Juhita buss viib peatusest Kumusse kunsti nautima

Juhita buss aitab näiteks eakaid, välismaalasi, lastega peresid ja liikumisraskustega inimesi Kumusse kunsti nautima sõita. "Kahtlemata on tegemist uudse lahendusega, millest võib saada teerajaja meie transpordisüsteemis," nentis abilinnapea Andrei Novikov. 

Pilt: Ilja Matusihis

Juhita buss viib peatusest Kumusse kunsti nautima

Urmas Kaldmaa

Juhita buss aitab näiteks eakaid, välismaalasi, lastega peresid ja liikumisraskustega inimesi Kumusse kunsti nautima sõita. "Kahtlemata on tegemist uudse lahendusega, millest võib saada teerajaja meie transpordisüsteemis," nentis abilinnapea Andrei Novikov. 

Tallinna transpordiameti projektijuht Jaagup Ainsalu ütles, et hiljemalt 26. augustil hakkab Prantsuse firma Navya juhita elektribuss inimesi Kadrioru trammipeatuse juurest Kumu kunstimuuseumisse vedama.


Kumu kunstimuuseumi direktor Kadi Polli avaldas heameelt selle üle, et juhita buss hakkab neile kunstihuvilisi tooma. "See buss ongi ju mõeldud nn viimase miili sõiduvahendiks (kaugemast peatusest ukse ette sõidutajaks – toim) ja meile kulub selline sõiduvahend igati ära," ütles Polli. "Kumul on pidevalt olnud probleem, et parim ühendus meiega on olnud tramm, aga trammipeatusest on meie juurde päris pikk maa ülesmäge tulla. Isejuhtiv buss tähistatakse kui Kumu buss. Näiteks välismaalastele, kes ei tea täpselt, kus Kumu asub, on see väga tähtis. Kindlasti aitab buss ka lastega peresid ja neid, kellel on liikumisraskusi."


Polli sõnul on nad üritanud Weizenbergi tänavale  Kumusse suunavaid märke panna, paraku on see keeruline, sest sellel tänaval asub peale Kumu veel palju muid tähtsaid kohti ja igasuguseid märke on niigi palju. Bussis sõidab kaasa operaator ja Kumul on kavas teha neile väike koolitus, et operaatorid teaksid, millised näitused on Kumus parajasti üleval, ja oskaksid neid bussis sõitjatele ka soovitada.


Põhjalik koolitus Taanis


Operaator sõidab bussiga alati kaasas, ta saab bussi peatada ja ka kõiki manöövreid teha, kuid tema ülesanne on sekkuda juhtimisse vaid  äärmise vajaduse korral.


"Operaatori kaasasõitmisel on eelkõige psühholoogiline mõju, et reisijad tunneksid end turvalisemalt," selgitas projektijuht Ainsalu. "Võib-olla ei julgeks paljud inimesed inimjuhita bussis sõita. Inimesed saavad siis uue tehnoloogia kasutuselevõtuga paremini harjuda. Operaator ühtlasi tutvustab reisijatele isejuhtiva bussi projekti."


Praegu seisab juhita buss juba Kumu juures ja on Ainsalu sõnul liinile asumiseks igati valmis. Ainus põhjus, miks buss kohe sõitma ei saa hakata, seisneb  selles, et bussi operaatorid on kuni 19. augustini Taanis koolitusel. Pärast nende naasmist korraldab maanteeamet neile veel eksami  veendumaks, kuidas kuidas operaator ja buss eri  olukordades käituvad. Pärast seda on lubatud bussiga sõitma hakata. Maanteeamet on andnud bussile ka proovinumbri.
Buss hakkab sõitma Kumu juurde mööda A. Weizenbergi tänavat. Sealt edasi sõidab buss mööda Mäekalda, Lydia Koidula ja J. Poska  tänavat algpeatusse tagasi. Sõidukisse mahub seitse inimest ja operaator, kes seisab sõiduki ohutu liiklemise eest. Ainsalu sõnul jääb juhita buss Kadrioru liinile sõitma pooleks aastaks. Kui ilmad ei luba tänavu nii kaua sõita, jätkab buss oma tööd järgmisel kevadel.


Katsetused möödusid viperusteta


 Paaril eelmisel nädalal treenisid isejuhtivad bussid spetsialistide valvsa pilgu all neile usaldatud liini läbimist. "Proovisõitude ajal midagi halba ei juhtunud," kinnitas Ainsalu. "Buss sõitis ja kaardistas oma teekonda. Mõned väga madalal asunud puuoksad, mis bussi vaatevälja segasid, lasime arboristidel ära lõigata, aga muidu oli kõik korras. Buss oskas teisi liiklejaid läbi lasta ega jäänud ise liiga kauaks kuhugi passima ja mõtlema nagu pakirobot. Olin ka ise kohal ja ei näinud ühtegi probleemi."


Kumu juhita bussid on Tallinna transpordiameti ja  tehnikaülikooli ühisprojekt Sohjoa Baltic, mis aitab isejuhtivaid minibusse ühissõidukitena katsetada ja neid ka rahvale tutvustada. Järgmisel aastal on Tallinna tulemas uus projekt, kus kasutusse võetakse 5-6 isejuhtivat bussi. Ainsalu sõnul ei ole esialgu veel otsustatud, kus need täpselt sõitma hakkavad.

Laadimine...Laadimine...