Jooksja Janar Juhkovi nõuanded algajatele spordientusiastidele

Spordientusiastidele ja aktiivse elu austajatele tõotab algav suvi tuua häid uudiseid – ilusad ilmad ja küll mõningate piirangutega spordiürituste taaskorraldamine toovad võimaluse enda elu mitmekesistada. Spordiklubi Treeningpartner jooksja Janar Juhkov annab mõned nõuanded, mida pidada silmas jooksmisega alustamisel, trenni ajal ja edukaks taastumiseks.

Jooksja Janar Juhkovi nõuanded algajatele spordientusiastidele

Toimetaja: Toomas Raag

Spordientusiastidele ja aktiivse elu austajatele tõotab algav suvi tuua häid uudiseid – ilusad ilmad ja küll mõningate piirangutega spordiürituste taaskorraldamine toovad võimaluse enda elu mitmekesistada. Spordiklubi Treeningpartner jooksja Janar Juhkov annab mõned nõuanded, mida pidada silmas jooksmisega alustamisel, trenni ajal ja edukaks taastumiseks.

Kaalulangetuse eesmärgil kunagi jooksuspordiga alustanud Juhkov on tõeline liikumise entusiast, kes julgustab kõiki jooksmisega tutvust tegema. Jooksjad on tema sõnul kindla elustiiliga perekond, kes võtavad vastu uusi väljakutseid ja ületavad ennast igal kilomeetril, isegi halb ilm ei ole takistuseks. "Jooksmisega saab ennast tihti proovile panna ja ka samas välja elada," ütles Juhkov.

Tänapäeval on jooksuspordiga alustamiseks mitmeid häid võimalusi ja tugisüsteeme, näiteks erinevad jooksuklubid ootavad enda ridadesse harrastajaid ning praegu viiakse palju läbi ka virtuaaltreeninguid. Jooksmine sobib kõigile ja ei vaja peale pealehakkamiseks erilisi võimalusi. Kuid üht-teist siiski on, mida peaks jooksuentusiast Juhkovi hinnangul spordialaga tegelemise alguses kindlasti silmas pidama.

"Algajad jooksjad kipuvad treenima üle enda võimete, samuti on probleeme jooksuvarustusega, mis on keha ja soorituse jaoks ülimalt tähtis. Kui esimene jooksutrenn on ideaalne, siis inimene tahab ju ka järgmised päevad joosta" ütles ta. Ka kehv jooksutehnika võib algajate puhul silma paista, eriti kui keegi neid kõrvalt ei jälgi. Seetõttu soovitabki Juhkov võtta kaasa mõne kogenuma sõbra või küsida abi jooksuklubidest. Sarnaselt valele varustusele võib ka halb tehnika pikas perspektiivis tuua kaasa terviseprobleeme või lihtsalt spordirõõmu rikkuda.

Vastu tahtmist jooksmisega tegelemine ei ole Juhkovi sõnul kunagi hea, seega on oluline seada endale eesmärk, mille poole sportimisega püüdlema hakata. Jooksja hinnangul on väga suureks abiks nuti- või spordikella olemasolu, mis aitab eelkõige jälgida pulssi, distantsi ja aega. Ka algajad saavad erinevatest näitajatest palju kasu lõigata, sest uuemate nutikellade süsteemid ja funktsioonid on kasutajale tehtud väga lihtsaks. Tehnoloogiatootjate sõnul võib täna välja töötatud seadmetel olla kuni 100 erinevat füüsilise aktiivsuse režiimi, mis on tasakaalus erinevate vajaduste jaoks.

Hiljuti turule tulnud nutikelladel on üldiselt mitmeid jooksmise funktsioone, sest on suur erinevus, kas joosta pikka distantsi välitingimustes või sprintida jooksulindil. "Kestvusalade jaoks on oluline, et abistava nutiseadme aku oleks vastupidav, seega peavad uuemad kellad, ka Huawei GT 2e tavapärase kasutamise juures vastu kuni kaks nädalat. Lisaks pulsi ja hingamise analüüsimisele suudavad värskeimad seadmed mõõta detailselt ka unekvaliteeti ja hinnata vere hapnikusisaldust otse randmelt," ütles Huawei Eesti koolitusjuht Jekaterina Mishina. 

Janar Juhkovi sõnul on olenevalt treenituse astmest pulss ikkagi kõige tähtsam näitaja, kust saab välja lugeda vale tempo, väsimuse ja isegi vitamiinide puuduse. Väikesed igapäevased faktorid võivad meie keha märgatavalt mõjutada ja seda on hästi tunda just jooksurajale minnes.

Ka jooksmisest taastumiseks on erinevaid võimalusi, mida spordialaga alustajad enda peal proovida võiksid. "Minul on peale maratoni või poolmaratoni läbimist vaja kindlasti järgmisel päeval joosta, et jalad kangeks ei läheks. Kindlasti on tähtis uni ja puhkus ning alahinnata ei tohi ka toitumist. Kindlasti aitab taastumisele kaasa massaaž ja minu puhul ka jääkülm vesi," ütles Juhkov.

Mees, kelle jaoks on jooksmine justkui poole kohaga töö, on pidanud jooksuentusiasmi säilitamiseks õppima aega planeerima ja paljudest asjadest loobuma. "See on valikute küsimus – sportlase sihikindlust võib märgata ka mujal tema elus. Inimesed, kes spordiga ei tegele ei näe alati meie kirge, rasket tööd, hiliseid õhtuid ja varajasi hommikuid, distsipliini ja visiooni," sõnas Juhkov.

Tänavu on tema sõnul tühistatud või edasi lükatud mitmeid jooksuüritusi. "Sügisel toimub päris palju, kuid kõikidel osaleda ei saagi, sest võistlusgraafik läheks liiga tihedaks. Südamest soovisin osaleda Lissaboni poolmaratonil, kuid see toimub samal ajal Eesti Meistrivõistlustega, kus olen kindlasti stardis," ütles ta.

Laadimine...Laadimine...