JUHTKIRI: Juhiluba ei tee veel taksojuhti

Kuulasin laevaga Tallinna sõites kõrvaklappidest ühte vana meremehelugu, Marko Matvere hääl kõlas laulu alguses süngelt, kui ta teatas, et neil on kapteniks üks vangist pääsnud mees ja pootsmanil on tapja nägu ees.

Pilt: Scanpix

JUHTKIRI: Juhiluba ei tee veel taksojuhti

Ivo Karlep

Kuulasin laevaga Tallinna sõites kõrvaklappidest ühte vana meremehelugu, Marko Matvere hääl kõlas laulu alguses süngelt, kui ta teatas, et neil on kapteniks üks vangist pääsnud mees ja pootsmanil on tapja nägu ees.

Need sõnad jäidki kummitama, kui astusin koos teiste laevalt tulijatega just renoveeritud sadamahoonesse, kuhu on pandud ilus tervitus: tere tulemast koju! Kuid sellega tolle hilisõhtu esialgne positiivne emotsioon ka piirdus. Kus olid siis kõik need Tallinki ja teiste turvaliste firmade taksod? Nägin vaid niisuguseid autosid, mille eest ajakirjandus pidevalt hoiatab – et nende logod küll sarnanevad tuntud firma omale, aga ometi on tegu piraattaksodega. Ühe aken tehti lahti ja taksojuhti nähes meenus kohe kummitama hakanud laulusalm kaptenist ning pootsmanist. "Kuhu vaja?" hõikas juhi tungiv hääl. Küsimust korrati veel tungivamalt. Astusin tagasi, helistasin välja mulle tuntud taksofirma masina ja imestasin, miks laeva saabumisel pole nende autosid sadamas näha. Laupäeva õhtu, linnaski palju tööd, arvati teisel pool toru.

Me oleme nii rõõmsad oma ettevõtlusvabaduse üle. See kaaluks nagu kõik üles. Niisugune tühiasi nagu kliendi aus teenindamine ja tema koorimisest hoidumine ei maksa selle juures midagi. Peaasi, et oleks vabadus. Sõna on vaba ja takso sõitmine on vaba. Tere tulemast vabale maale!

Meil piisab praegu taksojuhiks hakkamiseks juhiloast, autost ja puhtast minevikust. Äpitaksodele ei ole enam mingeid rangeid taksojuhikoolitusi! Ehk peaksime muutma oma taksondust reguleerivat seadust, mis lisaks nõude tunda linna. Kui te ütlete, et tahate sõita rahvusraamatukogu või teletorni juurde, kas siis olete eelnevalt pähe õppinud selle aadressi, et harrastuslik taksojuht võikS selle GPS-i toksida? Selliste Tallinna maamärkide asukohta peaks iga taksojuht une pealt teadma.

Hakkasin mõtlema, mis on Helsingis ja Stockholmis teisiti. Pettureid on ju tõesti igal pool, kuid kas nii massiliselt? Rootsi taksonduses lasti hinnad vabaks juba 1990. aastal. Stockholmi taksojuhtide ametiühing on võrrelnud taksosõitu ülikonna ostmisega – eri firmadel ongi erinevad hinnad. Mäletan, et Stockholmi sadamas oli kahte sorti taksosid. Ühed olid saadaval kogu aeg, kuigi mõned neist nägid välja nagu mersude automuuseumi eksponaadid.

Laadimine...Laadimine...