna Linnatranspordi Aktsiaseltsi (TLT) elektritranspordi arendusjuhi Martin Sõmeri sõnul teeks ta kõik endast oleneva, et tulevase Tallinna superhaigla juurde Lasnamäel saaks kesklinnast sõita ka trammiga.
“Minu meelest on trammiteede edasiarendamine Tallinnas küll mõttekas, ja kui rääkida Lasnamäele minevast trammist, siis kerkiski see taas päevakorda uue moodsa haigla projekteerimisega,” lausus Sõmer. “Küsimus on nüüd selles, kas tramm peab sõitma ainult haiglani või tuleks seda pikendada Maarduni. Haigla juurde oleks trammiliini tarvis, kuna see vähendaks kindlasti autoliiklust Lasnamäel. Lisaks on vanematel inimestel, kes peavad polikliinikus ja haiglas käima, väga mugav teha seda trammiga. Ei pea tingimata võtma taksot või leidma mõnda sugulast, kes on nõus oma autoga ära viima.”
Kuni 3000 inimest päevas
Tallinna Haigla projektijuhi Sven Kruubi meelest oleks trammiliini tegemine haigla juurde vahva mõte. “Ainult haigla jaoks muidugi uut trammiliini vaja ei ole, seda enam, et ka praegune bussitransport Lasnamäel on päris hea,” mainis ta. “Aga kui tramm haigla juurest läbi läheks, oleks see suur kergendus paljudele, kes sealset polikliinikut ja haiglat külastama hakkavad. Mida parem ja mitmekülgsem on rajatava haigla juures ühistransport, seda lihtsam on inimestel sinna jõuda.”
Kruubi hinnangul võiks haiglasse trammiga sõita kolmandik kuni pool külastajatest ehk ligi 3000 inimest iga päev.
Üks võimalus oleks panna tramm käima praeguse Kadrioru liini pikendusena mööda Narva maanteed, lauluväljaku kõrvalt mäest üles ja sealt edasi haigla suunas. “Asjal on igatahes jumet, kui mõelda ka trammiliikluse arendamise peale Tallinnas laiemalt,” nentis Sõmer. “Kui Reidi tee saab paari aasta pärast valmis, muutub ka praegune Narva maantee liikluskoormus Jõe tänavalt kuni Russalkani ju tunduvalt väiksemaks. See tähendab ka trammiliiklusele uusi võimalusi. Äkki peaks viima trammitee tänava keskelt ära ja tekitama sinna veel peatusi juurde? Praegu on seal peatuste vahemaad väga pikad ja paljud ümberkaudsed inimesed ei saagi trammi kasutada.”
Lasnamäe tõus pole takistus
Sõmer leidis, et kui trammindust Tallinnas edasi arendada, tuleks mõelda ka teist tüüpi trammide peale. Need peaksid olema juhitavad mõlemast otsast ja nende uksed peaksid asuma mõlemal küljel. “See annaks suurepärase võimaluse arendada trammiteid etapiviisi,” arutles Sõmer. “Oletame, et esimene etapp on trammiliin kuni uue haiglani, aga siis hakatakse sealt edasi liikuma Maardu suunas. Uute trammidega ei ole iga etapi lõpus vaja teha sadade meetrite pikkusi ringikeeramise kohti. Tramm hakkaks lihtsalt teist pidi kesklinna poole tagasi sõitma.”
Sõmer lükkas ümber kahtluse, et Narva maantee Lasnamäe tõus on trammi jaoks liiga järsk. “Sellega ma nõus ei ole, praegu tuleb trammidel ju ka ette tõuse,” ütles ta. “Näiteks Pärnu maantee viaduktil ja ka Vineeri peatuse poolt Tõnismäele sõites on tee üsna suure kallakuga. Kui me vaatame Narva maantee tõusu lauluväljaku juures, siis annab seda teha veelgi laugemaks, peab vaid natukene kaevama. See ei saa takistuseks trammiliini ehitamisel.”
Linna transpordiameti juht Andres Harjo ütles, et otsuse tegemine trammiliini võimaliku ehitamise kohta uue haigla juurde seisab ees umbes aasta pärast, mil valmib rohkem teadmisi andev uurimus. “Üks uurimus näitas, et ka olemasolev transpordivõrk sobiks sõitjate haiglasse toimetamiseks, kuna enamus inimesi sõidab hommikul Lasnamäe poolt kesklinna, kui sealt hakkavad saabuma haigla külastajad, ja õhtupoole jälle vastupidi,” selgitas ta. “Probleem võib tekkida keskpäeval, mil busside sõidusagedus on hõredam, siis oleks trammist tõesti palju abi.”
Kaaluda tasuks ka pikka kiirbussi
• Praegu uuritakse viit trammiliikluse arendamise suunda Tallinna ja lähiümbruse vahel. Üks neist oleks ka Maardu suund, mis võiks siis minna mööda uuest haiglast. Kui need uuringud on tehtud, saab linn otsustada, kui mõistlik oleks trammitee ehitamine ka Jüri suunas, Viimsisse või Tabasallu.
• Transpordiameti juhataja Andres Harjo hinnangul tuleb võrrelda, kui palju odavam oleks omaette koridori kasutava pika ja kiire bussi käimapanek võrreldes trammiga. “Need bussid võivad ju ka liikuda elektri jõul. Ei saa otsustada ainult selle põhjal, et paneme trammi käima, sest ta on väga äge,” mainis Harjo.
Zombi
1. nov. 2018 21:04